2017-05-07, 15:34
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RN30
Jag har inte sagt att man inte får pruta, men man får vara lite realist ibland. Och när man dessutom har satt under priser på allt så blir det bara ännu mer irriterande

Det här är egentligen en kulturkrock som dels baseras på okunskap om rådande priser och normer i samhället och dels på en ovilja att ta reda på och anpassa sig till dessa normer. I Norden som kan köparen ofta utgå ifrån att att priset är skäligt satt och om man hittar ett flertal billigare varor av samma sort så köper man dem istället.

Där det prutas så utgår man ifrån att priset är alltid förhöjt och kan sänkas, oavsett vad som står skrivet, så länge man inte har en tidigare erfarenhet som säger att detta är det lägsta priset (i dessa fall kan vissa köpare ändå tänka att priset är fortfarande förhöjt av säljaren och kan prutas ner även om det är då kommer uppelvas exakt lika oförskämt och okunnigt som i Sverige).
Citera
2017-05-07, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RN30
Jag har lagat upp flera annonser på blocket och köp o sälj sidor på Facebook. Men det jag möts av är inte köpare som ringer och säger "hej jag köper gärna din ****" undan det jag möts av är folk som knappt kan svenska och säger 300:- när annonsen ligger på 1000:- jag ska vara tydlig med att jag inte har satt några överpriser undan jag vill bara bli av med skiten och få in några kronor
Får samma meddelanden men jag ignorerar bara dessa människor, ingen idé att ens ta en diskussion.

Det är som någon annan sade i tråden om namnet verkar utländskt släng då meddelandet på en gång!
Lämna aldrig ut telefonnummer utan sköt all kontakt via mejl och be om telefonnummer till potentiell köpare om han verkar seriös, ring sedan upp denne och avsluta affären.

Behöver inte vara svårare än så....
Citera
2017-05-07, 16:36
Medlem
Plasticsmiless avatar
Herregud vilka inlägg här inne, skiter i vem jag säljer till, oavsett hudfärg religion eller härkomst. Jiddrar personen och lägger skambud så är det tack och hejdå. Om personen lägger ett rimligt bud och verkar genuint intresserad så är det en möjlig köpare och det uppskattar jag.
Sålde en bil till en muslimsk familj som ville köpa den till sin son, de prutade 5000 kr och det var ganska precis inom min prut-ram (hade alltså lagt ut bilen på blocket och lagt på 5000 kr då jag vet att blocket är till för att pruta). Fick pengarna i handen och skrev under, tack och hej. Smidigt.

Men man får ju också komma ihåg att allting styrs av efterfråga och utbud.
Idioter hade inte lagt skambud om de inte hade varit så att någon nappar. Det är ju ändå lite gulligt att dom har orken till att leta runt på blocket och andra sidor i timmar för att lägga skambud efter skambud, tills någon faktiskt nappar, sen har ju dom gjort sitt och fått ett jävligt bra kap.

Jag tycker man kan räkna med sånt på blocket och liknande sidor, men när jag sålde min telefon på tradera ett tag sedan så blev jag lite irriterad. Någon timme efter att jag lagt upp annonsen med startbud på 39 kr så hade det ramlat i 6-7 mejl från idioter som skrev "Köper din telefon direkt 1500 kr". Dessa kastades direkt i skräpkorgen, men det som irriterar mig är att det är emot reglerna på Tradera att kontakta säljare och försöka göra privataffärer.
Vinnande bud på telefonen blev 4300 kr, (vilket jag också anade), så det gäller också att ha koll på vad man säljer är värt och sedan ha is i magen.
Citera
2017-05-07, 17:35
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenutavbajs
Du är inte dum och vet säkert, turkar är muslimer. Känner du nån muslim, som inte prutar?

Finns kristna minoriteter fortfarande kvar i Turkiet men framförallt kopter i Egypten och assyrier i Libanon. Dessa prutar lika mycket som sina muslimska kamrater.
Citera
2017-05-07, 17:40
Medlem
swebarbs avatar
I deras länder så prutar man på allt, så självklart tar dom seden dit dom kommer. Klart man blir förbannad när dom vill ha oftast det man säljer till ett visst pris och dom vill ändå få ner det ytterligare till nästan gratis priser
Citera
2017-05-07, 17:42
Citat:
Ursprungligen postat av Milan.Barca
Det stämmer väl överens med varenda person på blocket oavsett ursprung Om priset du vill sälja något för är låt säga 1000kr. Lägg då upp det för 1300kr-1500kr. Alla prutar som idioter på blocket.

Så trodde jag att alla gjorde?
Det är därför som jag prutar som en galning.
Citera
2017-05-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Bara jag som ser ironin i att varenda Svensson åker ner till Turkiet och liknande länder och prutar i deras butiker men när det blir motsatt håll så klagas det?

Nåja är inte jätte seriös, precis som övriga säger det ligger väl lite i deras kultur och ja vafan försöka kan man ju. Har själv lyckats pruta på diverse beg skit över blocket osv.

Full poäng för dig. Hur många gånger prutar inte vi utomlands. Skulle tro på 80 procent av oss gör det.
Citera
2017-05-07, 17:48
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Nope. Har sålt bilar många gånger och det är alltid Turkar, araber eller öststatare som kommer med bud som inte ens är hälften av det man frågar. Senaste bilen lade jag upp för 150 000 och självklart fick jag massa "bud" på 60 000 till 100 000 direkt.

När någon är svensk så brukar prutningen ske på plats och det är extremt sällan löjliga bud.

Visst är det så, och gäller inte bara svenskar utan nordeuropéer generellt.

De gånger jag köpt något eller sålt något, så är prutningen en rimlig sådan för att jämna ut priset så länge priset sen innan är vettigt satt.

Som ett exempel så köpte jag en bil för ett tag sedan, priset var satt till €8650, jag sade €8000.

Bilen var bra, fick den kollad hos min verkstad innan ens snack om faktiskt pris kom in så visste att den var värd priset.

Men, för enkelhetens skull, så jämnar vi ut det nedåt då vi båda vill ha en snabb och enkel affär.

Hade jag kunnat pruta och tjäna några hundra euro till om jag stått och tjatat, gått runt och sparka hjul en halvtimma. Kanske. Är det värt det, njae.

Edit: Men med det sagt, så betyder inte det att jag inte prutar i länder där det är kutym att göra så.
Senast redigerad av ^Eaz 2017-05-07 kl. 17:54.
Citera
2017-05-07, 18:08
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alejkooo
Du hade käkat svamp när du skrev inlägget va? Folk alltså... Hahaha. Tror du själv på din foliehattsteori?

OnT: Vem gillar inte billigt ? Om du inte tror att svenskar jagar bra priser eller försöker pruta så är du ruskigt trög. Har säkert 200+ blocket & tradera-annonser under bältet. Säkert 50% av alla svenskar har prutat trots text om att "satt pris gäller"... Varav många riktigt skeva skambud.
Hur sjutton prutar man på en auktion?
Citera
2017-05-07, 18:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hur sjutton prutar man på en auktion?
Går går väl. Skulle tänka mig att "turken" som vann budgivningen försökte pruta när det väl var dags att betala....
Citera
2017-05-07, 18:14
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Går går väl. Skulle tänka mig att "turken" som vann budgivningen försökte pruta när det väl var dags att betala....
Där ser man. Då försvinner ju dock hela idén med auktionen.
Citera
2017-05-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Ingen är stoltare än Svennebanan eller fröken Svennebanan , när han/hon lyckats pruta 30% nere i Turkiet eller Marocko.

Dubbelmoralens Mecka är Sverige.

Självhatets mecka verkar det onekligen vara med sådana som du som inte förstår skillnaden på att åka till ett land och köpa krimskrams för obetydliga summor i ett land där priserna är medvetet satta för att det ska prutas.

Hur man lyckas få det likvärdigt med utlänningar som trots att de bott här länge tror sig kunna köpa en begagnad bil för halva priset och inte tar minsta hänsyn alls till att folk uttryckligen undanber sig prutande är otroligt fånigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in