Citat:
Ursprungligen postat av
Fojos
Nope. Har sålt bilar många gånger och det är alltid Turkar, araber eller öststatare som kommer med bud som inte ens är hälften av det man frågar. Senaste bilen lade jag upp för 150 000 och självklart fick jag massa "bud" på 60 000 till 100 000 direkt.
När någon är svensk så brukar prutningen ske på plats och det är extremt sällan löjliga bud.
Visst är det så, och gäller inte bara svenskar utan nordeuropéer generellt.
De gånger jag köpt något eller sålt något, så är prutningen en rimlig sådan för att jämna ut priset så länge priset sen innan är vettigt satt.
Som ett exempel så köpte jag en bil för ett tag sedan, priset var satt till €8650, jag sade €8000.
Bilen var bra, fick den kollad hos min verkstad innan ens snack om faktiskt pris kom in så visste att den var värd priset.
Men, för enkelhetens skull, så jämnar vi ut det nedåt då vi båda vill ha en snabb och enkel affär.
Hade jag kunnat pruta och tjäna några hundra euro till om jag stått och tjatat, gått runt och sparka hjul en halvtimma. Kanske. Är det värt det, njae.
Edit: Men med det sagt, så betyder inte det att jag inte prutar i länder där det är kutym att göra så.