2017-05-07, 18:42
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Ja, och jag har inte ändrat på min åsikt i det avseendet. Om du inte håller med mig så kan du ju komma med dina egna åsikter, istället för att gömma dig bakom kritik.

Nej, min jämförelse gick ut på att en viktig del av ens liv, som normalt avslutas när föräldern dör, avslutas för att föräldern väljer att avsluta den, vilket jag utgår ifrån gör ont för barnet. Hur man än vrider och vänder på det så är mycket av det ens mamma gör förknippat med att hon är ens mamma. Om hon inte vill vara mamma längre så har hon tagit avstånd från alla de mammaförknippade grejerna.

Men du har ju alltid kvar minnen från hur det var förr och dom försvinner ju aldrig. Bara det att föräldern har ett annat utseende. Men det betyder inte att man är död.
Död är du när du ligger kall och pulsen är borta.
Fortfarande köper jag inte att det är som att föräldern är död. Det är bara en ny del i livet. Och det är sådant som händer konstant.
Kan vara p g a sjukdom man förlorar en förmåga, ja men då får man försöka se framåt.

Man kan inte vara så negativ. Det blir bara kämpigare för sig själv.

Och tycker ts verkar ändå acceptera detta bättre än vad du gör, fast du inte ens är i situationen.

Hur tusan skulle du göra om du hade barn och dom sa detta? Skulle du bli lika upprörd då?
Citera
2017-05-07, 18:43
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapad
Skitsnack. Ingen normalt frisk individ vill byta kön på dom grunderna. Rena dumheterna... Det är helt enkelt mer tillåtet idag att få vara den man vill och prata om det. Tidigare har man inte kunna göra så mycket rent medicinskt och det har heller inte varit ok i samhället.

Du har rätt i att ingen normalt frisk individ vill byta kön på de grunderna.

Men nu råkar det vara så att rätt många människor i samhället (inkl ts mamma) inte är "fullt friska individer". Det är dessa som riskerar råka illa ut när transsexualitet nu prompt ska lyftas fram som något självklart och normalt. Vilsna individer som kanske letar efter något svar på varför de inte känner sig som alla andra får en i grunden helt absurd tanke (att någon skulle kunna ha en aning om hur det är att vara det kön man de facto inte är) presenterad för sig som något normalt och vanligt.
Citera
2017-05-07, 18:45
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av de.Montfort
Nu godkänns inte ett könsbyte hux flux. Det innefattar år av utredningar och samtal med psykolog Om hon nu inte genomgått utredningar och fått godkänt för könsbyte av socialstyrelsen?

Finns det statistik på hur många potentiella könsbyten som nekas (mot patientens vilja) i samband med denna process?
Citera
2017-05-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Men du har ju alltid kvar minnen från hur det var förr och dom försvinner ju aldrig. Bara det att föräldern har ett annat utseende. Men det betyder inte att man är död.
Död är du när du ligger kall och pulsen är borta.
Fortfarande köper jag inte att det är som att föräldern är död. Det är bara en ny del i livet. Och det är sådant som händer konstant.
Kan vara p g a sjukdom man förlorar en förmåga, ja men då får man försöka se framåt.

Man kan inte vara så negativ. Det blir bara kämpigare för sig själv.

Och tycker ts verkar ändå acceptera detta bättre än vad du gör, fast du inte ens är i situationen.

Hur tusan skulle du göra om du hade barn och dom sa detta? Skulle du bli lika upprörd då?

Vadå acceptera? Jag har inte sagt att jag är emot könskorrigering. Jag har sagt att jag tycker att det är själviskt av en förälder. Du behöver inte hålla med.

Jag har inte skrivit att en könskorrigerad förälder är samma sak som en död förälder. Jag har skrivit att en könskorrigerad förälder är svårare att förknippa med allt som hörde den föräldern till. Jag har inte skrivit något om att minnen försvinner.
Citera
2017-05-07, 19:25
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Vadå acceptera? Jag har inte sagt att jag är emot könskorrigering. Jag har sagt att jag tycker att det är själviskt av en förälder. Du behöver inte hålla med.

Jag har inte skrivit att en könskorrigerad förälder är samma sak som en död förälder. Jag har skrivit att en könskorrigerad förälder är svårare att förknippa med allt som hörde den föräldern till. Jag har inte skrivit något om att minnen försvinner.

Men du sitter ju och skriver och jämför det med död. Så bestäm dig nu och ändra inte.

Ne men du sitter och jämför det med död och det är ju helt vansinne. Vad är då ditt problem med en förälder som byter kön?
Citera
2017-05-07, 20:36
Medlem
Citat:
Men du sitter ju och skriver och jämför det med död. Så bestäm dig nu och ändra inte.

Ne men du sitter och jämför det med död och det är ju helt vansinne. Vad är då ditt problem med en förälder som byter kön?

Vad är mitt problem? Inget, jag har aldrig sagt åt någon, förälder eller icke, att de inte borde byta kön. Men jag har sagt att jag tycker att det är själviskt.

Nu försöker jag en sista gång, sedan får det vara: jag menar att om ens mamma blir ens pappa, så har man inte längre kvar sin mamma, vilket är en sorg som får en att längta efter alla mammaförknippade saker, precis som mammas bortgång får en att längta efter alla mammaförknippade saker. Jag skrev att det måste göra ont, eftersom föräldern väljer att lämna de där mammaförknippade grejerna i det förflutna, istället för att bestå som en stadig modersfigur hela livet ut. Detta tycker jag är en tydlig indikation på att jag inte anser könskorrigering vara likvärdigt med död.

Som sagt, du behöver inte hålla med, men låt bli att tillskriva mig åsikter som jag inte har yttrat.
Citera
2017-05-07, 20:53
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Vad är mitt problem? Inget, jag har aldrig sagt åt någon, förälder eller icke, att de inte borde byta kön. Men jag har sagt att jag tycker att det är själviskt.

Nu försöker jag en sista gång, sedan får det vara: jag menar att om ens mamma blir ens pappa, så har man inte längre kvar sin mamma, vilket är en sorg som får en att längta efter alla mammaförknippade saker, precis som mammas bortgång får en att längta efter alla mammaförknippade saker. Jag skrev att det måste göra ont, eftersom föräldern väljer att lämna de där mammaförknippade grejerna i det förflutna, istället för att bestå som en stadig modersfigur hela livet ut. Detta tycker jag är en tydlig indikation på att jag inte anser könskorrigering vara likvärdigt med död.

Som sagt, du behöver inte hålla med, men låt bli att tillskriva mig åsikter som jag inte har yttrat.

Ja men som sagt, saker sker och som man inte kan styra över. Men att säga att saker är själviska är att ta i i detta fallet kan jag tycka.

Men som sagt så tänker vi olika och vi får stanna vid det.
Citera
2017-05-07, 21:20
Jag lider med dig. Din mamma är uppenbarligen inte frisk. Tragiskt hoppas verkligen hon får någon hjälp med sina psykiska problem. Det är aldrig normalt att byta kön. Nu har jag ingenting mot transsexuella som individer och skulle till och med vara okej med ha en kompis som är det.

Däremot kommer jag aldrig erkänna propagandan som matas in att det ska vara normalt och att man kan vara född in i fel kön. Det är en kraftig pseudovetenskap som man tyvärr har blivit social accepterat pga av att folk är "rädda" för att vara politiskt inkorrekta och kränka någon. Vilket är ju helt vansinne då man ignorerar biologi, vetenskap och fakta och istället prioriterar känslor. Om vi alltid hade gjort så här hur nu tror ni då vi hade utvecklats idag?

Vi som har kommit så långt fram i utvecklingen ska nu gå tio steg tillbaka för att man är rädd att såra folk? Vansinne säger jag bara igen...
Citera
2017-05-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ja men som sagt, saker sker och som man inte kan styra över. Men att säga att saker är själviska är att ta i i detta fallet kan jag tycka.

Men som sagt så tänker vi olika och vi får stanna vid det.

Att vara självisk betyder att sätta sig själv före alla andra. Huruvida att byta kön är att sätta sig själv före sina barn eller inte får var och en ha sin egen åsikt om.
Citera
2017-05-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ja, och jag har inte ändrat på min åsikt i det avseendet. Om du inte håller med mig så kan du ju komma med dina egna åsikter, istället för att gömma dig bakom kritik.

Ojdå trodde du hade sett mitt inlägg i den här tråden, om du inte har sett det så är det inlägg nr 14
Citera
2017-05-07, 23:27
Medlem
Autistiska tjejer kan vara rätt ofeminina. Tycks ha lite mer grabbiga hjärnor. Jag tycker att det är konstigt att plötsligt inse att man vill byta kön som vuxen.
Citera
2017-05-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ojdå trodde du hade sett mitt inlägg i den här tråden, om du inte har sett det så är det inlägg nr 14

Om du vill att just jag ska läsa dina åsikter, så får du se till att citera mig när du skriver de åsikterna. När någon diskuterar med mig så läser jag inte inlägg som de har skrivit utanför diskussionen som jag har med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in