Citat:
Ursprungligen postat av
Acerbic
Hon har inga problem med andra hundar eller människor. Hon är rädd för ljud och intryck ute. Levande subjekt är hon emellertid inte rädd för. Hon blir dock orolig av att höra andra hundar skälla, vilket jag upplever som väldigt ovanligt, att det naturligaste lätet i världen för henne ska ge upphov till oro. I samspel med hundar är hon en riktig tuffing och är minsann ingen fegis där inte.
Hon skakar ute numera åt minsta lilla och konstant på helspänn. Jag vet inte hur det gått för de andra valparna. Uppfödaren spekulerar att det är är cushing syndrom, att min hund utsöndrar för stor halt kortisol och är i således i ett konstant tillstånd av stress. Jag ska gå till botten med det här, men det kan vara svårt att veta vad man ska söka efter och det kostar...
Hennes självkänsla behöver byggas upp och det kan kosta om du väljer professionell hjälp men finns lite du själv kan göra eller tänka på.
Det är jobbigt, man kan jobba emot det men det tar mkt kraft och tid.
Jag tror på att hundar känner av vår energi o därför behöver den/de som rehabiliterar hunden vara lugn och ha emotionella färdigheter.
Oftast ändras hunden när människan bakom hunden ändras för att vi är så omedvetna om hur vi påverkar deras beteende.
Hundar har känslor men de släpper det lika fort. Det är människor som behöver släppa taget om vad som än hänt och tänka om och positivt.
Tips:
Tyck ej synd om hunden för det hjälper inte.
Var lugn o ha positiv energi/inställning/tankar
Klappa underkroppen, hals o lyft upp hennes huvud
Belöna minsta lilla framsteg
För att aktivera hunden på t.ex. promenad kan man locka med något hon gillar och uppmuntra/belöna hennes framsteg samtidigt.
Hur aktiv är hunden? Gillar hon att gå ut?
Hur ser det ut idag?