2017-05-09, 01:17
Moderator
Meijis avatar
Du skriver: "Hon var överkänslig från dag 1"

Vilka symptom hade hon då?

----

Vidare skriver du, att nu 1. "Är [hon] rädd för ljud och intryck ute .. som flygande drakar, svävande föremål i allmänhet" och 2. "Hon kan ligga och skaka hemma och gömma sig under sängen".

Om hon ligger och skakar hemma under sängen, så verkar det väl inte enbart vara en reaktion på yttre stimuli? Vad innebär, att hon "inte är kontaktbar"?

----

Vad man undrar över är ju, om ngt (nytt) kan ha tillstött, som man lätt missar eftersom "X har ju alltid varit så känslig". Vad har veterinären sagt? (Du skrev, att du träffat en veterinär i Landskrona.)
Citera
2017-05-09, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du skriver: "Hon var överkänslig från dag 1"

Vilka symptom hade hon då?

----

Vidare skriver du, att nu 1. "Är [hon] rädd för ljud och intryck ute .. som flygande drakar, svävande föremål i allmänhet" och 2. "Hon kan ligga och skaka hemma och gömma sig under sängen".

Om hon ligger och skakar hemma under sängen, så verkar det väl inte enbart vara en reaktion på yttre stimuli? Vad innebär, att hon "inte är kontaktbar"?

----

Vad man undrar över är ju, om ngt (nytt) kan ha tillstött, som man lätt missar eftersom "X har ju alltid varit så känslig". Vad har veterinären sagt? (Du skrev, att du träffat en veterinär i Landskrona.)

Jo det kommer utifrån, hon är oftast ute på balkongen och sover/solar. Eller så tittar hon ut genom fönstret. Detta är en polarhund. Notera att samtliga polarhundar jag någonsin kommit i kontakt med har varit supercoola. Detta är inte rasspecifikt.
Citera
2017-05-09, 12:37
Bannlyst
Citat:
----

Veterinären gjorde endast en ögonundersökning. Han ville inte uttala sig om något annat. Spekulationen var givetvis att det sitter mentalt, vilket är en naturlig härledning. Men mentala störningar kan uppkomma av hormonella obalanser.
Citera
2017-05-09, 12:38
Bannlyst
Första dagen eller dagarna, hörde hon ett ljud ute och sprang hem till porten.
Citera
2017-05-09, 19:58
Medlem
ljusetssvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Problemet är att jag har egentligen inte råd med alla dessa prov. Tänk om de är förgäves dessutom. Får gå på kreditkortet.
Döda hunden och köp en ny, hundar är saker man köper.
Dom är inte INTE, människor och har INTE människors rättigheter!
Citera
2017-05-09, 20:40
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Veterinären gjorde endast en ögonundersökning. Han ville inte uttala sig om något annat. Spekulationen var givetvis att det sitter mentalt, vilket är en naturlig härledning. Men mentala störningar kan uppkomma av hormonella obalanser.

Du skrev, att hon "inte är kontaktbar", när hon ligger och skakar under sängen. Med "inte kontaktbar" brukar man avse en sänkt medvetandegrad. Men, det menar du väl inte?
Citera
2017-05-10, 11:48
Medlem
Scratchbites avatar
Vad har uppfödaren sagt? Dom måste ju veta ifall valpen plötsligt ändrade sitt beteende eller om hon alltid varit lite rädd. Träffade du föräldrarna?

Hatar att säga det nu när du knutit an till din valp, men aveln är skitviktig när det kommer till mentalitet. Om den kommer från en utställningsuppfödare snarare än nån som håller dem för bruks är det inte alls säkert att den personen sett till valparnas hälsa över hur många poäng och rosetter föräldrarna fick i ringen.
Citera
2017-05-10, 12:09
Medlem
b1tchazznigas avatar
Problemet med människans relation till hunden är just att folk tenderar att se på dessa djuren som människor som behöver medicin, komplicerad veterinärsvård etc. Jag förstår om det rör sig om mindre åkommor eller smärtor men när det kommer till betydande saker så hade naturen redan tagit hand om problemet för länge sedan genom den naturliga selektionen. Nu när människan bestämt sig för att försöka ta över naturens roll så utsätter man sina djur för onödigt lidande av egoistiska skäl som maskeras med "omtanke för hunden". Jag hoppas att TS om nu hon verkligen bryr sig om hunden avlivar stackaren om det visar sig vara psykiska besvär.
Citera
2017-05-10, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Vad har uppfödaren sagt?

Cushing syndrom? Hon har inte en susning.
Citera
2017-05-10, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b1tchazzniga
Problemet med människans relation till hunden är just att folk tenderar att se på dessa djuren som människor som behöver medicin, komplicerad veterinärsvård etc. Jag förstår om det rör sig om mindre åkommor eller smärtor men när det kommer till betydande saker så hade naturen redan tagit hand om problemet för länge sedan genom den naturliga selektionen. Nu när människan bestämt sig för att försöka ta över naturens roll så utsätter man sina djur för onödigt lidande av egoistiska skäl som maskeras med "omtanke för hunden". Jag hoppas att TS om nu hon verkligen bryr sig om hunden avlivar stackaren om det visar sig vara psykiska besvär.

Människan är ett djur.
Citera
2017-05-10, 19:35
Bannlyst
Citat:
Du skrev, att hon "inte är kontaktbar", när hon ligger och skakar under sängen. Med "inte kontaktbar" brukar man avse en sänkt medvetandegrad. Men, det menar du väl inte?

Sänkt medvetandegrad för att ta till sig det jag säger och möta min blick. Men som sagt, mentalt stabil vid uppgörelser med andra idiotraser. Då kan jag lita på min älskade urras mot kamphundar som skiter på sig.
Citera
2017-05-10, 22:45
Medlem
b1tchazznigas avatar
Citat:
Människan är ett djur.

Ja det är en råtta också. Ska du ta hand om den på samma sätt som en människa också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in