Citat:
Ursprungligen postat av
Episteme.phronesis
Det är ganska liten andel av befolkningen som har högre än 120 i IQ och ens imtelligenskvot har visat sig vara korrelerat med flera framgångsfaktorer som inkomst, lägre risk att hamna i fängelse, kreativitet med mera. Det finns också studier på diverse kausala samband.
Till er som (i vedertaget test) har uppmätt en IQ på >120: vilka mål har ni med era liv? Hur spenderar ni er fritid? Ni behöver av anonymitetsskäl inte gå in på säregna detaljer eller uppgifter om ert arbete med mera. Skulle ni befinna er ännu fler standardavvikelser från genomsnittet än >120 kan det dock vara värt att nämna.
Skulle inte falla mig in att göra ett Mensa-test eller så, men har andra skäl att tro att jag tillhör den nämnda kategorin. Har t ex doktorerat i fysik.
På min fritid läser jag gärna böcker, och då helst fakta, gärna på engelska, och gärna om just mina områden i fysik men inte bara. T ex historia är ju också intressant. Filmer på t ex YT tycker jag inte ger samma behållning. Har även löptränat av och till, periodvis rätt så intensivt för att t ex klara en mara. Bra för hälsan. För det köpte och läste jag en bok på 1000 sidor av en idrottsforskare som också själv löper ultramaror (på 10 mil).
Som ung läste jag mycket science fiction, men det tröttnade jag på när jag började tycka att jag redan hade läst böcker på alla intressanta sf-uppslag som finns, och att det började bli lite tjatigt. På senare tid har jag intresserat mig mer för litteratur där handlingen utspelas i historisk miljö, speciellt medeltida. Fast just nu läser jag faktiskt Harry Potter, efter tjat från dottern. Faktiskt ganska skoj. Två böcker kvar nu.
---
Mitt mål i livet? Vet inte riktigt. Finns ju så mycket. Ge barnen en bra start i livet. Att lära mig skidåkning så pass bra att jag inte behöver fegåka i svarta backar. Att läsa ut alla böcker jag har i bokhyllan. Kanske skriva en bok om något. Upptäcka något nytt intresse.