2017-05-06, 20:09
Medlem
Det är ganska liten andel av befolkningen som har högre än 120 i IQ och ens imtelligenskvot har visat sig vara korrelerat med flera framgångsfaktorer som inkomst, lägre risk att hamna i fängelse, kreativitet med mera. Det finns också studier på diverse kausala samband.

Till er som (i vedertaget test) har uppmätt en IQ på >120: vilka mål har ni med era liv? Hur spenderar ni er fritid? Ni behöver av anonymitetsskäl inte gå in på säregna detaljer eller uppgifter om ert arbete med mera. Skulle ni befinna er ännu fler standardavvikelser från genomsnittet än >120 kan det dock vara värt att nämna.
Senast redigerad av Episteme.phronesis 2017-05-06 kl. 20:16.
Citera
2017-05-06, 20:15
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Episteme.phronesis
Det är ganska liten andel av befolkningen som har högre än 120 i IQ och ens imtelligenskvot har visat sig vara korrelerat med flera framgångsfaktorer som inkomst, lägre risk att hamna i fängelse, kreativitet med mera. Det finns också studier på diverse kausala samband.

Till er som (i vedertaget test) har uppmätt en IQ på >120: vilka mål har ni med era liv? Hur spenderar ni er fritid? Ni behöver av anonymitetsskäl inte gå in på säregna detaljer eller uppgifter om ert arbete med mera.

Personligen ägnar jag min lediga lördag åt att skriva i diverse tramsiga trådar på Flashback. IQ är en relativt liten faktor i jakten på "framgång." Jag skulle säga att ambition och hårt arbete är betydligt mer avgörande.
Citera
2017-05-06, 20:19
Medlem
elmhedens avatar
Citat:

Till er som (i vedertaget test) har uppmätt en IQ på >120: vilka mål har ni med era liv? Hur spenderar ni er fritid? Ni behöver av anonymitetsskäl inte gå in på säregna detaljer eller uppgifter om ert arbete med mera.

Mitt mål är att få leva ett lyckligt liv med hälsan i behåll. Helgerna, vilka är den relevanta fritiden, spenderas långt ifrån städer och folkmassor; på landet med blåställ på, snickrandes på hus eller påtandes i rabatt.

Jag vet inte om det har något med IQ att göra men jag försöker att i minsta möjliga utsträckning känna ångest och oro inför det jag inte kan styra (vilket ju faktiskt innefattar det mesta). Oavsett situation har man alltid val att göra. Det gäller att komma till insikt och ro med detta och fatta dessa beslut med trygghet.
Citera
2017-05-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gianello
Personligen ägnar jag min lediga lördag åt att skriva i diverse tramsiga trådar på Flashback. IQ är en relativt liten faktor i jakten på "framgång." Jag skulle säga att ambition och hårt arbete är betydligt mer avgörande.

Mim förhoppning är att vi kan undvika denna typ av menlösa inlägg. Kanske lite väl optimistiskt av mig givet plattformen.

Men låt mig vara tydlig med att denna tråd handlar alltså inte om hur bra predikator för framgång IQ är. Det finns en uppsjö av diskussion kring detta även i forskarpublikationer. Jag har inte heller någonstans påstått att ambition eller hårt arbete inte skulle vara viktiga.
Citera
2017-05-06, 20:36
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Till er som (i vedertaget test) har uppmätt en IQ på >120: vilka mål har ni med era liv? Hur spenderar ni er fritid? Ni behöver av anonymitetsskäl inte gå in på säregna detaljer eller uppgifter om ert arbete med mera. Skulle ni befinna er ännu fler standardavvikelser från genomsnittet än >120 kan det dock vara värt att nämna.

Skulle inte falla mig in att göra ett Mensa-test eller så, men har andra skäl att tro att jag tillhör den nämnda kategorin. Har t ex doktorerat i fysik.

På min fritid läser jag gärna böcker, och då helst fakta, gärna på engelska, och gärna om just mina områden i fysik men inte bara. T ex historia är ju också intressant. Filmer på t ex YT tycker jag inte ger samma behållning. Har även löptränat av och till, periodvis rätt så intensivt för att t ex klara en mara. Bra för hälsan. För det köpte och läste jag en bok på 1000 sidor av en idrottsforskare som också själv löper ultramaror (på 10 mil).

Som ung läste jag mycket science fiction, men det tröttnade jag på när jag började tycka att jag redan hade läst böcker på alla intressanta sf-uppslag som finns, och att det började bli lite tjatigt. På senare tid har jag intresserat mig mer för litteratur där handlingen utspelas i historisk miljö, speciellt medeltida. Fast just nu läser jag faktiskt Harry Potter, efter tjat från dottern. Faktiskt ganska skoj. Två böcker kvar nu.

---

Mitt mål i livet? Vet inte riktigt. Finns ju så mycket. Ge barnen en bra start i livet. Att lära mig skidåkning så pass bra att jag inte behöver fegåka i svarta backar. Att läsa ut alla böcker jag har i bokhyllan. Kanske skriva en bok om något. Upptäcka något nytt intresse.
Senast redigerad av nerdnerd 2017-05-06 kl. 20:46.
Citera
2017-05-06, 20:40
Medlem
Citat:

Du verkar vända dig mot framgångsrika människor med dina faktiskt intressanta frågor. Så varför då helt plötsligt begränsa frågan genom att sedan bara begära svar från de med en verifierad intelligens på över 120? Underförstått medlemar i vadå typ Mensa?

De flesta framgångsrika har nog ingen aning om sin iq, och det är nog helt ointressant när man väl nått framgång.
Senast redigerad av Redwoodmarin 2017-05-06 kl. 20:43.
Citera
2017-05-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Jag vet inte om det har något med IQ att göra men jag försöker att i minsta möjliga utsträckning känna ångest och oro inför det jag inte kan styra (vilket ju faktiskt innefattar det mesta). Oavsett situation har man alltid val att göra. Det gäller att komma till insikt och ro med detta och fatta dessa beslut med trygghet.

Det är nog inte pga extraordinärt hög iq du resonerar så som ovan, utan snarare pga att du är en sk stoiker. Det är en bra metod för att maximera livsupplevelsen tror jag.
Citera
2017-05-06, 21:22
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gianello

Det finns ingen faktor som påverkar en individs framgång i livet mer än IQ. Detta är ett vetenskapligt faktum och det finns nog ingenting mer belagt inom psykologin.

Däremot är ambition och hårt arbete som du nämner - alltså conscientousness som det heter inom personlighetsforskningen - den faktor som näst mest påverkar en individs framgång i livet.
Citera
2017-05-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Det finns ingen faktor som påverkar en individs framgång i livet mer än IQ. Detta är ett vetenskapligt faktum och det finns nog ingenting mer belagt inom psykologin.

Däremot är ambition och hårt arbete som du nämner - alltså conscientousness som det heter inom personlighetsforskningen - den faktor som näst mest påverkar en individs framgång i livet.

Du har fel. Visst är det bra ha högt IQ om man ska vidareutbilda sig, men över en viss nivå gör det ingen nytta utan kan t.o.m. göra skada. Detta beror i hög utsträckning på att de med hög IQ ofta har lägre social förmåga.

För det andra eftersom hög IQ i sig inte betyder något om man inte har ambition.
Det är som att en person som är lång inte nödvändigtvis är bra på basket. Han måste ju först och främst vilja spela basket och för det andra ha ambition att bli bra i det.

Du kanske inte är så smart så du vet inte det.

Jag har aldrig tagit ett "vedertaget test" så jag antar jag inte får beskriva mina hobbies. Har heller inget intresse av att ta ett vedertaget test då jag tycker att IQ-tester och jämförelser är en klubb för inbördes beundran som saknar all riktig mening. Folk som inte har något meningsfullt ägna livet åt brukar vara de som söker till Mensa och liknande.
Citera
2017-05-06, 21:43
Medlem
Bigl-rips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin

Jäkligt ointelligent att tro att IQ är det som påverkar en individs framgång mest. Vetenskapligt faktum? Snälla ge mig lite källor
Citera
2017-05-06, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bigl-rip
Jäkligt ointelligent att tro att IQ är det som påverkar en individs framgång mest. Vetenskapligt faktum? Snälla ge mig lite källor

The bell curve, kanske? Boken alltså.
Citera
2017-05-06, 21:54
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Mål med livet, utplåna alla andra människor på jorden.

Fritids intressen, just nu lär jag mig bygga bomber.

Största önskan: att få vandra på jordens yta som den sista levande människan.

Iq är lite överskattat, Marilyn Monroe hade högre iq än Einstein, iq är bara logiskt tänkande vilket inte hjälper en speciellt mycket i en ologisk värld.

Ja jag får önska er alla ett lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in