Citat:
Ursprungligen postat av
MariaMary
Ja, Ganman är inne på hur hela journalistkåren "vaktar" varandra; flockbeteendet. Han menar att det har eskalerat, vilket han säkert har helt rätt i, en fråga är om offentlig demonisering av individer med avvikande åsikter går hand i hand med hur strikt flockbeteendet bland journalister är?
Jag tror att vi hyffsat säkert kan anta att de offentliga personattackerna har ökat markant senaste 10 åren, utan att behöva lägga fram bevis för det.
Intressant, och trådens ämne, är dock vilka metoder som används vid demonisering, hur har de förändrats över tid?
En specifik metod, som jag var inne på i ett tidigare inlägg, som snabbt har vuxit sig stark senaste åren är att
kombinera GBA med Cherry picking. Hypotetiskt exempel:
När Jan Sjunnesson, för Folkets demonstration, talade i Vasaparken så klappade medlemmar från Nordiska motståndsrörelsen och Soldiers of Odin händerna.
Här associeras Sjunnesson med NMR och SOO trots att associationen inte är ömsesidig, utan enkelriktad. Detta kombineras dessutom med cherry picking: man väljer att exemplifiera med (de "värsta") ur publiken utan att nämna att kanske, låt säga, Carl Bildt klappade händerna.
Vidare passar man på att associera NMR med SOO.
Denna utstuderade metod för att demonisera en person har jag inte sett i äldre journalistik, utan det verkar vara något som har vuxit fram de senaste åren.
I USA så har denna form av journalistik pågått i många år. Donald Trump är ganska vass på att redan i intervjustadiet få en känsla över "vart det bär" genom att analysera frågorna. Det kan t.ex. ses i följande äldre CNN-intervju från 1990:
https://twitter.com/GlamCasvaluir/st...652483/video/1