Citat:
Ursprungligen postat av
kuntakinte55
Ett historiskt exempel från 1810 är Axel von Fersen som massmedia hetsade fram en lynchmobb mot som mördade honom.
Sedan dess har MSM förfinat sin demoniseringsteknik och gjort den ännu skadligare
https://sv.wikipedia.org/wiki/Axel_von_Fersen
Ja, men dete är ju också ett fint exempel på mekanismerna vid regim-död.
Just "Fersen-historien" inträffade precis i lutet av "Frihetstiden".
Det ledde, som vi u vet, fram till en situation var en kung utropade sig till envåldshärskare - och blev följaktligen avrättad för det, av en sk etablissemangskonspiration.
Den tidens massmedia var, precis som nu, ett propagandaverktyg för makten.
Gustav III försökte trots den hårda kritiken ändå rädda sig kvar, genom att bla starta onödigt krig mot Ryssland. I ett desperat försök att mana fram enighet.
Det försökte hans brorsa sig också på, när det blev hans tur efter kungamordet. Men inte heller det lyckades.
Och en ny regim, ett nytt samhällssystem, såg dagens ljus.
Dagens massmedia följer samma fotspår, följer samma standardmall.
Nu är allt inriktat på regimlojal propaganda, och demonisering av regimkritik.
Dvs ingen som känner att han sitter säkert bryr sig om sånt här.
Det är bara den som är rädd för att förlora sin plats som går till försvar.
Och man arbetar hårt med att försöka hitta en slags "fiende" som man kan enas kring.
Den fienden presenteras ju som "rasister, nazister och populister".
Tyvärr har dessa mönster sina klara historiska konsekvenser, som jag ovan berörde i förbifarten (med Frihetstidens rysskrig.
Vi ser fortfarande idag en allt starkare hets mot just ryssen.
Dvs att demonisera intern kritik har ju ett syfte - att fostra folket, få dem att inte våga rikta kritik. Få alla att enas kring regimen, kring makten.
Men det är när det yttre hotet dyker upp som det blir obehagligt - för den uppmanade enigheten ska ju enas kring ett mål, ett yttre hot.
Konflikt verkar mer och mer oundvikligt.
Nu senast, igår eller förrgår, så rapporterade väst-media (inklusive svenska tidningar) om påhittade "troll-nyheter" från 4chan, om att ok-tecknet minsann nu var högerextremt tecken (som Trump hela tiden viftade med, ungefär som om han heilade i TV).
Detta är att gripa efter halmstrån, ett skolboksexempel på det.
Dvs detta är uppenbar Rädsla, ren och oförtäckt rädsla.
Rädsla för att förlora sin makt, sin plattform, sin status.
Jag har aldrig trott att det hade kunnat bli någon mera konflikt nu i våra dagar.
Men de tecken jag ser, de följer Exakt samma spår som alla genom hela vår historia.
Jag hoppas jag har fel.
Alltså, det där med "ok-tecknet", det går ju inte att tolka på annat sätt än öppen desperation.