Citat:
Ursprungligen postat av
Schering
Fast rytandet har ett hot om fysiskt våld bakom vilket inte finns i en budgivning. Budgivare #2 och budgivare #3 har också rimligen ett högsta tänkbara bud som de jobbar sig upp till innan de hoppar av.
Eller om vi säger så här. Vad skulle du ha gjort ifall budgivare #3 hade höjt ditt 1 660 000 med ett bud på 1 740 000? Hade du i så fall gett upp och gått hem på grund av det plötsliga "rycket" eller hade du lagt ett bud på 1 750 000?
Rytandet på savannen och viss budgivningstaktik har ju ungefär samma slutmål; att visa på sin överlägsenhet i en kamp. Vare sig kampen är om ett revir, privilegiet att få fortplanta sig, eller tillgången till en bostad. Samma regler gäller i djurvärlden - den som verkar överlägsen, i dB-tal, bröstvidd, mankhöjd, o.s.v. - den slipper bruka våld.
Översatt i ett budgivningskrig; den som kan höja högst och mest kanske också har de djupaste fickorna? (Retorisk fråga)
Om budgivare #3 hade höjt till 1 740 000 så hade jag ju misstänkt att om personen kan höja med så mycket under fler vändor så kan det komma bli en hård kamp och en dyr affär för mig om jag vinner. Om mitt högsta tänkbara bud istället hade varit 1 900 000 så hade jag ju istället fått försöka hävda mig och höja i en snabbare takt.
Därmed inte sagt att det är den endast och bästa taktiken. En utnötningstaktik med 10 000 kronors ökning på varje motbud, oavsett hur högt, kanske hade demonstrerat detsamma.