• 1
  • 2
2017-05-03, 23:53
Medlem
Finns många taktiker folk väljer att ta när de går in i en budgivning. Vissa är med från början och höjer lite hela tiden, andra går in sent och vissa ger få bud men lägger då in en rejäl summa extra varje gång. Utöver detta finns det många andra taktiker.

Vad är er taktik och tanken bakom den samt hur har resultatet blivit (har ni vunnit)?
Citera
2017-05-04, 00:10
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Finns många taktiker folk väljer att ta när de går in i en budgivning. Vissa är med från början och höjer lite hela tiden, andra går in sent och vissa ger få bud men lägger då in en rejäl summa extra varje gång. Utöver detta finns det många andra taktiker.

Vad är er taktik och tanken bakom den samt hur har resultatet blivit (har ni vunnit)?

Det viktigaste är att man har lagt det högsta budet när budgivningen avslutats. Alla andra detaljer är bara spel för kulisserna.
Citera
2017-05-04, 01:02
Medlem
Avvaktar alltid till sista stund och lägger ett bud och ett maxbud, sen får autobudgivningen göra jobbet.

Hoppas att de andra inte hinner med eller mitt bud är det sista som ligger när tiden går ut.

Fungerar ibland maxbudet ligger på vad jag kan tänka mig ge så ingen fara liksom.
Citera
2017-05-04, 01:29
Medlem
Christopher.s avatar
Ha en budget, småhöj lite, skräm sedan iväg resten med att bryta ditt mönster.
Citera
2017-05-04, 04:16
Medlem
kanelkakas avatar
Jag är ung men har vunnit samtliga tre budgivningar jag medverkat i.

Vill man verkligen ha ett objekt är man med från början och håller vansinnigt god kontakt med mäklaren - denna/denne vidarebefordrar info om dig som budgivare till säljaren och slutgiltigt är det alltid säljaren som avgör vem som ska få köpa. Det kan diffa 10.000 mellan ditt och det "vinnande" budet, men säljaren anser att du ska premieras för att du har varit på alla visningar och visat enormt intresse, bryr dig så hårt och bör premieras.

1. Se till att du vet vad lägenheten är värd och ungefär hur högt den rimligtvis kommer gå. Därefter, avgör var ditt tak är i förhållande till hur dina ekonomiska möjligheter ser ut.

2. Ange till mäklaren att du vill medverka i budgivningen från start. Då kontaktar han/hon dig.

3. När budgivningen drar igång: Lägg distinkta, stora höjningar snabbt. Detta sänder signaler att du har medel och att du är beslutsam. Budgivningen ska inte stå stilla hos dig. Inget segande - ta ledigt från jobbet om du inte kommer kunna kolla mobilen och lägga bud direkt. En höjning med 100.000 kan vara berättigad ibland.

4. Var tydlig med mäklaren om att du ska ha den. Det brukar vidarebefordras och kan avskräcka.

5. När du har vunnit budgivningen ska du be om att skriva kontrakt direkt oavsett utanför kontorstid eller ej. Det är i regel inte förrän kontraktet är skrivet som nya bud ej beaktas. Men, återigen, har du en god kontakt med mäklaren kommer han/hon se till att nya budgivare har lite att säga till om i det skedet.

Reminders/heads up:

Din snabba budgivning med stora höjningar kommer att medföra att priset når höga nivåer snabbt. Bli inte skrämd av detta, du vet ju vad bostaden är värd och vad du är villig att ge och då finns det inga anledningar att det ska ta lång tid. Tid gör dessutom att andra budgivare kan boka tid och omförhandla lånevillkor på sin bank - aldrig bra.
Senast redigerad av kanelkaka 2017-05-04 kl. 04:19.
Citera
2017-05-04, 06:14
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Jag är ung men har vunnit samtliga tre budgivningar jag medverkat i.

Vill man verkligen ha ett objekt är man med från början och håller vansinnigt god kontakt med mäklaren - denna/denne vidarebefordrar info om dig som budgivare till säljaren och slutgiltigt är det alltid säljaren som avgör vem som ska få köpa. Det kan diffa 10.000 mellan ditt och det "vinnande" budet, men säljaren anser att du ska premieras för att du har varit på alla visningar och visat enormt intresse, bryr dig så hårt och bör premieras.

1. Se till att du vet vad lägenheten är värd och ungefär hur högt den rimligtvis kommer gå. Därefter, avgör var ditt tak är i förhållande till hur dina ekonomiska möjligheter ser ut.

2. Ange till mäklaren att du vill medverka i budgivningen från start. Då kontaktar han/hon dig.

3. När budgivningen drar igång: Lägg distinkta, stora höjningar snabbt. Detta sänder signaler att du har medel och att du är beslutsam. Budgivningen ska inte stå stilla hos dig. Inget segande - ta ledigt från jobbet om du inte kommer kunna kolla mobilen och lägga bud direkt. En höjning med 100.000 kan vara berättigad ibland.

4. Var tydlig med mäklaren om att du ska ha den. Det brukar vidarebefordras och kan avskräcka.

5. När du har vunnit budgivningen ska du be om att skriva kontrakt direkt oavsett utanför kontorstid eller ej. Det är i regel inte förrän kontraktet är skrivet som nya bud ej beaktas. Men, återigen, har du en god kontakt med mäklaren kommer han/hon se till att nya budgivare har lite att säga till om i det skedet.

Reminders/heads up:

Din snabba budgivning med stora höjningar kommer att medföra att priset når höga nivåer snabbt. Bli inte skrämd av detta, du vet ju vad bostaden är värd och vad du är villig att ge och då finns det inga anledningar att det ska ta lång tid. Tid gör dessutom att andra budgivare kan boka tid och omförhandla lånevillkor på sin bank - aldrig bra.

Värdet är vad någon är beredd att betala för den, så du riskerar självfallet att betala ett överpris i förhållande till vad andra är villiga att betala om du höjer omedelbart med 100 000 kr. Ponera att bostaden redan är någorlunda korrekt värderad i jämförelse med andra objekt som sålts i närtid i närheten.

Det finns lika många taktiker som det finns budgivningsvinnare. Jag gjorde inga stora höjningar och det gjorde ingen annan eftersom bostaden (köpt 2015) redan var korrekt värderad. Så ta reda på vad andra lägenheter sålts för och ta det piano tills nivån hamnar där. Efter det får du fundera på hur gärna du vill bo där.
Citera
2017-05-04, 10:59
Medlem
Citat:

Har inte så stor erfarenhet. När vi köpte vårt hus så var utgångspriset 4 725 000:- och det var 5-6 st sällskap intresserade enligt mäklaren. Vi startade budgivningen med att lägga utgångspris. Vi fick en höjning mot oss till 4 775 000:-. Då drog jag till med 4 925 000:- och sen var det över. En ordentlig höjning som visade att vi vill ha huset no matter what.

Vi kanske hade kunnat få huset för 100 tusen mindre men vad fan. Sånt får man aldrig veta. En mindre höjning kanske hade lockat med fler i budgivningen också och sen hade de fått svårt att släppa. Nu blev det en liten chock för de andra.
Citera
2017-05-04, 11:37
Medlem
Riddarhusets avatar
Finns bara en enda taktik; att inte lämna ett enda bud. (Möjligtvis ett alldeles i slutet.) I standardfallet säger du till mäklaren att du vill ha lägenheten men att du inte tänker att delta i budgivningen från start, det är för jobbigt. När de har fått alla andra bud kan han ringa dig och säga vad det högsta är. Du skall alltså INTE göra som tidigare skribent sa: lägg stora bud från början och gör det snabbt! Du skall visa att du har pengar men klädsamt OINTRESSE, inte intresse.
När han frågar dig vad ditt bud är säger du att du inte vill ge ett bud. Du ber honom därefter att fråga säljaren vilket pris han vill ha för att du skall få köpa lägenheten. Vill han inte godta detta förfaringssätt - vilket en del naturligtvis inte gör - så tackar du för samtalet och beklagar att säljaren inte fick de lättförtjänta extra pengarna han kunde ha fått samt att du kommer att informera säljaren om detta.
Om mäklaren säger att han inte vet vad han skall säga till den andre spekulanten ger du honom svar på det också. Denne spekulant kommer ju att undra: "vafan...fick jag inte chansen att bjuda över eller tacka nej för?"
Svaret på just denna besvärliga situation för mäklaren får du klura ut själv då jag inte vill sprida det vidare. Det pågår ju just nu en genomgång av budgivningsaffärer och en åtstramning är att vänta.
Citera
2017-05-04, 12:43
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Finns bara en enda taktik; att inte lämna ett enda bud. (Möjligtvis ett alldeles i slutet.) I standardfallet säger du till mäklaren att du vill ha lägenheten men att du inte tänker att delta i budgivningen från start, det är för jobbigt. När de har fått alla andra bud kan han ringa dig och säga vad det högsta är. Du skall alltså INTE göra som tidigare skribent sa: lägg stora bud från början och gör det snabbt! Du skall visa att du har pengar men klädsamt OINTRESSE, inte intresse.
När han frågar dig vad ditt bud är säger du att du inte vill ge ett bud. Du ber honom därefter att fråga säljaren vilket pris han vill ha för att du skall få köpa lägenheten. Vill han inte godta detta förfaringssätt - vilket en del naturligtvis inte gör - så tackar du för samtalet och beklagar att säljaren inte fick de lättförtjänta extra pengarna han kunde ha fått samt att du kommer att informera säljaren om detta.
Om mäklaren säger att han inte vet vad han skall säga till den andre spekulanten ger du honom svar på det också. Denne spekulant kommer ju att undra: "vafan...fick jag inte chansen att bjuda över eller tacka nej för?"
Svaret på just denna besvärliga situation för mäklaren får du klura ut själv då jag inte vill sprida det vidare. Det pågår ju just nu en genomgång av budgivningsaffärer och en åtstramning är att vänta.

Nej. Jag ser stora risker i detta förfaringssätt. Risken att behöva betala mycket över det sist lagda budet samt att gå miste om att medverka i affären överhuvudtaget.

Och. Varför tycker du att det är klädsamt med ointresse?
Citera
2017-05-04, 14:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Nej. Jag ser stora risker i detta förfaringssätt. Risken att behöva betala mycket över det sist lagda budet samt att gå miste om att medverka i affären överhuvudtaget.

Nej risken att betala mer än som krävs är minimal med detta förfaringssätt. Risken att betala för mycket är dessutom betydligt mindre än att göra enligt sedvänjan. Man måste förstå förhandlingstaktiken.
Jag skrev inte att det var klädsamt med ointresse. Läs innantill. Jag skrev att man kan visa ett klädsamt ointresse. Förstår man inte skillnaden är det ingen ide att förklara detta ytterligare.
Citera
2017-05-04, 14:37
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Jag glömde att hålla med om att risken att inte få medverka i affären dock ökar. Som du skriver. Så man måste vilja ta den risken vilket i sin tur bl.a. beror på vilka andra handlingsalternativ man har.
Citera
2017-05-04, 18:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Har vunnit alla budgivningar. Är med från början och höjer alltid dubbelt mot vad de andra budgivarna gör. Höjer de 10k, höjer jag 20k. Har märkt att andra drar sig ur i en raskare takt då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in