Citat:
Ursprungligen postat av
Lazybones
Säljaren behöver inte ens förstå taktiken. Det kan räcka med att säljaren blir irriterad. Jag skulle bli det och ge ett löjligt högt pris.
Lite irritation kan såklart göra det ytterligare mer dyrköpt. Människan är i regel en känslofull och slug varelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kausti
Se till att ha ett maxbud som är högre än en jämn siffra. Är ditt maxtak 2,2 miljoner? Se då till att skramla ihop så att du kan lägga 2,21 miljoner. Nästan alla har sina maxtak på jämna siffror, så ibland kan det räcka med 10 000 kr extra för att vinna budgivningen.
Men som andra säger, taktiken spelar ju annars typ ingen roll alls. Folk vet vilket maxbud dom har, och om du höjer med 200 000 kr men ändå inte är över den andra budgivarens maxbud så spelar din idiothöjning så klart ingen roll.
Jag har provat höja med 200 000 kr (i Stockholm är utgångspris ingenting annat än ett skämt) men det spelade ingen roll, folk hängde på ändå. Budgivningen slutade typ 300 000 över utgångspriset den gången.
En annan lägenhet lade jag det uppskattade marknadsvärdet på bostaden (2,15 miljoner) men säljaren "ville ha budgivning". Den skulle inte ske förrän en vecka senare, och under tiden hann jag köpa en annan lägenhet. Slutpriset på lägenheten som jag budade 2,15 på? 2,10. Ni kan tro att mäklaren ringde och tjatade när hon märkte att slutpriset blev lägre än mitt bud innan visning.
Min nuvarande lägenhet köpte jag för strax över det dåvarande marknadspriset innan visning, men med vetskapen om att ett kommande balkongbygge skulle öka på värdet ytterligare. Den var värd kanske 1,85-1,9 men jag lade 1,95. I efterhand kanske en aning vågat kanske, men jag satt i en jävla sits boendemässigt så jag var tvungen att få tag i någonting snabbt.
Min erfarenhet är att du aldrig kommer göra något kap i t.ex. Stockholm, undantaget är kanske om du köper ett renoveringsobjekt. Alla belånar sig upp över öronen och vet vad lägenheterna är värda, så i Stockholm handlar det mer om att ifall du vill ha lägenheten så lägger du marknadsvärdet (inte ugångspriset). Annars kommer någon annan göra det, och säljarna vet mycket väl vad deras lägenheter är värda.
Min erfarenhet också. Jag har köpt två bostadsrätter i Stockholm och en i Visby innerstad och det är samtliga tre budgivningar jag har medverkat i. Höjningar på 100 000 har varit ett sätt att skynda på processen, visa att jag vet var marknadsvärdet ligger samt skrämma bort dem som skräms av den typen av höjningar. Dom finns. (!)
Citat:
Ursprungligen postat av
Ingenjör
Finns ett annat trick. Gäller att göra lägenheten mindre attraktiv för andra .
Ett trick är att vid visningsdag hyra in nån polare som kan stå med en barnvagn och heltäckande burka utanför. Gärna två eller fler, få det att se ut som att de bor där i trappuppgången .
På så vis så slipper du penningstarka "svennar" som inte vill bli kulturberikade. Detta gäller såklart batikhäxor som annars är väldigt välkomnande till främmande influenser... förutom i sin egen trappuppgång

Hahaha...det där är, hur hemskt/whatever det än må vara, ett lysande tips.