Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-03, 11:18
  #1
Medlem
Hej!

Har ett litet irriterande problem med min stationära PC.

När jag klickar på startknappen så händer det ingenting, verkligen ingenting alls, ingen lampa som lyser/blinkar, inga fläktar startar. Nada!

Men sen ena dagen så startar allt som vanligt vid första klicket.

Det har även hänt att den startar efter några minuter. Idag tog det ungefär 4 minuter efter första klicket tills den startade, igår tog det 12 minuter att den startade efter sista klicket.

Jag tänkte att den kanske hade massor med damm inuti som skapade problem så jag blåste rent den men gjorde ingen vidare skillnad. Testat att byta el-uttag utan någon vidare succé.

När datorn väl är igång funkar den helt felfritt!

Nu vänder jag mig till er genier om ni kan ha någon tanke vart felet kan var och hur jag kan åtgärda det?

Tack på förhud!
Citera
2017-05-03, 11:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keminörd
Hej!

Har ett litet irriterande problem med min stationära PC.

När jag klickar på startknappen så händer det ingenting, verkligen ingenting alls, ingen lampa som lyser/blinkar, inga fläktar startar. Nada!

Men sen ena dagen så startar allt som vanligt vid första klicket.

Det har även hänt att den startar efter några minuter. Idag tog det ungefär 4 minuter efter första klicket tills den startade, igår tog det 12 minuter att den startade efter sista klicket.

Jag tänkte att den kanske hade massor med damm inuti som skapade problem så jag blåste rent den men gjorde ingen vidare skillnad. Testat att byta el-uttag utan någon vidare succé.

När datorn väl är igång funkar den helt felfritt!

Nu vänder jag mig till er genier om ni kan ha någon tanke vart felet kan var och hur jag kan åtgärda det?

Tack på förhud!

Är det stationär eller laptop?

Om det är stationär - gör det skillnad om du alltid drar ur och sätter tillbaka nätkabeln innan du försöker starta? Finns nätagg som är dåliga som råkar ut för interna feltillstånd så de vägrar dra igång. Ryck av nätkabel nollställer feltillståndet.
Citera
2017-05-03, 11:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Är det stationär eller laptop?

Om det är stationär - gör det skillnad om du alltid drar ur och sätter tillbaka nätkabeln innan du försöker starta? Finns nätagg som är dåliga som råkar ut för interna feltillstånd så de vägrar dra igång. Ryck av nätkabel nollställer feltillståndet.

Stationär ja! Får testa det!
Citera
2017-05-03, 12:13
  #4
Medlem
Prova starta datorn genom att kortsluta de två pinnarna på moderkortet som startknappen går till för att se om det gör skillnad
Citera
2017-05-03, 14:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keminörd
Hej!

Har ett litet irriterande problem med min stationära PC.

När jag klickar på startknappen så händer det ingenting, verkligen ingenting alls, ingen lampa som lyser/blinkar, inga fläktar startar. Nada!

Men sen ena dagen så startar allt som vanligt vid första klicket.

Det har även hänt att den startar efter några minuter. Idag tog det ungefär 4 minuter efter första klicket tills den startade, igår tog det 12 minuter att den startade efter sista klicket.

Jag tänkte att den kanske hade massor med damm inuti som skapade problem så jag blåste rent den men gjorde ingen vidare skillnad. Testat att byta el-uttag utan någon vidare succé.

När datorn väl är igång funkar den helt felfritt!

Nu vänder jag mig till er genier om ni kan ha någon tanke vart felet kan var och hur jag kan åtgärda det?

Tack på förhud!

Hur gammal i den ? Vet du vad det sitter för moderkort eller nätagg i den ? Med åldern kan man ibland fundera ut vad det är som har börjat ge sig 😊. Såg du fått en del bra tips 😊
Citera
2017-05-03, 21:12
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keminörd
När datorn väl är igång funkar den helt felfritt!
Det är oftast nätagget som gett sig när sånt här händer. Snikbilliga kinesiska elektrolytkondensatorer som torkat ut.

Ibland är det batteriet på moderkortet som behöver bytas, men det brukar inte ta 12 minuter att få igång den då.
Ange gärna fabrikat, modell och ungefärlig ålder på nätagget, inte helt fel med en spec på hela datorn heller.
Citera
2017-05-03, 21:30
  #7
Medlem
Hej igen!

Testade att koppla ur och i nätkabeln men det fungerade inte, den startade några minuter efter klicket som vanligt ..

Kortsluta något i moderkortet? Låter lite läskigt haha .. är inte superduktig på datorer när det kommer till den biten.

Här är specs:
- GK EVGA GeForce FTX 500Ti FPB
- 1TB Western Digital Caviar Black, WD1002FAEZ, SATA-600, 64MB
- Intel Core i7 2600K 3,4GHz, 8MB
- SSD 120GB Corsair SATA 2.5``, Force 3 series INET
- Corsair 16GB (4-kit) DDR3VENGEANCE 1,5V LOW P INET
- Nätdel Fractal Design Tesla, 550W, 80 PLUS
- Fractal Design Define Mini minitower black no PSU
- MK Gigabyte Z68MX-UD2*Socket 1155, Z68 mATX B3
- DVD RW Samsung 22x DL svart

Hoppas ni förstår mer av det än vad jag gör
Datorn är från 2012 , ihopbyggd själv av INET, jag tillsammans med support valde ut komponenter så ingen färdig dator från start.
Citera
2017-05-04, 02:16
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keminörd
- Nätdel Fractal Design Tesla, 550W
Fractal har ju inte precis gjort sig kända för kvalitet, så.. jag tror det är nätagget.
Helt 100% säker går inte vara såhär på distans, men 80% kan ligga rätt bra till för en kvalificerad gissning, sedan 15% på moderkortets batteri, sedan 5% att det är nåt annat som spökar.
Citera
2017-05-04, 03:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keminörd
Hej igen!

Testade att koppla ur och i nätkabeln men det fungerade inte, den startade några minuter efter klicket som vanligt ..

Kortsluta något i moderkortet? Låter lite läskigt haha .. är inte superduktig på datorer när det kommer till den biten.

Här är specs:
- GK EVGA GeForce FTX 500Ti FPB
- 1TB Western Digital Caviar Black, WD1002FAEZ, SATA-600, 64MB
- Intel Core i7 2600K 3,4GHz, 8MB
- SSD 120GB Corsair SATA 2.5``, Force 3 series INET
- Corsair 16GB (4-kit) DDR3VENGEANCE 1,5V LOW P INET
- Nätdel Fractal Design Tesla, 550W, 80 PLUS
- Fractal Design Define Mini minitower black no PSU
- MK Gigabyte Z68MX-UD2*Socket 1155, Z68 mATX B3
- DVD RW Samsung 22x DL svart

Hoppas ni förstår mer av det än vad jag gör
Datorn är från 2012 , ihopbyggd själv av INET, jag tillsammans med support valde ut komponenter så ingen färdig dator från start.

Säger som x12 nätagget. Bios batteriet de visste inte jag men där ser man. Ja de e la inte helt orimligt med tanke på åldern på den😊.
Citera
2017-05-04, 06:30
  #10
Medlem
Ja men det låter väl kanske som det.

Något jag kan göra själv med det nuvarande nätagget jag har eller måste jag köpa nytt? (eller bör jag köpa helt ny låda med tanke på ålder? haha)

Tack för alla svar!
Citera
2017-05-04, 11:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keminörd
Ja men det låter väl kanske som det.

Något jag kan göra själv med det nuvarande nätagget jag har eller måste jag köpa nytt? (eller bör jag köpa helt ny låda med tanke på ålder? haha)

Tack för alla svar!

Jo den e ju inne på 5te året nu. Även om du byter nätagget finns de risk att något annat går sönder inom kort. Men ibland kan man ha tur också o den rullar på flera år till. Men de går du avgöra 😊
Citera
2017-05-04, 13:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Jo den e ju inne på 5te året nu. Även om du byter nätagget finns de risk att något annat går sönder inom kort. Men ibland kan man ha tur också o den rullar på flera år till. Men de går du avgöra 😊

Okej okej! Tror att jag kör vidare på den som den är isåfall tills den är helt paj och hoppas den håller ett tag till Får helt enkelt vänta tills den startar eller så om jag kan göra något annorlunda med nätagget, tack för svaren
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback