2017-05-04, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Keminörd
Okej okej! Tror att jag kör vidare på den som den är isåfall tills den är helt paj och hoppas den håller ett tag till Får helt enkelt vänta tills den startar eller så om jag kan göra något annorlunda med nätagget, tack för svaren

Nja. Den dagen den dör finns de risk kanske att de tar andra komponenter med sig tyvärr så de e även de kanske lite riskabelt. Men de e inte mitt område riktigt heller. Jag vet bara att felande nätagg kan ta med sig andra komponenter också den dagen den ger upp . Så du e medveten om det.
Har du testat o byta batteriet på moderkort ? Den brukar sitta väl synligt . Litet silvrigt batteri 😊
Senast redigerad av Jens86 2017-05-04 kl. 13:24.
Citera
2017-05-04, 13:44
Medlem
Jag sätter nätaggregatet som klart mest misstänkt källa.

Enklast är om du har någon kompis med ett extra aggregat liggande att testa med.

Risken med att köra ända in i kaklet är att om det är nätagget och det flyger så kan en massa annat flyga. Kanske inte så hemskt att tappa en 5+ år gammal CPU+moderkort. Men kan vara rätt tråkigt om du tappar hårddisk med allt data för att nätaggregatet kräks ur sig otrevliga spänningar. Backup skall aldrig ligga alltför långt ner på priolistan.

Datorlåda behöver du inte byta - de har inget bäst-före-datum så länge de har rätt formfaktor och kan leverera kylning till den utrustning du skruvar in. Hittar du en billig låda komplett med nätaggregat så vet du att du automatiskt har köpt ett väldigt billigt nätaggregat. Och nätaggregat vill man inte pruta på.

Två saker du kan göra innan du kastar dig ut efter nytt nätaggregat
- inspektera alla plåtkapslade kondensatorer på moderkortet - är det någon som börjat svälla och bulla upp sig?
- om datorn har knappcell för BIOS-inställningarna så är det en spottstyver att byta ut detta batteri. Tips är att fota inställningarna i BIOS innan du byter - i fall att du gjort någon intressant inställning där som du vill komma ihåg att duplicera efter batteribytet. Alla gamla inställningar tappas när du byter batteriet.

Ett möjligt tredje steg - har du extra utrustning (instickskort mm) som inte behövs för att köra datorn så kan du prova att koppla bort allt utom det nödvändigaste och se om det påverkar problemet.
Citera
2017-05-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag sätter nätaggregatet som klart mest misstänkt källa.

Enklast är om du har någon kompis med ett extra aggregat liggande att testa med.

Risken med att köra ända in i kaklet är att om det är nätagget och det flyger så kan en massa annat flyga. Kanske inte så hemskt att tappa en 5+ år gammal CPU+moderkort. Men kan vara rätt tråkigt om du tappar hårddisk med allt data för att nätaggregatet kräks ur sig otrevliga spänningar. Backup skall aldrig ligga alltför långt ner på priolistan.

Datorlåda behöver du inte byta - de har inget bäst-före-datum så länge de har rätt formfaktor och kan leverera kylning till den utrustning du skruvar in. Hittar du en billig låda komplett med nätaggregat så vet du att du automatiskt har köpt ett väldigt billigt nätaggregat. Och nätaggregat vill man inte pruta på.

Två saker du kan göra innan du kastar dig ut efter nytt nätaggregat
- inspektera alla plåtkapslade kondensatorer på moderkortet - är det någon som börjat svälla och bulla upp sig?
- om datorn har knappcell för BIOS-inställningarna så är det en spottstyver att byta ut detta batteri. Tips är att fota inställningarna i BIOS innan du byter - i fall att du gjort någon intressant inställning där som du vill komma ihåg att duplicera efter batteribytet. Alla gamla inställningar tappas när du byter batteriet.

Ett möjligt tredje steg - har du extra utrustning (instickskort mm) som inte behövs för att köra datorn så kan du prova att koppla bort allt utom det nödvändigaste och se om det påverkar problemet.

Tack för svar! Med låda menade jag inte chassi utan hela datorn

Ska testa mig på det där sista du skrev men som sagt tidigare är jag inte jättehype på datorer!
Men ska kika mig fram!
Citera
2017-05-04, 19:55
Medlem
x12s avatar
Citat:
Något jag kan göra själv med det nuvarande nätagget jag har
Endast om du har erforderliga elektronikkunskaper och är händig med lödverktyg och instrument att plocka ur, mäta och byta de enskilda komponenter som av ålder/värme ändrat karakäristika i enheten.
I annat fall, nej.

Citat:
(eller bör jag köpa helt ny låda
Du kan ju byta en del nu, en annan del/sats om ett halvår, och på så sätt hålls datorn aktualiserad år efter år. Det är sällan man behöver byta allt på en gång om det är en egenbyggd stationär dator.
Citera
2020-02-02, 13:39
Medlem
Livar upp denna tråden igen!
Jag har nu (äntligen) testat att byta ut mitt nätaggregat mot ett nytt och starkare.
Datorn betedde sig likadant trots bytet, så nu tänker jag att nästa steg är att försöka byta batteriet i moderkortet och se om det gör någonting.

Vad jag förstår så återställs bios och vissa inställningar när man byter batteriet? Jag vet inte exakt vad det innebär, vad menas med det eller vad behöver jag isåfall göra efter bytet?
Citera
2020-02-02, 16:51
Medlem
normalt brukar man inte behöva göra något, ev kan man behöva rätta till boot-ordningen i bios
Citera
2020-02-03, 17:02
Medlem
Skattebrotts avatar
Ett dåligt CR2032 gör inte att datorn reagerar sakta på powerknappen. Du kan ta ur batteriet helt, datorn kommer ändå ge respons när du trycker på knappen.

Kan det vara glapp? Eller startar den ibland efter att du tryckt, utan att du gör något mer?
Citera
2020-02-03, 18:14
Medlem
MrMarios avatar
Är Windows installerat på mekanisk hårddisk eller ssd?
Öppna chassit och granska om något smält på moderkortet eller om det förekommer vattenskada, det brukar finnas indikator på några platser på moderkortet som blir lila eller blåaktig om det förekommer väta i närheten.
Citera
2020-02-04, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ett dåligt CR2032 gör inte att datorn reagerar sakta på powerknappen. Du kan ta ur batteriet helt, datorn kommer ändå ge respons när du trycker på knappen.

Kan det vara glapp? Eller startar den ibland efter att du tryckt, utan att du gör något mer?

Den startar sällan direkt utan oftast efter ett tag, ett bra tag. Upp till 30 minuter, och ibland startar den inte alls. Jag testade att byta PSU och bytte sedan tillbaka så alla sladdar från PSU bör sitta bra. Försökte även trycka till sladdarna från chassit lite extra men det verkade sitta bra. Vet inte var det kan glappa annars, eller om ngn sladd är dålig.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Är Windows installerat på mekanisk hårddisk eller ssd?
Öppna chassit och granska om något smält på moderkortet eller om det förekommer vattenskada, det brukar finnas indikator på några platser på moderkortet som blir lila eller blåaktig om det förekommer väta i närheten.

Windos är installerat på en ssd. Såg inget fel på moderkortet men får ta ur GPU'n och titta nogare, vad gör jag om det skulle vara så?
Citera
2020-02-04, 01:14
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Den startar sällan direkt utan oftast efter ett tag, ett bra tag. Upp till 30 minuter, och ibland startar den inte alls.

Lustigt fel. Någon kondensator som blivit dålig kanske. Kan du kringgå problemet genom att hålla inne knappen länge? Någon minut kanske? Startar den snabbare då?
Citera
2020-02-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Lustigt fel. Någon kondensator som blivit dålig kanske. Kan du kringgå problemet genom att hålla inne knappen länge? Någon minut kanske? Startar den snabbare då?

Nej, det är samma sak om jag håller inne den också, den startar först efter 20-30 minuter.
Citera
2020-02-05, 00:02
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Nej, det är samma sak om jag håller inne den också, den startar först efter 20-30 minuter.

Ok min starkaste teori är ändå en elektrolytkondensator så det du skulle kunna göra om du vill försöka fixa det, är att se om någon av elektrolytkondensatorerna på moderkortet har antagit formen av en böld. De ska vara cylinderformade och platta uppepå.

Går det kanske att kringgå felet genom att ställa in ACPI så att datorn väcks från sömnläge genom att musen vidrörs eller tangentbordet trycks på? Isåfall kan ju lösningen vara att aldrig stänga av den utan låta den sova istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in