Citat:
Ursprungligen postat av
Ziver
Hej,
Jag har en hög lön och kollegor med hög lön. Samtliga har AMEX, vilket de verkar tycka vara ballt. Man riktigt ser hur de njuter när de drar upp det där förbannade jävla kortet.
Det kostar bra mycket mer än ett vanligt hederligt betalkort/kreditkort.
Som privatperson är det gratis första året om jag inte missminner mig, sen kostar det typ från 1000 kronor och uppåt beroende på vilket kort du vill ha. Spenderar du mycket kan du säkert förhandla bort årsavgiften också.
För handlarna är Amex dyrare än ett vanligt betalkort ja, men det rör ju inte mig som användare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ziver
Varför har man AMEX? Hur fungerar deras bonussystem? Är det så bra att det är värt att skaffa kortet?
Bryr mig inte alls om årsavgiften om kortet är förmånligt.
Beror lite på vilket kort du har, men jag har SAS Eurobonus Amex. Sen beror poängintjänandet på hur mycket du handlar för, samt hur mycket du reser. Du kan samla poäng på en mängd olika sätt, t.ex. genom att flyga med SAS, hyra bil med Hertz, bo på vissa hotell samt genom att handla på kortet. Sen finns det lite andra sätt också.
Det som är fördelen med Amex är att om du spenderar 150 000 kronor på kortet under ett kalenderår så får du en så kallad "2-för-1 voucher". Den gör att du kan boka resor för flygpoängen du tjänat in till halva priset. Jag har nu t.ex. drygt 100 000 poäng på mitt Eurobonus-konto, för 60 000 poäng kommer du t.o.r. till USA för en person. För 120 000 poäng tror jag det är så kommer du till Australien t.o.r.
Har man då en "2-för-1 voucher" kan man flyga 2 personer för samma poängsumma t.o.r.
Beroende på vilket kort du har så tjänar du olika många poäng per handlad hundralapp. Det enklaste Eurobonus-Amexet ger 10 poäng per handlad hundralapp, Elite ger 20 poäng per handlad hundralapp men kostar mer i årsavgift.
Så handlar du då för 150 000 kr per år får du 22500 poäng för det, plus en "2-för-1 voucher". För dom poängen kan du flyga inom
Nordic+ vilket kanske inte är jättespännande. Men om du samtidigt flyger med SAS så får du poäng för varje bokad biljett, och då kan poängen öka rätt snabbt. Jag och sambon delar på ett kort och handlar allt på det, så vi bränner nog 150 - 200 000 per år på kortet och får poäng på dessa pengarna.
Men med allt detta sagt så vågar jag nog säga att kortet långsiktigt är en förlustaffär. Man handlar mer när man inte behöver kolla kontoutdraget hela tiden, och inte heller behöver vänta på att ta ut pengarna från fondkontot innan man kan betala det som ska köpas.