• 1
  • 2
2017-05-02, 15:37
Medlem
Hej,

Jag har en hög lön och kollegor med hög lön. Samtliga har AMEX, vilket de verkar tycka vara ballt. Man riktigt ser hur de njuter när de drar upp det där förbannade jävla kortet.

Det kostar bra mycket mer än ett vanligt hederligt betalkort/kreditkort.

Varför har man AMEX? Hur fungerar deras bonussystem? Är det så bra att det är värt att skaffa kortet?

Bryr mig inte alls om årsavgiften om kortet är förmånligt.
Citera
2017-05-02, 15:40
Medlem
Var inne och tittade lite, har de inte krav på inkomst längre? Vad i helaste h*lvete har de gjort?

Någon som vet hur förmånerna är?
Citera
2017-05-02, 15:49
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziver
Hej,

Jag har en hög lön och kollegor med hög lön. Samtliga har AMEX, vilket de verkar tycka vara ballt. Man riktigt ser hur de njuter när de drar upp det där förbannade jävla kortet.

Det kostar bra mycket mer än ett vanligt hederligt betalkort/kreditkort.

Som privatperson är det gratis första året om jag inte missminner mig, sen kostar det typ från 1000 kronor och uppåt beroende på vilket kort du vill ha. Spenderar du mycket kan du säkert förhandla bort årsavgiften också.
För handlarna är Amex dyrare än ett vanligt betalkort ja, men det rör ju inte mig som användare.

Citat:
Varför har man AMEX? Hur fungerar deras bonussystem? Är det så bra att det är värt att skaffa kortet?

Bryr mig inte alls om årsavgiften om kortet är förmånligt.

Beror lite på vilket kort du har, men jag har SAS Eurobonus Amex. Sen beror poängintjänandet på hur mycket du handlar för, samt hur mycket du reser. Du kan samla poäng på en mängd olika sätt, t.ex. genom att flyga med SAS, hyra bil med Hertz, bo på vissa hotell samt genom att handla på kortet. Sen finns det lite andra sätt också.

Det som är fördelen med Amex är att om du spenderar 150 000 kronor på kortet under ett kalenderår så får du en så kallad "2-för-1 voucher". Den gör att du kan boka resor för flygpoängen du tjänat in till halva priset. Jag har nu t.ex. drygt 100 000 poäng på mitt Eurobonus-konto, för 60 000 poäng kommer du t.o.r. till USA för en person. För 120 000 poäng tror jag det är så kommer du till Australien t.o.r.
Har man då en "2-för-1 voucher" kan man flyga 2 personer för samma poängsumma t.o.r.

Beroende på vilket kort du har så tjänar du olika många poäng per handlad hundralapp. Det enklaste Eurobonus-Amexet ger 10 poäng per handlad hundralapp, Elite ger 20 poäng per handlad hundralapp men kostar mer i årsavgift.

Så handlar du då för 150 000 kr per år får du 22500 poäng för det, plus en "2-för-1 voucher". För dom poängen kan du flyga inom Nordic+ vilket kanske inte är jättespännande. Men om du samtidigt flyger med SAS så får du poäng för varje bokad biljett, och då kan poängen öka rätt snabbt. Jag och sambon delar på ett kort och handlar allt på det, så vi bränner nog 150 - 200 000 per år på kortet och får poäng på dessa pengarna.

Men med allt detta sagt så vågar jag nog säga att kortet långsiktigt är en förlustaffär. Man handlar mer när man inte behöver kolla kontoutdraget hela tiden, och inte heller behöver vänta på att ta ut pengarna från fondkontot innan man kan betala det som ska köpas.
Citera
2017-05-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Som privatperson är det gratis första året om jag inte missminner mig, sen kostar det typ från 1000 kronor och uppåt beroende på vilket kort du vill ha. Spenderar du mycket kan du säkert förhandla bort årsavgiften också.
För handlarna är Amex dyrare än ett vanligt betalkort ja, men det rör ju inte mig som användare.

Beror lite på vilket kort du har, men jag har SAS Eurobonus Amex. Sen beror poängintjänandet på hur mycket du handlar för, samt hur mycket du reser. Du kan samla poäng på en mängd olika sätt, t.ex. genom att flyga med SAS, hyra bil med Hertz, bo på vissa hotell samt genom att handla på kortet. Sen finns det lite andra sätt också.

Det som är fördelen med Amex är att om du spenderar 150 000 kronor på kortet under ett kalenderår så får du en så kallad "2-för-1 voucher". Den gör att du kan boka resor för flygpoängen du tjänat in till halva priset. Jag har nu t.ex. drygt 100 000 poäng på mitt Eurobonus-konto, för 60 000 poäng kommer du t.o.r. till USA för en person. För 120 000 poäng tror jag det är så kommer du till Australien t.o.r.
Har man då en "2-för-1 voucher" kan man flyga 2 personer för samma poängsumma t.o.r.

Beroende på vilket kort du har så tjänar du olika många poäng per handlad hundralapp. Det enklaste Eurobonus-Amexet ger 10 poäng per handlad hundralapp, Elite ger 20 poäng per handlad hundralapp men kostar mer i årsavgift.

Så handlar du då för 150 000 kr per år får du 22500 poäng för det, plus en "2-för-1 voucher". För dom poängen kan du flyga inom Nordic+ vilket kanske inte är jättespännande. Men om du samtidigt flyger med SAS så får du poäng för varje bokad biljett, och då kan poängen öka rätt snabbt. Jag och sambon delar på ett kort och handlar allt på det, så vi bränner nog 150 - 200 000 per år på kortet och får poäng på dessa pengarna.

Men med allt detta sagt så vågar jag nog säga att kortet långsiktigt är en förlustaffär. Man handlar mer när man inte behöver kolla kontoutdraget hela tiden, och inte heller behöver vänta på att ta ut pengarna från fondkontot innan man kan betala det som ska köpas.

Jag skulle gissa att jag spenderar ca 20.000:- per år utöver räkningarna på diesel och nöjen. Det innebär alltså att jag efter 6 (!) år kan flyga tur och retur till Australien? Låter ju rätt värdelöst i mina öron.

Varför har man detta kort? Varför har du det? Funderar på platinum eller gold om jag nu skulle finna incitament till att skaffa det.
Citera
2017-05-02, 15:54
Medlem
AMEX är bra om du behöver kunna få obegränsad limit, exempelvis Visa Infinite brukar många banker ha en max kredit limit på runt 50-100k EUR motsvarande. Skiljer hel del mellan länder / banker.

Annars som rik väldigt lite förmåner du får, dom försäkringar som ingår är så låg limit så inte ens värt som toa papper. I bästa fall får man tillbaka 1-2% i bonus endast.

Visst om man inte har ett liv och gör allt för samla så hög bonus som möjligt kanske man kan börja tjäna något.
Citera
2017-05-02, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
AMEX är bra om du behöver kunna få obegränsad limit, exempelvis Visa Infinite brukar många banker ha en max kredit limit på runt 50-100k EUR motsvarande. Skiljer hel del mellan länder / banker.

Annars som rik väldigt lite förmåner du får, dom försäkringar som ingår är så låg limit så inte ens värt som toa papper. I bästa fall får man tillbaka 1-2% i bonus endast.

Visst om man inte har ett liv och gör allt för samla så hög bonus som möjligt kanske man kan börja tjäna något.

Behöver absolut ingen obegränsad limit. Skulle inte få någon heller. Antar du behöver 100 miljoner+ på kontot för det eller något.

Rik och rik men tjänar väldigt bra. Verkar vara som jag misstänkte då, en löjlig statusgrej.
Citera
2017-05-02, 16:14
Medlem
Citat:
Behöver absolut ingen obegränsad limit. Skulle inte få någon heller. Antar du behöver 100 miljoner+ på kontot för det eller något.

Rik och rik men tjänar väldigt bra. Verkar vara som jag misstänkte då, en löjlig statusgrej.

Att betala 800-3000€ om året i årsavgift för premium kort är så klart mer status sak och mer intressant för alla wanabe rika.

Men om man behöver spend över någon miljon per månad behövs ändå bättre AMEX även om du aldrig kommer använda dom dåliga förmåner som ingår ändå.
Citera
2017-05-02, 16:17
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Jag skulle gissa att jag spenderar ca 20.000:- per år utöver räkningarna på diesel och nöjen. Det innebär alltså att jag efter 6 (!) år kan flyga tur och retur till Australien? Låter ju rätt värdelöst i mina öron.

Varför har man detta kort? Varför har du det? Funderar på platinum eller gold om jag nu skulle finna incitament till att skaffa det.
Det fungerar bra om man reser mycket och handlar mycket. Att ha ett platinum och bara handla för 20' på ett år så är det inte en speciellt bra lösning ekonomiskt då ska man ha ett annat kort. Du ska nog upp i minst 20' i månaden eller mer för att det ska vara vettigt.
Citera
2017-05-02, 16:33
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Ja, spenderar man 1 600 kr per månad är det inte mycket fördelar. Du tankar, handlar mat, kläder, nöjen, restaurangbesök m.m för under 1 600 kr per månad alltså?
Citera
2017-05-02, 16:48
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Jag förstår inte hur man kan spendera 20 000 kr per år och leva i Sverige? Jag handlar den maten jag kan på kortet (Willys tar det dock inte), betalar resor, reser i jobbet och betalar resorna/utläggen med kortet och betalar allt jag kan med mitt Amex.
Äter jag ute med ett gäng kompisar/släkt? Då betalar jag notan så får dom andra swisha mig. Enkla bonuspoäng gratis. För att inte tala om när jag och sambon är ute och reser, äter ute eller liknande. Vi drar allt på mitt Amex, så swishar hon sin del till mig sen. Ny säng? Den gick på Amexet. Tankar vi bilen? Alltid Amex.

Vi har hittills sparat mycket av poängen, men förra året körde vi en resa till New York t.o.r. för två personer för drygt 1000 kr totalt för båda (+60 000 Eurobonus-poäng). Nu har vi som sagt en hel del extra poäng som vi tänkt lägga på någonting kul i höst, oklart ännu vart vi ska åka.

Varför har jag kortet? Delvis för att det ger mig bonusen, men även för att jag har massa bonuspoäng kvar. Och när vi kommer över 150 000 kr per år på kortet får vi en sån där voucher som gör att vi kan resa för halva priset dit vi vill åka. Fortsätter vi så här kommer vi kunna åka till USA i år igen, och sen göra det igen i juni nästa år igen.

Men som sagt, jag tror knappast att Amexet är en ekonomisk fördel egentligen. Jag skulle starkt råda dig att låta bli att skaffa kortet om du inte reser väldigt mycket i tjänsten.
Citera
2017-05-02, 18:05
Medlem
studioxswes avatar
Finns redan en AMEX tråd

(FB) American Express / AMEX (sammanfogat /mod)
Citera
2017-05-02, 18:06
Medlem
_killahs avatar
Dock kostar ju tex en tur och retur resa med Sas / norweigan och liknande ca 4000-6000:- om du är ute i okej tid.

Det är vad de dyra amexkorten kostar / år. Så det är ju en uppvägning absolut.

Du får även rätt höga nivåer på olika kundprogram, som SAS, Scandic osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in