Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-31, 17:42
  #1
Medlem
Såg idag att jag fått erbjudande om ett American Express Platinum och blev överlycklig

Men när jag nu börjar kolla på vad det innebär börjar jag fundera på om det är värt att punga ut de fem tusen kronor kortet kostar om året.

Vissa funktioner verkar bra, som att få tillgång till massa lounger på flygplatser, men det känns även som att man erbjuds massa crap jag inte är intresserad av. Exempelvis nattklubbsdelen var inget vidare: Jag och en vän får köföreträde samt gratis inträde, men bara före klockan elva! På restauranger är jag garanterad ett bord om jag ringer samma dag före klockan tio på morgonen men det är också allt.

Det där med att kunna ringa och be om i stort sett vad som helst låter ju kul på pappret. Men hur roligt är det när man sedan får hem en jättefaktura för den svarta pantern man hyrde in till festen?

Till sist har vi ju flash-värdet i ett sånt här kort. Kan tänka mig att man får lite bättre service här och var när man dyker upp med detta kort. Samt att det kan va kul att visa upp för nåt groggluder då och då. (Det är okej om ni kallar mig omogen idiot, jag är trots allt bara 20...)

I regel är jag väldigt diskret med mina tillgångar och gillar inte att skryta i onödan (förutom gången jag ville köpa in en jävla massa billig skumpa, som det finns en annan tråd om), men detta kort lockar mig eftersom det ger lite mer av en James Bond-image än en Brat-image på något vis...

Frågan är nu hur ovanligt detta kort är, samt vilken "prestige" som ligger i det?
Såg att det fanns en tråd från 02 som behandlade ämnet och där stod att det går inflation i korten, vilket borde innebära att ett Platinum kanske inte är särskilt exklusivt '08?
Citera
2008-05-31, 17:47
  #2
Medlem
flowss avatar
Med tanke på att så få ställen accepterar American Express känns det rätt värdelöst.

Finns ett antal trådar om detta och utgången brukar bli ovanstående.

Kika lite på det här:
Kod:
http://handelsbanken.se/shb/INeT/ICentSv.nsf/Default/qC4A4E37DB0752FEEC125738000239951?Opendocument&docname=nt%20|%20z2%20privattj%E4nster%20|%20konton,%  20kort%20och%20betalningar%20|%20kort%20|%20v%E4lj%20kort
Risken är väl att det är lite för ocoolt, om man nu vill betala för sådant......
__________________
Senast redigerad av Kivan 2008-07-27 kl. 12:00. Anledning: code
Citera
2008-05-31, 17:48
  #3
Medlem
ChristianXs avatar
Hur exklusivt det är vet jag inte, och bryr mig inte så mycket om. Om det är värt det för dig beror på ifall du reser och handlar mycket. Gör du inte det så är det ju upp till dig om det är värt fem papp i månaden för att impa på ett groggluder...

Dessutom är det ju så att en spontan svart panter alltid är dyr, men de kan antagligen skaffa fram en. Om man behöver veta vad det kostar så ska man satsa på billigare former av underhållning i vilket fall.
Citera
2008-05-31, 17:50
  #4
Medlem
Blasters avatar
När jag satt i kassan på ICA så såg man varje dag att par? hundra kort passera. Dom gånger något lite flashigare presenterades så noterade man ju det.

Platnium har jag bara sett två gånger, en gång en tant och en annan gång en gubbe. Både såg ut och agerade som att dom hade pengar. Men jag blev ju inte helt shockad och skrek rakt ut när dom lämnade fram det precis. Dom verkade vara extremt tråkiga och korrekta.

Det häftigaste jag har sett i kortväg var ett AmEx som var genomskinligt förutom magnetremsan. Det kanske är någon fattig variant av Blue men riktigt stekigt var det.

Tycker det är onödigt att lägga 5 lax om året för platina. Och som dom säger "Behöver du fråga vad det kostar så har du inte råd" Så om du funderar på kostnaden kontra fördelarna som kommer kosta ännu mer på sikt så låter det som ett dumt val

Kör på ditt vanliga gold eller vad du har istället, lounge på flygplatser räcker ju att du har vilket kort som hellst av AmEx varianterna. Det är min upplevelse iaf.

Vad jobbar du med så att du överväger detta?
__________________
Senast redigerad av Blaster 2008-05-31 kl. 18:33.
Citera
2008-05-31, 18:24
  #5
Medlem
Just nu sitter jag på ett sketet Visa, som dessutom håller på att falla sönder.

Blaster; Nu blev jag nästan mer sugen på att skaffa det med tanke på att du endast sett två pers med kortet
Jag har eget företag vilket ger mig en lön på 300 kkr efter skatt samt en ärvd förmögenhet på några millar. Spenderar dock inte särskilt mycket pengar, så det är väl möjligt att jag bara får behålla kortet ett år... Kanske bäst att passa på?
Citera
2008-05-31, 18:32
  #6
Medlem
Blasters avatar
Ska väl tilläggas att jag bara jobbade på ICA ett halvår, men bara 2 st. Vanliga Gröna amex var något om dagen, ofta företagskort.

Så Platinan är ganska ovanlig, och för att motsäga mitt tidigare inlägg en aning, så är ju AmEx ganska ovanligt i Sverige, vilket gör en ovanlig modell av ett ovanligt kort = ovanligt. Men det vara kanske 10 ggr jag såg guldkortet med så det är ju inte helt vanligt.


Bara några millar i ärvd förmögenhet, då kan det vara lite overkill med 5 lakan om året för ett kort.

Herregud vilket idiotinlägg det blev.
Citera
2008-05-31, 18:52
  #7
Medlem
Ja, sant att det är ganska ovanligt med American Express i Sverige. Kanske just för att deras tjänster inte attraherar så många samtidigt som statusfaktorn inte spelar en lika avgörande roll som i exempelvis USA.

Förutom frågan hur ovanligt ett Platina är uppkommer ju även frågan hur många som ens vet vad ett Platina är! Om folk bara ser det som vilket American Express som helst så faller ju en del av poängen...En sak är dock säker, det är jävligt snyggt!
Citera
2008-05-31, 18:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worm
Till sist har vi ju flash-värdet i ett sånt här kort.

Väx upp.
Citera
2008-05-31, 19:12
  #9
Avstängd
Roger Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Väx upp.
Så Du menar att flashvärdet i att skaffa ett ovanligt kreditkort för att imponera i baren är mer förkastligt än att skaffa en Ferrari för att kunna imponera på E4-an?

Flash som flash, uppnår det sitt syfte så kan det vara värt det för flasharen. Därom skola vi andra inte ha någon åsikt.

// Roger P.
Citera
2008-05-31, 19:23
  #10
Medlem
För mig känns ett Platinakort helt perfekt som flashpryl, eftersom jag inte gillar att skrävla eller spendera. Jag är otroligt diskret med mina tillgångar och ingen utanför min innersta krets skulle någonsin ana mina tillgångar. Ett Platinakort skapar den där mystiken som säkert många flickor kan tänkas attraheras av. Istället för att ha en Ferrari som någon tönt, så har man bara ett litet kort som egentligen säger allt, och som man kan visa för de människor man vill visa det för...
Citera
2008-05-31, 19:26
  #11
Medlem
Blasters avatar
Ja, det är ju ganska diskret. De som vet vet, sen finns det folk som inte har en aning om vad det är för betalkort. Tycker att ovanstående inlägg är fullt tillräcklig anledning tför dig att skaffa det.
__________________
Senast redigerad av Blaster 2008-05-31 kl. 19:29.
Citera
2008-05-31, 19:29
  #12
Medlem
svengörans avatar
Att Flasha med ett kort tillhör 1990 talet, Dom senaste åren har det gått inflation i kort och kortbolagen skyfflar ut dessa till höger och vänster.
Man blir idag till och med påhoppad av kortföretag tex Amex när man går på gatan.......... Precis som mobilabonnemangs försäljare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback