2008-05-31, 17:42
Medlem
Sg idag att jag ftt erbjudande om ett American Express Platinum och blev verlycklig

Men nr jag nu brjar kolla p vad det innebr brjar jag fundera p om det r vrt att punga ut de fem tusen kronor kortet kostar om ret.

Vissa funktioner verkar bra, som att f tillgng till massa lounger p flygplatser, men det knns ven som att man erbjuds massa crap jag inte r intresserad av. Exempelvis nattklubbsdelen var inget vidare: Jag och en vn fr kfretrde samt gratis intrde, men bara fre klockan elva! P restauranger r jag garanterad ett bord om jag ringer samma dag fre klockan tio p morgonen men det r ocks allt.

Det dr med att kunna ringa och be om i stort sett vad som helst lter ju kul p pappret. Men hur roligt r det nr man sedan fr hem en jttefaktura fr den svarta pantern man hyrde in till festen?

Till sist har vi ju flash-vrdet i ett snt hr kort. Kan tnka mig att man fr lite bttre service hr och var nr man dyker upp med detta kort. Samt att det kan va kul att visa upp fr nt groggluder d och d. (Det r okej om ni kallar mig omogen idiot, jag r trots allt bara 20...)

I regel r jag vldigt diskret med mina tillgngar och gillar inte att skryta i ondan (frutom gngen jag ville kpa in en jvla massa billig skumpa, som det finns en annan trd om), men detta kort lockar mig eftersom det ger lite mer av en James Bond-image n en Brat-image p ngot vis...

Frgan r nu hur ovanligt detta kort r, samt vilken "prestige" som ligger i det?
Sg att det fanns en trd frn 02 som behandlade mnet och dr stod att det gr inflation i korten, vilket borde innebra att ett Platinum kanske inte r srskilt exklusivt '08?
Citera
2008-05-31, 17:47
Medlem
flowss avatar
Med tanke p att s f stllen accepterar American Express knns det rtt vrdelst.

Finns ett antal trdar om detta och utgngen brukar bli ovanstende.

Kika lite p det hr:
Kod:
http://handelsbanken.se/shb/INeT/ICentSv.nsf/Default/qC4A4E37DB0752FEEC125738000239951?Opendocument&docname=nt%20|%20z2%20privattj%E4nster%20|%20konton,%  20kort%20och%20betalningar%20|%20kort%20|%20v%E4lj%20kort
Risken r vl att det r lite fr ocoolt, om man nu vill betala fr sdant......
Senast redigerad av Kivan 2008-07-27 kl. 12:00. Anledning: code
Citera
2008-05-31, 17:48
Medlem
ChristianXs avatar
Hur exklusivt det r vet jag inte, och bryr mig inte s mycket om. Om det r vrt det fr dig beror p ifall du reser och handlar mycket. Gr du inte det s r det ju upp till dig om det r vrt fem papp i mnaden fr att impa p ett groggluder...

Dessutom r det ju s att en spontan svart panter alltid r dyr, men de kan antagligen skaffa fram en. Om man behver veta vad det kostar s ska man satsa p billigare former av underhllning i vilket fall.
Citera
2008-05-31, 17:50
Medlem
Blasters avatar
Nr jag satt i kassan p ICA s sg man varje dag att par? hundra kort passera. Dom gnger ngot lite flashigare presenterades s noterade man ju det.

Platnium har jag bara sett tv gnger, en gng en tant och en annan gng en gubbe. Bde sg ut och agerade som att dom hade pengar. Men jag blev ju inte helt shockad och skrek rakt ut nr dom lmnade fram det precis. Dom verkade vara extremt trkiga och korrekta.

Det hftigaste jag har sett i kortvg var ett AmEx som var genomskinligt frutom magnetremsan. Det kanske r ngon fattig variant av Blue men riktigt stekigt var det.

Tycker det r ondigt att lgga 5 lax om ret fr platina. Och som dom sger "Behver du frga vad det kostar s har du inte rd" S om du funderar p kostnaden kontra frdelarna som kommer kosta nnu mer p sikt s lter det som ett dumt val

Kr p ditt vanliga gold eller vad du har istllet, lounge p flygplatser rcker ju att du har vilket kort som hellst av AmEx varianterna. Det r min upplevelse iaf.

Vad jobbar du med s att du vervger detta?
Senast redigerad av Blaster 2008-05-31 kl. 18:33.
Citera
2008-05-31, 18:24
Medlem
Just nu sitter jag p ett sketet Visa, som dessutom hller p att falla snder.

Blaster; Nu blev jag nstan mer sugen p att skaffa det med tanke p att du endast sett tv pers med kortet
Jag har eget fretag vilket ger mig en ln p 300 kkr efter skatt samt en rvd frmgenhet p ngra millar. Spenderar dock inte srskilt mycket pengar, s det r vl mjligt att jag bara fr behlla kortet ett r... Kanske bst att passa p?
Citera
2008-05-31, 18:32
Medlem
Blasters avatar
Ska vl tillggas att jag bara jobbade p ICA ett halvr, men bara 2 st. Vanliga Grna amex var ngot om dagen, ofta fretagskort.

S Platinan r ganska ovanlig, och fr att motsga mitt tidigare inlgg en aning, s r ju AmEx ganska ovanligt i Sverige, vilket gr en ovanlig modell av ett ovanligt kort = ovanligt. Men det vara kanske 10 ggr jag sg guldkortet med s det r ju inte helt vanligt.

Bara ngra millar i rvd frmgenhet, d kan det vara lite overkill med 5 lakan om ret fr ett kort.

Herregud vilket idiotinlgg det blev.
Citera
2008-05-31, 18:52
Medlem
Ja, sant att det r ganska ovanligt med American Express i Sverige. Kanske just fr att deras tjnster inte attraherar s mnga samtidigt som statusfaktorn inte spelar en lika avgrande roll som i exempelvis USA.

Frutom frgan hur ovanligt ett Platina r uppkommer ju ven frgan hur mnga som ens vet vad ett Platina r! Om folk bara ser det som vilket American Express som helst s faller ju en del av pongen...En sak r dock sker, det r jvligt snyggt!
Citera
2008-05-31, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worm
Till sist har vi ju flash-vrdet i ett snt hr kort.

Vx upp.
Citera
2008-05-31, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Vx upp.
S Du menar att flashvrdet i att skaffa ett ovanligt kreditkort fr att imponera i baren r mer frkastligt n att skaffa en Ferrari fr att kunna imponera p E4-an?

Flash som flash, uppnr det sitt syfte s kan det vara vrt det fr flasharen. Drom skola vi andra inte ha ngon sikt.

// Roger P.
Citera
2008-05-31, 19:23
Medlem
Fr mig knns ett Platinakort helt perfekt som flashpryl, eftersom jag inte gillar att skrvla eller spendera. Jag r otroligt diskret med mina tillgngar och ingen utanfr min innersta krets skulle ngonsin ana mina tillgngar. Ett Platinakort skapar den dr mystiken som skert mnga flickor kan tnkas attraheras av. Istllet fr att ha en Ferrari som ngon tnt, s har man bara ett litet kort som egentligen sger allt, och som man kan visa fr de mnniskor man vill visa det fr...
Citera
2008-05-31, 19:26
Medlem
Blasters avatar
Ja, det r ju ganska diskret. De som vet vet, sen finns det folk som inte har en aning om vad det r fr betalkort. Tycker att ovanstende inlgg r fullt tillrcklig anledning tfr dig att skaffa det.
Senast redigerad av Blaster 2008-05-31 kl. 19:29.
Citera
2008-05-31, 19:29
Medlem
svengrans avatar
Att Flasha med ett kort tillhr 1990 talet, Dom senaste ren har det gtt inflation i kort och kortbolagen skyfflar ut dessa till hger och vnster.
Man blir idag till och med phoppad av kortfretag tex Amex nr man gr p gatan.......... Precis som mobilabonnemangs frsljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in