• 1
  • 2
2017-05-01, 17:04
Medlem
Hej!

Läste precis i tidningen att Aeroflot från Moskva till Bangkok upplevde extrem turbulens, jag har upplevt liknande men dock var detta så vi kastades till höger och vänster.

'Blood on the ceiling'

Rostik Rusev, who is from Ukraine but lives in Hackensack, New Jersey, was on the flight and told CNN it was so bad it threw passengers out of their seats.

"It lasted for about ten seconds, the plane was being thrown everywhere," Rusev told CNN.

"There was blood on the ceiling, people with broken noses, babies who were hurt, it was horrible. It came out of nowhere it was like driving a car and a tire suddenly bursts.

http://edition.cnn.com/2017/05/01/eu...re-turbulence/

Om flygplanet nu kastas omkring så extremt, kan det kastas bak och fram? Kan det kastas i 90° vinkel, få extrem vind på ena vingen och sen tippa upp och ner mot marken?

Hur kommer det sig att det får så pass lite utrymme i media? Vad hade kunnat hända i värsta fall? Förutom att vingarns bryts, vilket är högst osannolikt..
Citera
2017-05-01, 17:13
Medlem
SilentVictorys avatar
Sådant här sker med jämna mellanrum, och det är alltid folk som knäpper av sig bältena så fort tillfället ges som flyger upp i taket eller ramlar ur sätena som skadar sig.

Finns ingen anledning till att oroa sig att flygplanet skulle gå sönder eller att man hamnar upp och ner. Upplevs alltid värre i kabinen än vad det är.

Vad lär man sig av detta då? Jo, att aldrig knäppa loss spännet om inte ett toalettbesök väntar.
Citera
2017-05-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JATAWS
Hur kommer det sig att det får så pass lite utrymme i media?

Anledningen till att det inte får utrymmer i media är för att det är något som händer ofta. Nu körde Daily Mail en stor nyhet av det denna gång då de kommit över en videoupptagning på efterdyningarna, och andra media återrapporterar då detta. Hade det inte funnits en sådan komponent hade du inte hört om det denna gång heller. Liknande saker händer flera gånger per månad. Otäckt, men inte farligt på det sätt att det skulle kunna skada planet eller orsaka en krasch eller liknande.

"Skylten med säkerhetsbältet har nu släckts, men vi rekommenderar er att alltid hålla säkerhetsbältet fastspänt" <== Det är inget de säger för skojs skull
Citera
2017-05-01, 18:22
Medlem
såhär förklarade dem turbulens i pilotboken,

tänk dig 3 fotbollsplaner, den första är luften kallare/annan vind nästa varmare annan vind tredje kallare annan vind, tänk dig nubatt du passerar detta på 1 sekund, det är därför de uppfattas som ett jävla studsande,
planen är ju byggda för att stå emot väldiga luftgropar men passagerna bör vara fast spända, och oftast ropar kapten ut innan, just den sista biten där över bay of bengal mellan indien och myanmar skakar det ta mig fan alltid
Citera
2017-05-01, 19:46
Medlem
Det har varit några allvarliga turbulenser genom åren, en gång ett flyg i japan som fick sammalagt 9 besökare till sjukhuset, inget man förväntar sig direkt att flygplanet ska bli lika stabil som en italienare som fastnat i trafiken bakom två nunnor i en liten fiat..

Kan tänka mig att det satt några med bältet på och tackade gud för det medans medpassagerarna studsade upp och ner mellan tak och golv.
Senast redigerad av gudrunsuper 2017-05-01 kl. 19:52.
Citera
2017-05-01, 20:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Tuffa puckon som ska verka världsvana och spänner upp bältet så snart skylten släcks. Inte så tuffa efter rejäl turbulens...
Citera
2017-05-01, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Sådant här sker med jämna mellanrum, och det är alltid folk som knäpper av sig bältena så fort tillfället ges som flyger upp i taket eller ramlar ur sätena som skadar sig.

Finns ingen anledning till att oroa sig att flygplanet skulle gå sönder eller att man hamnar upp och ner. Upplevs alltid värre i kabinen än vad det är.

Vad lär man sig av detta då? Jo, att aldrig knäppa loss spännet om inte ett toalettbesök väntar.

Precis så, folk är så jävla korkade.
Citera
2017-05-01, 21:03
Medlem
Citat:

Jag har alltid säkerhetsbältet fastspänt, då jag sett resultat av att avstå, på just YouTube. Varje dag sitter jag och tittar på när folk skriker av rädsla.

Men som det som skrevs: "The plane was being thrown everywhere.", jag ser framför mig en plastpåse i storm, alltså att plastpåsen kan flyga upp och ner osv.. varför händer inte detta med flygplanet? Hur kan det inte snurra runt så nosen kommer där baken skulle varit?
Citera
2017-05-01, 21:19
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Jag har alltid säkerhetsbältet fastspänt, då jag sett resultat av att avstå, på just YouTube. Varje dag sitter jag och tittar på när folk skriker av rädsla.

Men som det som skrevs: "The plane was being thrown everywhere.", jag ser framför mig en plastpåse i storm, alltså att plastpåsen kan flyga upp och ner osv.. varför händer inte detta med flygplanet? Hur kan det inte snurra runt så nosen kommer där baken skulle varit?
I de extremaste av de extremaste omständigheterna inuti ett stort åskmoln så går det säkert förutsatt att man kopplar ur autopiloten och låter rodren vara låsta.

Så det är ingenting som kommer ske under en flygtur.
Citera
2017-05-01, 21:58
Medlem
Citat:

Därför att en vind i orkanstyrka kommer upp i max 120 km/h medan planets egen fart är 700 - 900 km/h. Det innebär att vinden/turbulens i bästa fall kan skaka om planet men inte ändra dess riktning. Obehagligt och stökigt men inte direkt farligt. Då är sidvind vid take-off/landning när planet håller klart lägre hastighet betydligt farligare. Samt marknära turbulens i samband med landning.
Citera
2017-05-01, 23:01
Medlem
Citat:
I de extremaste av de extremaste omständigheterna inuti ett stort åskmoln så går det säkert förutsatt att man kopplar ur autopiloten och låter rodren vara låsta.

Så det är ingenting som kommer ske under en flygtur.
Min fetning.
Intressant.. är auto-pilot så smart att den kan stå emot stormvindar och veta hur den ska vrida rodret så snabbt? Jag menar, tänk om det blåste på ena sidan kraftigt för att sedan blåsa på den andra kraftigt.. känns helt sjukt hur det är möjligt. Har googlat som en galning men får bara upp saker som "piloten svarar, därför ska du aldrig vara rädd för turbulens" och liknande. Det intressanta är ju hur i hela friden det är möjligt.

Tack för svaret!
Citera
2017-05-01, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Artisan
Därför att en vind i orkanstyrka kommer upp i max 120 km/h medan planets egen fart är 700 - 900 km/h. Det innebär att vinden/turbulens i bästa fall kan skaka om planet men inte ändra dess riktning. Obehagligt och stökigt men inte direkt farligt. Då är sidvind vid take-off/landning när planet håller klart lägre hastighet betydligt farligare. Samt marknära turbulens i samband med landning.
Så du menar att även om det är en vindstyrka på 120 kom/h och planet flyger i 200 kom/h så snurrar det ej runt? Det förklarar dom skakiga landningarna i storm som finns att se på Youtube.

Tack för svaret!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in