2017-05-01, 23:21
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JATAWS
Min fetning.
Intressant.. är auto-pilot så smart att den kan stå emot stormvindar och veta hur den ska vrida rodret så snabbt? Jag menar, tänk om det blåste på ena sidan kraftigt för att sedan blåsa på den andra kraftigt.. känns helt sjukt hur det är möjligt. Har googlat som en galning men får bara upp saker som "piloten svarar, därför ska du aldrig vara rädd för turbulens" och liknande. Det intressanta är ju hur i hela friden det är möjligt.

Tack för svaret!
Autopiloten gör inget annat än bibehåller kurs, fart och höjd så gott den kan, och det innebär att den gör korrigeringar om det behövs.
Citera
2017-05-02, 00:52
Medlem
Vid närmare eftertanke så stämmer det in bra med min egen upplevelse. Det var under landningen och ungefär precis när vi skulle flyga under molnen, då svaja det till precis som om man satt i flygande mattan på tivoli, fast snabbare och mer kraftig rörelse, det var så man flög ur stolen (hade bälte haha).

Så tänk flygande mattan på tivoli, det är alltså inga problem för flyget? Rent teoretiskt alltså?

Den är Aeroflot upplevelsen lär varit markant värre, men som sagt det chockar mig att det inte verkar föras statistik på hur ofta en sån här extrem turbulens sker. Jag har letat men hittar inte mer än flosker från piloter.
Citera
2017-05-02, 02:42
Medlem
Var det inte snack om att det skulle bli allt vanligare med turbulens vid flygningar? Har för mig att det hade nåt med klimatförändringarna att göra.
Citera
2017-05-02, 06:18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JATAWS
Vid närmare eftertanke så stämmer det in bra med min egen upplevelse. Det var under landningen och ungefär precis när vi skulle flyga under molnen, då svaja det till precis som om man satt i flygande mattan på tivoli, fast snabbare och mer kraftig rörelse, det var så man flög ur stolen (hade bälte haha).

Så tänk flygande mattan på tivoli, det är alltså inga problem för flyget? Rent teoretiskt alltså?

Den är Aeroflot upplevelsen lär varit markant värre, men som sagt det chockar mig att det inte verkar föras statistik på hur ofta en sån här extrem turbulens sker. Jag har letat men hittar inte mer än flosker från piloter.
Ca 50-60 olika rapporter om turbulens från de senaste 2 åren: http://avherald.com/h?search_term=tu...x=0&search.y=0
Händelsen i trådstarten finns med: http://avherald.com/h?article=4a861a24&opt=0
Ett lite mer spännande exempel på turbulens: http://avherald.com/h?article=4a5e80f3&opt=0

Tittar du på lite vingböjningstester på youtube så inser du att flygplanen klarar en hel del skakningar innan vingarna trillar av.
Citera
2017-05-02, 13:47
Medlem
Har det hänt att plan störtat med turbulens som främsta orsak?
Citera
2017-05-02, 14:35
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Har det hänt att plan störtat med turbulens som främsta orsak?

Ja.
Citera
2017-05-02, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Ja.

Aj.

Var, när, hur?

Och i vilken omfattning, d.v.s. hur många ggr?
Citera
2017-05-02, 14:55
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Aj.

Var, när, hur?

Och i vilken omfattning, d.v.s. hur många ggr?

Jag rekommenderar dig att använda gooooooogle om du vill ha svar på dina frågor.

Men bland annat på 90-talet över Sverige var det en tysk som körde in i ett cb och kom ut i mutterstorlek.
Citera
2017-05-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Jag rekommenderar dig att använda gooooooogle om du vill ha svar på dina frågor.

Men bland annat på 90-talet över Sverige var det en tysk som körde in i ett cb och kom ut i mutterstorlek.

Skulle jag goooooglat på cb och mutter då?

Nä, jag tror man får bättre svar av flygnördar än från Google.
Citera
2017-05-02, 15:50
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Skulle jag goooooglat på cb och mutter då?

Nä, jag tror man får bättre svar av flygnördar än från Google.
Haha Nej det kan inte vara det lättaste.
Cumulonimbus (cb) är alltså ett åskmoln.
Där sker det alla möjligt konstiga saker, bland annat isbildning, hagel, kraftiga vindar och blixtar.

Alltså ingenting man ska flyga igenom.
Citera
2017-05-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Haha Nej det kan inte vara det lättaste.
Cumulonimbus (cb) är alltså ett åskmoln.
Där sker det alla möjligt konstiga saker, bland annat isbildning, hagel, kraftiga vindar och blixtar.

Alltså ingenting man ska flyga igenom.

Tack för klargörande.

Jag brukade alltid, när kärran wobblade som värst, upprepa mantrat att inget plan nånsin störtar p.g.a. turbulens.

Men sen hörde jag att det tydligen skett...;0(
Citera
2017-05-02, 16:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Turbulens är läskigt. Det är bara att be att flygvärdinnorna spänt fast de tunga dryckvagnarna när turbulensen börjar.

Ibland känns det som en mild vibration åt alla håll samtidigt, den är jobbig för kroppen vet liksom inte hur man ska parera den. Det är som att vara inuti en stor torktumlare men bara skakas omkring, inte rullas/snurras/kastas omkring, svårt att förklara.

Det värsta jag varit med om var när vi var med om något som jag närmast jämför med fritt fall. Vi föll under ett par, tre kanske 4 sekunder. Det kändes ordentligt. Det var som att säga "godnatt jord". (Och ja piloterna skyllde på luftgropar, turbulens.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in