Min fetning.
Intressant.. är auto-pilot så smart att den kan stå emot stormvindar och veta hur den ska vrida rodret så snabbt? Jag menar, tänk om det blåste på ena sidan kraftigt för att sedan blåsa på den andra kraftigt.. känns helt sjukt hur det är möjligt. Har googlat som en galning men får bara upp saker som "piloten svarar, därför ska du aldrig vara rädd för turbulens" och liknande. Det intressanta är ju hur i hela friden det är möjligt.
Tack för svaret!
Autopiloten gör inget annat än bibehåller kurs, fart och höjd så gott den kan, och det innebär att den gör korrigeringar om det behövs.
Därför att en vind i orkanstyrka kommer upp i max 120 km/h medan planets egen fart är 700 - 900 km/h. Det innebär att vinden/turbulens i bästa fall kan skaka om planet men inte ändra dess riktning. Obehagligt och stökigt men inte direkt farligt. Då är sidvind vid take-off/landning när planet håller klart lägre hastighet betydligt farligare. Samt marknära turbulens i samband med landning.
Vid närmare eftertanke så stämmer det in bra med min egen upplevelse. Det var under landningen och ungefär precis när vi skulle flyga under molnen, då svaja det till precis som om man satt i flygande mattan på tivoli, fast snabbare och mer kraftig rörelse, det var så man flög ur stolen (hade bälte haha).
Så tänk flygande mattan på tivoli, det är alltså inga problem för flyget? Rent teoretiskt alltså?
Den är Aeroflot upplevelsen lär varit markant värre, men som sagt det chockar mig att det inte verkar föras statistik på hur ofta en sån här extrem turbulens sker. Jag har letat men hittar inte mer än flosker från piloter.
Vid närmare eftertanke så stämmer det in bra med min egen upplevelse. Det var under landningen och ungefär precis när vi skulle flyga under molnen, då svaja det till precis som om man satt i flygande mattan på tivoli, fast snabbare och mer kraftig rörelse, det var så man flög ur stolen (hade bälte haha).
Så tänk flygande mattan på tivoli, det är alltså inga problem för flyget? Rent teoretiskt alltså?
Den är Aeroflot upplevelsen lär varit markant värre, men som sagt det chockar mig att det inte verkar föras statistik på hur ofta en sån här extrem turbulens sker. Jag har letat men hittar inte mer än flosker från piloter.
Nä, jag tror man får bättre svar av flygnördar än från Google.
Haha Nej det kan inte vara det lättaste.
Cumulonimbus (cb) är alltså ett åskmoln.
Där sker det alla möjligt konstiga saker, bland annat isbildning, hagel, kraftiga vindar och blixtar.
Haha Nej det kan inte vara det lättaste.
Cumulonimbus (cb) är alltså ett åskmoln.
Där sker det alla möjligt konstiga saker, bland annat isbildning, hagel, kraftiga vindar och blixtar.
Alltså ingenting man ska flyga igenom.
Tack för klargörande.
Jag brukade alltid, när kärran wobblade som värst, upprepa mantrat att inget plan nånsin störtar p.g.a. turbulens.
Turbulens är läskigt. Det är bara att be att flygvärdinnorna spänt fast de tunga dryckvagnarna när turbulensen börjar.
Ibland känns det som en mild vibration åt alla håll samtidigt, den är jobbig för kroppen vet liksom inte hur man ska parera den. Det är som att vara inuti en stor torktumlare men bara skakas omkring, inte rullas/snurras/kastas omkring, svårt att förklara.
Det värsta jag varit med om var när vi var med om något som jag närmast jämför med fritt fall. Vi föll under ett par, tre kanske 4 sekunder. Det kändes ordentligt. Det var som att säga "godnatt jord". (Och ja piloterna skyllde på luftgropar, turbulens.)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!