2017-11-24, 16:20
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Causual
Hej, har tjatat om detta i metadon tråd också. Någon som sommar på metadon? Erbjuden efter åtta månader med obefintlig sömn och konstigt beteende utan återfall /sidomissbruk.... Känns som återvändsgränd att fortsätta.... Måste somna om jag ska komma tillbaka till mitt liv.....
Samtidigt hamnar jag i ännu mer återvändsgränd om jag blir beroende av metadon och inte det heller hjälper.
Någon med erfarenhet?
Tänker också att jag behöver passa på när jag kan få metadon, med min laro mottagning vet man aldrig vilket humör läkartanten är på och rätt vad det är har hon ändrat sig....

Jo det är väl väldigt vanligt att man blir trött av metadon, framförallt i högre doser. Sett flera som knappt kan hålla ögonen öppna så fort de sätter sig ned som går på metadon

Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Tips på behandlingshem som tillåter samtidig behandling med sub?

Vet att selfhelp i Söderhamn tillåter det. Det är dock ett rätt hard core 12-stegsställe (ironiskt nog) och de kommer sannolikt pusha för att du ska planera en nedtrappning så fort som möjligt.
Vet faktiskt inga fler. Fråga soc, och sen får du väl googla på dessa ställen som de föreslår. Kom ihåg att ta allt du läser om beh. hem på flashback med en näve salt också...
Senast redigerad av vargenbara 2017-11-24 kl. 16:24.
Citera
2017-11-30, 19:16
Medlem
Dennisdenkos avatar
Hej! Har inte läst igenom alla sidor, men jag undrar om det går att behålla sitt jobb under tiden man går på LARO? Tacksam för svar är väldigt ny inom dessa tankar och vet inte hur det fungerar riktigt fullt ut trots första inlägget som var väldigt utförligt.

För jag skulle vilja dölja detta för vänner/familj.
En metadon/buprenorfin påtvungen-detox. För att sedan kunna gå tillbaka drogfri till mitt gamla liv.

Tacksam för svar!
Citera
2017-12-01, 20:43
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dennisdenko
Hej! Har inte läst igenom alla sidor, men jag undrar om det går att behålla sitt jobb under tiden man går på LARO? Tacksam för svar är väldigt ny inom dessa tankar och vet inte hur det fungerar riktigt fullt ut trots första inlägget som var väldigt utförligt.

För jag skulle vilja dölja detta för vänner/familj.
En metadon/buprenorfin påtvungen-detox. För att sedan kunna gå tillbaka drogfri till mitt gamla liv.

Tacksam för svar!

Ja, det kan du. Din chef får inte veta någonting alls. Det är som med vilken vård som helst egentligen.
Däremot är det ju jobbigt de första 3 månaderna när du måste hämta dagligen och samtidigt jobba, men det går ju om man vill
Citera
2017-12-01, 20:58
Medlem
Dennisdenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Ja, det kan du. Din chef får inte veta någonting alls. Det är som med vilken vård som helst egentligen.
Däremot är det ju jobbigt de första 3 månaderna när du måste hämta dagligen och samtidigt jobba, men det går ju om man vill
Okej tack för svar!
Hur utvärderar dom vad man får för detoxen? Beror det på vad man är beroende av? Kostar rehaben någonting?
Citera
2017-12-03, 02:54
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dennisdenko
Okej tack för svar!
Hur utvärderar dom vad man får för detoxen? Beror det på vad man är beroende av? Kostar rehaben någonting?

Det beror på vad du är beroende av. Men generellt så är det ju ingen detox. Går du samtidigt på bens brukar man inte ens bli beviljad LARO såvitt jag känner till. Du läggs oftast in på sjukhus och där får du vänta 24 timmar eller så innan du får första dosen för att inte få påskyndad abstinens av subben. Vad menar du egentligen med detox? Du ska ju inte avgiftas, det är ju själva poängen med LARO.

Behandlingshem bekostas av socialen ifall du inte känner för att söka dig till en behandling i privat regi, för det går säkert också. Men behandlingar brukar ju kosta 2000kr+ per dygn så inget att rekommendera ifall du inte råkar ha en guldförgylld plånbok.
Citera
2017-12-03, 19:32
Medlem
Dennisdenkos avatar
Citat:
Det beror på vad du är beroende av. Men generellt så är det ju ingen detox. Går du samtidigt på bens brukar man inte ens bli beviljad LARO såvitt jag känner till. Du läggs oftast in på sjukhus och där får du vänta 24 timmar eller så innan du får första dosen för att inte få påskyndad abstinens av subben. Vad menar du egentligen med detox? Du ska ju inte avgiftas, det är ju själva poängen med LARO.

Behandlingshem bekostas av socialen ifall du inte känner för att söka dig till en behandling i privat regi, för det går säkert också. Men behandlingar brukar ju kosta 2000kr+ per dygn så inget att rekommendera ifall du inte råkar ha en guldförgylld plånbok.
Tack för svar! Nu vet jag lite mera.
Nä det var fel ord att använda... detoxar ju inte, blir bara av med beroendet av en drog med hjälp av en annan. Var inte helt hemma när jag skrev detta.
Citera
2017-12-17, 17:09
Medlem
Hello!
Nu är det såhär att jag efter ungefär 12- års intag av olika opi`s bestämt mig för att söka in till LARO-programmet, och jag har lite funderingar. Har skickat in ansökan så det skulle ta 7 dagar sa sköterskan innan jag blev kontaktad. Har flertalet intoxer och besök på behandlingshem i bagaget.

*Skall jag försöka hålla mig ren tills bedömningssamtalet med läkaren eller är det till min fördel att vara positiv på morfin?.
*Någon här som går på programmet i Västerås som har erfarenhet därifrån ?
*Får man välja på sub eller metta själv eller är det läkaren som bestämmer det utan att man har något att säga till om ?

Fridens liljor!
Citera
2017-12-17, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnotizolam
Hello!
Nu är det såhär att jag efter ungefär 12- års intag av olika opi`s bestämt mig för att söka in till LARO-programmet, och jag har lite funderingar. Har skickat in ansökan så det skulle ta 7 dagar sa sköterskan innan jag blev kontaktad. Har flertalet intoxer och besök på behandlingshem i bagaget.

*Skall jag försöka hålla mig ren tills bedömningssamtalet med läkaren eller är det till min fördel att vara positiv på morfin?.
*Någon här som går på programmet i Västerås som har erfarenhet därifrån ?
*Får man välja på sub eller metta själv eller är det läkaren som bestämmer det utan att man har något att säga till om ?

Fridens liljor!

Det kan vara en fördel att vara positiv på morfin då det påvisar att du MÅSTE ha din dos. Men för guds skull var inte positiv på benso eller nåt annat, då kommer du inte få börja med medicinen.

Du kommer med största sannolikhet få börja med suboxone, om du vill ha nåt annat får du antagligen tjata.

Det är väldigt olika från mottagning till mottagning, så går aldrig säga säkert vad som gäller där du kommer gå.
Citera
2017-12-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rynkeby
Det kan vara en fördel att vara positiv på morfin då det påvisar att du MÅSTE ha din dos. Men för guds skull var inte positiv på benso eller nåt annat, då kommer du inte få börja med medicinen.

Du kommer med största sannolikhet få börja med suboxone, om du vill ha nåt annat får du antagligen tjata.

Det är väldigt olika från mottagning till mottagning, så går aldrig säga säkert vad som gäller där du kommer gå.

Okejokej, jo jag är helt ren nu idag och har vart det i en vecka nu, försöker verkligen hålla fast i det, men det går ju förbannat snabbt i svängarna som ni vet.
Nej benz och andra grejer kan jag nog hålla i schack men det är just morfinet och dess släktingar som lockar en gång på gång och håller en i ett järngrepp.

Men det känns ju samtidigt bakvänt om jag ska pilla i mig något bara för att ha större chans att komma in med ett positivt UP.
Ja Jag har ju hört lite olika vad man får börja med och det verkar ju vara som du säger, att det är från mottagning till mottagning.

Tack för svar!

Fridens
Citera
2017-12-18, 07:00
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnotizolam
Okejokej, jo jag är helt ren nu idag och har vart det i en vecka nu, försöker verkligen hålla fast i det, men det går ju förbannat snabbt i svängarna som ni vet.
Nej benz och andra grejer kan jag nog hålla i schack men det är just morfinet och dess släktingar som lockar en gång på gång och håller en i ett järngrepp.

Men det känns ju samtidigt bakvänt om jag ska pilla i mig något bara för att ha större chans att komma in med ett positivt UP.
Ja Jag har ju hört lite olika vad man får börja med och det verkar ju vara som du säger, att det är från mottagning till mottagning.

Tack för svar!

Fridens

Asså, ja det kan vara till din fördel att vara positiv på morfin. Men det är jättebra att du håller dig ren. Ärligt talat så har du redan den dokumentation som krävs, så ska det räcka att du bara förklarar att du är en tidsinställd bomb och kommer ta återfall när som helst. Även fast du varit ren i en vecka eller två.

Sedan så kommer subben verka bättre på dig i början ju lägre tolerans du har. Det är mycket jobbigare att börja med om du har hög tolerans på tex morfin, dels för att du måste vänta 24h innan du ens kan ta subben för att inte bli toksjuk. Du måste med andra ord bli abstnent, och det är ju aldrig kul.
Sedan kommer det ta en person med någorlunda hög morfintolerans typ en vecka eller så innan man mår bra ändå eftersom kroppen måste ställa om sig till sub som är svagare.

Ifall du är helt ren vid inställningstillfället kommer du inte behöva tänka på detta alls. Då är det bara att tuta och köra, och du kommer få lite eufori&energi av medicinen som du kan använda för att komma igång med behandling

Men som nån annan sa, var för bövelen inte positiv på något annat än opiater, framförallt inte benso!
Citera
2017-12-18, 07:10
Medlem
vargenbaras avatar
Kan tillägga att det är ett fel i FAQ:en! Jag skrev att metadon inte ger en blockadeffekt. Men jag har fått lära mig att det visst blockerar, om än på ett annat sätt. Man får i princip ingen effekt av heroin då man har så pass hög tolerans. Så har jag förstått det!

Jag kommer byta medicin till Metadon då jag efter en ganska lång tid på subben fick en del biverkningar i form av konstigt mående med symtom lika opiatabstinens, i kombination med att mitt drogsug kom tillbaka och jag tog återfall på heroin.

Går fortfarande på sub, men det är lite svajigt då den inte hjälper mycket mot drogsuget längre som den gjorde de första 6 månaderna.
Jag tror inte det har med tolerans att göra, utan det känns snarare som jag byggt upp nån konstig "allergi" mot medicinen.
Man får ju inte plötsligt opioidtolerans efter 6 månader liksom, utan toleransen var ju maxad redan efter ett par veckor.

Kommer uppdatera i tråden om hur det var att söka metadon när man redan hade buprenorfin, och hur inställningen och effekten på mig såg ut. Kommer troligen ställas in i Januari men måste ju ge det lite tid för att utvärdera effekten.

Ifall jag inte hade fått metadon beviljat hade jag trappat ur subben nu då enda anledningen till att jag inte gör det nu är för att slippa abstinens. Mår bättre ren än vad jag gör nu (vilket jag inte gjorde bara för några månader sen). Men har ingen lust att trappa ned och gå runt abstinent när jag ändå kommer kliva på metadon om ett par veckor.
Citera
2017-12-18, 20:36
Medlem
Citat:
Kan tillägga att det är ett fel i FAQ:en! Jag skrev att metadon inte ger en blockadeffekt. Men jag har fått lära mig att det visst blockerar, om än på ett annat sätt. Man får i princip ingen effekt av heroin då man har så pass hög tolerans. Så har jag förstått det!

Jag kommer byta medicin till Metadon då jag efter en ganska lång tid på subben fick en del biverkningar i form av konstigt mående med symtom lika opiatabstinens, i kombination med att mitt drogsug kom tillbaka och jag tog återfall på heroin.

Går fortfarande på sub, men det är lite svajigt då den inte hjälper mycket mot drogsuget längre som den gjorde de första 6 månaderna.
Jag tror inte det har med tolerans att göra, utan det känns snarare som jag byggt upp nån konstig "allergi" mot medicinen.
Man får ju inte plötsligt opioidtolerans efter 6 månader liksom, utan toleransen var ju maxad redan efter ett par veckor.

Kommer uppdatera i tråden om hur det var att söka metadon när man redan hade buprenorfin, och hur inställningen och effekten på mig såg ut. Kommer troligen ställas in i Januari men måste ju ge det lite tid för att utvärdera effekten.

Ifall jag inte hade fått metadon beviljat hade jag trappat ur subben nu då enda anledningen till att jag inte gör det nu är för att slippa abstinens. Mår bättre ren än vad jag gör nu (vilket jag inte gjorde bara för några månader sen). Men har ingen lust att trappa ned och gå runt abstinent när jag ändå kommer kliva på metadon om ett par veckor.

Okejokej, ja uppdatera gärna här hur de går. Hur lång tid tog de för dig att komma med i programmet från att du ansökte ? Har skickat in ansökan själv men tänker om de kanske hjälper till om man säger till öppenvården osv att ligga på så de går snabbare.

Ovissheten är jobbig, när man inte vet om man blir antagen eller ej. Uppfyller ju egentligen alla kriterier för att komma in , men det är den här väntan som man kan bii tokig på. Riktig tålamodsprövning. Men men bara ha is i magen och invänta .

Hur mycket subutex har du om dagen nu? Och hur mycket fick du i början som insättning?

Fridens !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in