Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-30, 20:54
  #1
Medlem
Avdrag för anskaffningsutgifter inkluderar pantbrevsavgift, men är det enbart för fastigheter?

Vid köp av min förra BR så öppnades ett pantbrev, denna avgift blir ju indirekt en kostnad för köpet av denna BR. Godtas detta, då köpet kanske inte var avhängt på att pantbrev öppnas?
Citera
2017-04-30, 21:15
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Avdrag för anskaffningsutgifter inkluderar pantbrevsavgift, men är det enbart för fastigheter?

Vid köp av min förra BR så öppnades ett pantbrev, denna avgift blir ju indirekt en kostnad för köpet av denna BR. Godtas detta, då köpet kanske inte var avhängt på att pantbrev öppnas?
Det finns inga pantbrev på bostadsrättslägenheter. Du har måhända betalat en pantsättningsavgift till föreningen. Den får du dra av vid försäljning.
Citera
2017-04-30, 22:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det finns inga pantbrev på bostadsrättslägenheter. Du har måhända betalat en pantsättningsavgift till föreningen. Den får du dra av vid försäljning.
Jag var nog inte tydlig nog, trodde det var underförstått.

Pantbrevet togs på en lågt belånad fastighet för att förenkla förhandling med banken inför köpet av min första bostadsrätt. På den tiden var i princip hela min lön rörlig vilket banker inte gillar.

Så, frågan kvarstår.
Citera
2017-05-01, 18:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Jag var nog inte tydlig nog, trodde det var underförstått.

Pantbrevet togs på en lågt belånad fastighet för att förenkla förhandling med banken inför köpet av min första bostadsrätt. På den tiden var i princip hela min lön rörlig vilket banker inte gillar.

Så, frågan kvarstår.
Spontant nej, hur tänkte du visa på kopplingen mellan den pantsatta fastigheten och BR? Jag tror att du snällt får vänta med det avdraget tills huset säljs.

Lät banken dig låna till BR på huset? Så länge du inte bibehållen något brott så bryr sig inte banken särskilt mycket om vad du använder lånet till,de har ju sin säkerhet i pantbrevet. Om du sedan byter kök för pengarna eller köper en ny bil är inte så viktigt för dem.

Dödade du pantbrevet när du sålt BR eller är det fortf aktivt?
Citera
2017-05-01, 20:34
  #5
Medlem
Skulle vilja påstå att pantbrevet har att göra med villan och du inte kan dra av kostnaderna för dessa i samband med din BR. Du får nog vänta med avdrag i samband med att du säljer villan.
Citera
2017-05-01, 20:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Jag var nog inte tydlig nog, trodde det var underförstått.

Pantbrevet togs på en lågt belånad fastighet för att förenkla förhandling med banken inför köpet av min första bostadsrätt. På den tiden var i princip hela min lön rörlig vilket banker inte gillar.

Så, frågan kvarstår.

När du säljer fastigheten som du tagit pantbrevet på kan du ta upp det som en anskaffningsutgift för den fastigheten som pantbrevet står på. för få ner en eventuell vinst på den fastigheten.

Tveksamt om skatteverket accepterar den som en anskaffningsutgift på din nya BR. Oavsett kan du bara dra av den en gång och det är när du säljer. Men ring och fråga skatteverket i morgon.
Citera
2017-05-01, 21:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Spontant nej, hur tänkte du visa på kopplingen mellan den pantsatta fastigheten och BR? Jag tror att du snällt får vänta med det avdraget tills huset säljs.

Lät banken dig låna till BR på huset? Så länge du inte bibehållen något brott så bryr sig inte banken särskilt mycket om vad du använder lånet till,de har ju sin säkerhet i pantbrevet. Om du sedan byter kök för pengarna eller köper en ny bil är inte så viktigt för dem.

Dödade du pantbrevet när du sålt BR eller är det fortf aktivt?

Kopplingen finns genom datum och korrespondens med banken. Detta var inget befintligt pantbrev utan ett nytt öppnades just för detta. Hur skall kostnaden tas upp vid försäljning av fastigheten när pantbrevet inte öppnades inför anskaffning av huset? I det här fallet blir det ju ingen anskaffningssvgift för fastigheten. Pantbrevet behövs inte dödas då det inte har en direkt koppling till bostadsrätten, det är pengarna som panten köpte loss som var kopplat.

Citat:
Ursprungligen postat av helofin
När du säljer fastigheten som du tagit pantbrevet på kan du ta upp det som en anskaffningsutgift för den fastigheten som pantbrevet står på. för få ner en eventuell vinst på den fastigheten.

Tveksamt om skatteverket accepterar den som en anskaffningsutgift på din nya BR. Oavsett kan du bara dra av den en gång och det är när du säljer. Men ring och fråga skatteverket i morgon.

Som ovan, denna pant togs inte i samband med köpet av fastigheten och kan ju då inte räknas som anskaffningsutgift för den.
Citera
2017-05-01, 21:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon

Som ovan, denna pant togs inte i samband med köpet av fastigheten och kan ju då inte räknas som anskaffningsutgift för den.

Det kan ses som du utökat pantbrev på befintlig fastighet. Finns bara två sätt ta reda på. Gör avdraget nu, se om det går genom. Eller vänta och ring skatteverket.
Citera
2017-05-01, 21:21
  #9
Medlem
lemonzhellos avatar
Jag skulle också helt klart säga att det får anses ingå i anskaffningsutgiften för fastigheten, oavsett vad lånet som inteckningen möjliggjort har använts till. En annan hantering skulle helt enkelt inte fungera, med folk som belånar fastigheter av vitt skilda skäl, och bara det faktum att det numera finns ett pantbrev höjer ju värdet på fastigheten, eftersom en köpare slipper ta ut en inteckning på det aktuella beloppet. Således klart kopplat till fastigheten.
__________________
Senast redigerad av lemonzhello 2017-05-01 kl. 21:25.
Citera
2017-05-01, 22:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Jag skulle också helt klart säga att det får anses ingå i anskaffningsutgiften för fastigheten, oavsett vad lånet som inteckningen möjliggjort har använts till. En annan hantering skulle helt enkelt inte fungera, med folk som belånar fastigheter av vitt skilda skäl, och bara det faktum att det numera finns ett pantbrev höjer ju värdet på fastigheten, eftersom en köpare slipper ta ut en inteckning på det aktuella beloppet. Således klart kopplat till fastigheten.
Min tankegång var att anskaffningsutgift skall ju som det heter vara utgifter kopplat till anskaffningen. Nu är ju den här panten över två decennier för sent samt verkligen inte nödvändig för anskaffning eller ens fortsatt ägande av fastigheten. Jag förstår dock givetvis kopplingen till fastigheten samt värdeökning enbart för att brevet finns.

Om det går att göra avdrag när fastigheten säljs är det ju bra, var bara lite skeptisk till det och tänkte att om något boende använt panten till just anskaffning är det ju min förra bostadsrätt.

Men men, min fråga var lite av ett long shot och det var jag medveten om.
Citera
2017-05-03, 10:40
  #11
Medlem
Du kan dra av den kostnaden, genom att vid behov kunna visa kopplingen, med tex en lånehandling där inteckningen är medtagen och datum stämmer med lån/köp av br.

Någon skrev tidigare och frågade om du dödat inteckningen. Gör inte det!! Då är ju kostnad för inteckningen bortkastad, den går ju att använda igen.

Vill du ha hjälp med detta vid dekl så hör av dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback