Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-29, 11:34
  #1
Medlem
bonobonos avatar
Ska köpa bil på måndag den 1 maj. Det är ju kommunist-röd dag då så är lite osäker på om allt går att genomföra som det ska.

Köper bilen via en säljare som säljer bilen åt en privatperson.
Bilen har ett lån som ska lösas när jag betalar för bilen.
Bilen ska då skrivas över på firman (för att få nya garantier osv) och sen vidare över på mig, dessutom ska jag försäkra bilen för att kunna köra hem den 50 mil.

Kommer det här att fungera på en röd dag?

Ägarbyten går ju att göra på nätet, men går de att göra 2 ägarbyten samma dag? Behöver inte säljaren ett eget regbevis för att sälja bilen till mig?
Och lånet går ju att lösa samma dag men den exakta summan får han väl först när han ringer sin bank där bilen har lånet (bilen är låst i lånet), och dom lär ju inte ha öppet heller.
Och så min försäkring. Jag har fått ett kostnadsförslag av ett försäkringsombud som ja ska ta, men han jobbar ju inte den dagen och försäkringsbolaget är ju också stängt.

Har dålig koll på hur det här funkar så någon med mer erfarenhet får gärna berätta hur ni hade gjort.
Vore ju värdelöst att åka dit 50 mil och sen inte få igenom allt.
__________________
Senast redigerad av bonobono 2017-04-29 kl. 11:36.
Citera
2017-04-29, 11:58
  #2
Medlem
Gretzzs avatar
Jag tror att du inte kan göra två ägarbyten samma dag, vill minnas jag läst detta på någon plats:
Citera
2017-04-29, 12:02
  #3
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzz
Jag tror att du inte kan göra två ägarbyten samma dag, vill minnas jag läst detta på någon plats:
Nya ägaren (bilfirman som är mellanhand) måste väl ha nytt regbevis antar ja. Frågan är om de finns automatiskt på nätet på nåt sätt, om han gör första ägarbytet dagen innan.
Citera
2017-04-29, 12:08
  #4
Medlem
mainfurers avatar
Auktoriserad bilfirma gör detta på nätet, det görs på en gång så fysiska papper behövs inte. Firman kan helt klart köpa/sälja en bil samma dag så det är inga problem. Vi gjorde något liknande när jag köpte min, en kille bytte in sin bil som jag köpte med bilhandlaren som mellanhand där jag fick massa garantier och de bytte massa grejer gratis. B.la framruta, hjullager och bromsar.

Fungerar säkerligen även en röd dag, då det registreras automatiskt
Citera
2017-04-29, 12:12
  #5
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Auktoriserad bilfirma gör detta på nätet, det görs på en gång så fysiska papper behövs inte. Firman kan helt klart köpa/sälja en bil samma dag så det är inga problem. Vi gjorde något liknande när jag köpte min, en kille bytte in sin bil som jag köpte med bilhandlaren som mellanhand där jag fick massa garantier och de bytte massa grejer gratis. B.la framruta, hjullager och bromsar.

Fungerar säkerligen även en röd dag, då det registreras automatiskt

Citerar mig själv
Lånedelen löser firman, du får nytt lån till firman om du inte betalar allt kontant.
Ofta brukar man få en tillfällig försäkring från firman, en prova på. Annars kan du försäkra vad fasen du vill utan problem.
Citera
2017-04-29, 12:18
  #6
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Auktoriserad bilfirma gör detta på nätet, det görs på en gång så fysiska papper behövs inte. Firman kan helt klart köpa/sälja en bil samma dag så det är inga problem. Vi gjorde något liknande när jag köpte min, en kille bytte in sin bil som jag köpte med bilhandlaren som mellanhand där jag fick massa garantier och de bytte massa grejer gratis. B.la framruta, hjullager och bromsar.

Fungerar säkerligen även en röd dag, då det registreras automatiskt

Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Citerar mig själv
Lånedelen löser firman, du får nytt lån till firman om du inte betalar allt kontant.
Ofta brukar man få en tillfällig försäkring från firman, en prova på. Annars kan du försäkra vad fasen du vill utan problem.
Ok låter ju bra.
Men vad ja vet så får ja ingen försäkring utan måste greja de själv. De lär ju göras innan ja kör mina 50 mil hem. Hittar inget på försäkringsbolagets sida om att kunna försäkra direkt, kan bara fylla i för uträkning (kanske är samma) men kommer inte vidare då det är en "speciell bil" och inget pris kommer upp. Hänvisas att kontakta dom på tel.
Citera
2017-04-29, 12:20
  #7
Medlem
Silverbielkess avatar
Om firman har tillgång till Infotorg eller liknande så är inte ägarbyte något problem.
Citera
2017-04-29, 12:42
  #8
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Ok låter ju bra.
Men vad ja vet så får ja ingen försäkring utan måste greja de själv. De lär ju göras innan ja kör mina 50 mil hem. Hittar inget på försäkringsbolagets sida om att kunna försäkra direkt, kan bara fylla i för uträkning (kanske är samma) men kommer inte vidare då det är en "speciell bil" och inget pris kommer upp. Hänvisas att kontakta dom på tel.




Ring dom idag då och säg att du vill teckna en försäkring från och med måndag.
Citera
2017-04-29, 12:51
  #9
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Ring dom idag då och säg att du vill teckna en försäkring från och med måndag.
Dom har stängt redan idag.
Citera
2017-04-29, 14:30
  #10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono

Köper bilen via en säljare som säljer bilen åt en privatperson.
Bilen har ett lån som ska lösas när jag betalar för bilen.
Bilen ska då skrivas över på firman (för att få nya garantier osv) och sen vidare över på mig, dessutom ska jag försäkra bilen för att kunna köra hem den 50 mil.

Kommer det här att fungera på en röd dag?
Nåt är mysko här. Varför är inte bilen skriven på handlaren redan? Varför görs affären upp på en röd dag? Låter inte som en seriös firma, utan mer som en helt vanlig babbe-firma som ska sälja en skitbil som är skriven på en av alla bruschor.
Citera
2017-04-29, 14:39
  #11
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nåt är mysko här. Varför är inte bilen skriven på handlaren redan? Varför görs affären upp på en röd dag? Låter inte som en seriös firma, utan mer som en helt vanlig babbe-firma som ska sälja en skitbil som är skriven på en av alla bruschor.
Bilen säljs som säljuppdrag. Bilfirman hjälper alltså en person att sälja bilen.
Bilen skrivs över på firman och inte direkt till ny ägare för att kunna ge garanti osv.
Affären görs upp på röd dag för att det inte finns någon annan dag för mig att åka och hämta den.
Tidigare ägare är en äldre svensk kvinna.
Ägaren av bilfirman är en yngre svensk man.
Jag är en medelålders ung svensk man
Inga babbar och bruschor
Citera
2017-04-29, 15:56
  #12
Medlem
Kattskos avatar
Handlaren behöver inte fysiskt få ett nytt regbevis innan han kan skriva över den på dig, däremot kan han inte göra 2 registreringar per dag - mao han kan inte byta in den från en kund och sälja den till dig samma dag och själv bli skriven som ägare däremellan. Transportsyrelsen tillåter endast en registrering per dag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback