• 1
  • 2
2017-04-28, 22:15
Medlem
Ekvatioxs avatar
Om du hade möjligheten att ladda upp din hjärna till ett dator-simuleringsprogram där du ständigt tillfördes dopamin (utan att hjärnan byggde en resistans) och kände ständig lycka, medan du verkligheten låg i en kista någonstans. Hade du tagit möjligheten?

Ur ett annat perspektiv kan vi anta att du är gift med din partner och är lever lyckliga livet ut. Dock var din partner otrogen under hela förhållandet med en vän till dig, vilket inte märktes och du levde lyckligt utan att veta om det ända till ditt sista andetag.

Om du hade möjligheten att få veta detta och därefter valet att ta ett piller som tar bort minnet av det faktum att din partner är otrogen. Hade du tagit pillret och levt lyckligt i resten av ditt liv? Eller hade du struntat i pillret och levt ett liv i ensamhet? (Antag därmed att ingen annan vill ha dig).

Jag rekommenderar se denna video. Ändras dina åsikter efter att du sett den?
Senast redigerad av Ekvatiox 2017-04-28 kl. 22:24.
Citera
2017-04-28, 22:20
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvatiox
Om du hade möjligheten att ladda upp din hjärna till ett dator-simuleringsprogram där du ständigt tillfördes dopamin (utan att hjärnan byggde en resistans) och kände ständig lycka, medan du verkligheten låg i en kista någonstans. Hade du tagit möjligheten?

Ur ett annat perspektiv kan vi anta att du är gift med din partner och är lever lyckliga livet ut. Dock var din partner otrogen under hela förhållandet med en vän till dig, vilket inte märktes och du levde lyckligt utan att veta om det ända till ditt sista andetag.

Om du hade möjligheten att få veta detta och därefter valet att ta ett piller som tar bort minnet av det faktum att din partner är otrogen. Hade du tagit pillret och levt lyckligt i resten av ditt liv? Eller hade du struntat i pillret och levt ett liv i ensamhet? (Antag därmed att ingen annan vill ha dig).

Jag hade utan tvekan tagit lyckan.

Frågan blir, varför skulle man inte ta lyckan?
Citera
2017-04-28, 22:22
Medlem
Xer0s avatar
Livet blir lättare om man mår bra.
Hade tagit det varje gång.
Citera
2017-04-28, 22:22
Medlem
Ekvatioxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup

Hade du tagit pillret i det andra fallet också? Du skulle vara OK med att din partner är otrogen så länge du inte kände till det?
Citera
2017-04-28, 22:27
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvatiox
Hade du tagit pillret i det andra fallet också? Du skulle vara OK med att din partner är otrogen så länge du inte kände till det?

Får jag aldrig reda på det så är jag ju glad.

OM tabletten gör att jag glömmer allt så kommer jag ju ta den. OM vi går efter att jag sedan lever "lyckligt i resten av mitt liv".
Citera
2017-04-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup

För min del är det även intressant att mina nära och kära ska ha det bra. Detta kan man påverka om man inte tar denna lycka.
Citera
2017-04-28, 22:36
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag hade gynnats mer av lyckan, så jag väljer också det.
Citera
2017-04-28, 22:38
Medlem
F.Hansens avatar
Hello, har tänkt på detta tidigare, "om man fick välja att leva i matrixen och leva ett lyckligt liv eller leva ett misserabelt liv i verkligheten" så hade jag valt verkligheten.

The truth shall set you free, free to correct old errors in judgement. Man kan tro vad man vill om varför vi är här, men en förmåga att lära sig och avancera finns, om det är meningen eller om det bara är så vet jag inte. Men jag kommer avancera till den dagen då jag dör.
Citera
2017-04-28, 22:45
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Caeth.
För min del är det även intressant att mina nära och kära ska ha det bra. Detta kan man påverka om man inte tar denna lycka.

Men allt som försvann var ju minnet av att din partner hade en affär.

Då tar ju ingen annan skada.
Citera
2017-04-28, 22:50
Medlem
MrMadoffs avatar
Hade lätt gjort det men ändrade mig direkt efter jag såg videon du länkade till.

Är det därför jag befinner mig där jag är idag?
Citera
2017-04-28, 23:05
Medlem
Stardoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Hade lätt gjort det men ändrade mig direkt efter jag såg videon du länkade till.

Är det därför jag befinner mig där jag är idag?

Känner lite samma sak. Om meningen med livet är att uppnå lycka, varför känns det fel att välja ett liv med ständig lycka? Komplexiteten i den mänskliga hjärnan till de, till synes, enkla frågor kan verkligen ses ur olika perspektiv...
Citera
2017-04-28, 23:05
Medlem
Ducadreams avatar
Det kommer med bieffekter av få för mycket dopamin. Nej tack. Jag är lycklig ändå. En annan sak är att det blir svårare att se verkligheten för vad den är om man ständigt hög på dopamin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in