• 1
  • 2
2017-04-28, 23:08
Medlem
Stardoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det kommer med bieffekter av få för mycket dopamin. Nej tack. Jag är lycklig ändå. En annan sak är att det blir svårare att se verkligheten för vad den är om man ständigt hög på dopamin.

Trollar du eller är du bara dum? TS klargör tydligt att ingen resistans byggs och att lyckan är konstant, vilket förutsätter att inga bieffekter uppstår. Behöver du se verkligheten som den är så länge du är lycklig?
Citera
2017-04-28, 23:19
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardox
Trollar du eller är du bara dum? TS klargör tydligt att ingen resistans byggs och att lyckan är konstant, vilket förutsätter att inga bieffekter uppstår. Behöver du se verkligheten som den är så länge du är lycklig?

Men nu är verkligheten att det finns bieffekter med för mycket dopamin. Och om det inte fanns så skulle jag ändå inte vilja ha ständig dopamin.

Om vi inte skulle se för vad verkligheten är så skulle du inte sitta och skriva här. På ett forum. På en dator. Dumbom.
Citera
2017-04-28, 23:22
Medlem
Ghastens avatar
Tagit till lycka men inte fan mot en otrogen partner aldrig. Ensam är bäst ändå fan kvinnor gör inget annat än ljuger och manipulerar oss.
Citera
2017-04-29, 02:00
Medlem
Det är svårt att ta sådana här frågeställningar på allvar.

Vad är "lycka"? Hur skall du kunna veta vad "lycka" är om du aldrig känt dig "olycklig"?
Du måste ju ha något att jämföra med. Hur skall du kunna urskilja någonting i överhuvudtaget om du inte har en förgrund och en bakgrund?

1 och 0, svart och vitt, på och av. Det är så verkligheten fungerar.
Citera
2017-04-29, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det är svårt att ta sådana här frågeställningar på allvar.

Vad är "lycka"? Hur skall du kunna veta vad "lycka" är om du aldrig känt dig "olycklig"?
Du måste ju ha något att jämföra med. Hur skall du kunna urskilja någonting i överhuvudtaget om du inte har en förgrund och en bakgrund?

1 och 0, svart och vitt, på och av. Det är så verkligheten fungerar.
Måste man verkligen ha något att jämföra med? Lycka är en känslotillstånd. Kan inte spädbarnet som saknar referenser, uppleva lycka?
Citera
2017-04-29, 06:08
Medlem
MLEs avatar
Jag har svårt att se det där som " lycka". Det är mera som en fasad som man kan känna sig nöjd med. En yta. Då föredrar jag nog att vara "olycklig ". Jag är "lyckligare" då, att vara "olycklig "?

Men visst vill jag också ha lite "fasad"! Helst. Fast den här lyckan som beskrivs här, den är på bekostnad av allt annat som man kan sträva efter. Den blockerar möjligheten till något mera äkta, djupare. Samtidigt som man väljer någonting så väljer man alltid bort någonting annat.
Senast redigerad av MLE 2017-04-29 kl. 06:33.
Citera
2017-04-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Måste man verkligen ha något att jämföra med? Lycka är en känslotillstånd. Kan inte spädbarnet som saknar referenser, uppleva lycka?

I så fall måste du har någon grej som gör att lyckan ständigt trappas upp för att du inte skall bli uttråkad osv. Något som alltså inte finns i verkligheten. Nä jag tycker som sagt att frågan är helt ointressant.
Citera
2017-04-29, 19:36
Medlem
yiys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
I så fall måste du har någon grej som gör att lyckan ständigt trappas upp för att du inte skall bli uttråkad osv. Något som alltså inte finns i verkligheten. Nä jag tycker som sagt att frågan är helt ointressant.

kanske man kan lägga till att bortse från att lyckan behöver trappas upp, om du varje dag vaknar lika glad och nöjd.. vad är meningen med att kommentera sådant som inte ger något svar, frågan bygger väl på just att ha ständig lycka och för att kunna diskutera den delen behöver vi väl anta att man känner sig mindre lycklig över tid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in