Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-19, 21:29
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Dem flesta använder Omnipaque eller Iomeron i.v vid CT-undersökningar. Vanligaste symtomen på allergisk reaktion är urtikaria (nässelutslag) på halsen, nysningar, klåda och att ögonen rinner. Då får patienten Tavegyl (antihistamin) som är ett allergiläkemedel. Patienten observeras under 30 min och om allt ok så får man gå hem.

Allvarligare reaktioner är halssvullnad och anafylaktiskt reaktion, då får man oftast adrenalin intramuskulärt eller i.v.

Allvarliga reaktioner är ytterst ovanligt! Men risken finns. Om man reagerat tidigare så brukar det rekommenderas paraplybehabdling dvs patienter tar kortisontabletter i olika tidsintervaller innan undersökningen.

Oftast går en CT-undersökning på 5-10 min och det är sällan någon får sådan panik att det behöver avbrytas.

Röntgenpersonalen ser och hör dig hela tiden och vid behov kan de eller anhörig stå bredvid och hålla i handen tex.

Samtidigt är det många som är oroliga inför CT och känner obehag, så röntgenpersonalen är van.

Jättetack! Hoppas som fan att jag orkar igenom det 🙁
Citera
2017-06-13, 11:35
  #26
Medlem
Klarade mig igenom undersökningen utan problem Var väldigt nervös innan och sov dåligt men precis som ni sa så var det över kvickt. Jag fick Oxascand av min läkare som jag kunde ta innan men kändes kanske lite overkill såhär i efterhand. Tryggt att ha utifall dock. Kommer att få göra fler röntgen och även andra undersökningar fram över så håller på att se över om jag kan börja med kbt eller något för att hantera det för jag tror det blir ohållbart att käka lugnande varje gång inför jobbiga undersökningar. Hittade ingen info som nämner att Oxascand eller lugnande skulle vara dåligt i samband med kontrastmedel, bara något om att beta-blockerare bör undvikas. Sänker tröskeln för vissa reaktioner tydligen. Någon som vet hur det ligger till där, är det safe med Oxascand?
__________________
Senast redigerad av egoraptor 2017-06-13 kl. 11:38.
Citera
2017-06-13, 13:03
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egoraptor
Klarade mig igenom undersökningen utan problem Var väldigt nervös innan och sov dåligt men precis som ni sa så var det över kvickt. Jag fick Oxascand av min läkare som jag kunde ta innan men kändes kanske lite overkill såhär i efterhand. Tryggt att ha utifall dock. Kommer att få göra fler röntgen och även andra undersökningar fram över så håller på att se över om jag kan börja med kbt eller något för att hantera det för jag tror det blir ohållbart att käka lugnande varje gång inför jobbiga undersökningar. Hittade ingen info som nämner att Oxascand eller lugnande skulle vara dåligt i samband med kontrastmedel, bara något om att beta-blockerare bör undvikas. Sänker tröskeln för vissa reaktioner tydligen. Någon som vet hur det ligger till där, är det safe med Oxascand?
Ja, det skall vara "safe". Har du panik annars eller enbart i samband med dina undersökningar?
__________________
Senast redigerad av Elysia 2017-06-13 kl. 13:28.
Citera
2017-06-13, 13:20
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Jag har jobbat på röntgen i många år, och det finns inte något som helst farligt i samband med
detta.
den är inte sant.jag tog rötgen igår och hon doktorn gömde sig bak en vägg.hon sa att det var på gund av radio aktivitet!!!
dem har radio aktivite i röntgen!!!
varför säger du att den inte är farligt?
Citera
2017-06-13, 13:30
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAFEAL
den är inte sant.jag tog rötgen igår och hon doktorn gömde sig bak en vägg.hon sa att det var på gund av radio aktivitet!!!
dem har radio aktivite i röntgen!!!
varför säger du att den inte är farligt?

Är röntgenstrålning farlig?
Citat:
Risken för skador efter röntgen är mycket liten. Moderna röntgenapparater tar bilder med hög kvalitet vid en mycket låg strålningsdos.

Risken för att få cancer i samband med röntgenstrålar är mycket liten. Orsaken till att den som sköter utrustningen går in bakom en skärm när bilden tas är att han eller hon under en dag tar flera röntgenbilder och sammanlagt blir utsatt för en större mängd strålning.
Citera
2017-06-13, 14:54
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Ja, det skall vara "safe". Har du panik annars eller enbart i samband med dina undersökningar?

Hade en del tillfällen när jag var yngre men sen dess har jag inte haft så stora problem. Är flyg och höjdrädd men annars är det väl mest inför vissa undersökningar och ingrepp som jag tycker det är extra jobbigt. Man är liksom utelämnad och på en plats man inte känner till så det bidrar väl.
__________________
Senast redigerad av egoraptor 2017-06-13 kl. 14:57.
Citera
2017-06-14, 11:54
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAFEAL
nice try men radio aktivite är strålning..stråling är som en sort jätte starkt ljus som är farlig.den stålar bort direkt.tänk så här.om du tänder en lampan.och har den på i femton timar.sen stänger du lammpan.men den blir mörkt i rummer DIREKT.DIKREKT

Av vad jag läst så är det väl så att det finns vissa risker i samband med strålning men att om man väl gör en undersökning/röntgen så ska den vägas upp av vad man eventuellt hittar på bilderna. Just strålningen är jag inte så rädd för dock Jag vet inte i vilken utsträckning folk drabbas av rädsla och obehag kopplat till vårdmiljöer/undersökningar men ni som jobbar med det har säkert bättre koll. Har en vän som fått Sobril utskrivet och har det vid behov inför flygningar men jag antar att hon kan ha haft tur då dom flesta är rätt restriktiva med att skriva ut sånt. Mina tabletter (Oxascand) hjälpte fint men man vill ju inte bli beroende av dom heller. För min del skulle det väl max gälla 1-2 gånger per månad (vissa månader) då jag kommer att göra fler undersökningar framöver som sagt men jag kan förstå att man vill minimera risken. Är det tokigt att ha dom vid behov för såna här grejer? Hittade som sagt inget om interaktioner just med kontrastmedel men finns säkert annat dom kan interagera med.
Citera
2017-07-20, 14:10
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egoraptor
Av vad jag läst så är det väl så att det finns vissa risker i samband med strålning men att om man väl gör en undersökning/röntgen så ska den vägas upp av vad man eventuellt hittar på bilderna. Just strålningen är jag inte så rädd för dock Jag vet inte i vilken utsträckning folk drabbas av rädsla och obehag kopplat till vårdmiljöer/undersökningar men ni som jobbar med det har säkert bättre koll. Har en vän som fått Sobril utskrivet och har det vid behov inför flygningar men jag antar att hon kan ha haft tur då dom flesta är rätt restriktiva med att skriva ut sånt. Mina tabletter (Oxascand) hjälpte fint men man vill ju inte bli beroende av dom heller. För min del skulle det väl max gälla 1-2 gånger per månad (vissa månader) då jag kommer att göra fler undersökningar framöver som sagt men jag kan förstå att man vill minimera risken. Är det tokigt att ha dom vid behov för såna här grejer? Hittade som sagt inget om interaktioner just med kontrastmedel men finns säkert annat dom kan interagera med.
nej du kan inte bli tokig av konstralst medel.
men du kan bli tokiv av sobril.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback