Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-02, 01:07
  #13
Medlem
trallexs avatar
Det händer lite då och då. Inte varannan patient direkt. Det är svårt att hålla koll på siffror men säg kanske minst en patient om dagen är lite extra orolig?

Sen måste man ju skilja på graden oro och anledning till oron, vilka kommer vara olika från person till person och därefter är lösningarna också olika.

Personalen jobbar utifrån individens behov, så kanske någon behöver en anhörig inne på rummet och en annan kanske behöver bekanta sig med omgivningen och ta mer tid till frågor.

Ja, jag skulle kunna skriva sidor om detta. Och jag rekommenderar dig att prata med personalen hur du känner.
Citera
2017-05-02, 08:26
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trallex
Det händer lite då och då. Inte varannan patient direkt. Det är svårt att hålla koll på siffror men säg kanske minst en patient om dagen är lite extra orolig?

Sen måste man ju skilja på graden oro och anledning till oron, vilka kommer vara olika från person till person och därefter är lösningarna också olika.

Personalen jobbar utifrån individens behov, så kanske någon behöver en anhörig inne på rummet och en annan kanske behöver bekanta sig med omgivningen och ta mer tid till frågor.

Ja, jag skulle kunna skriva sidor om detta. Och jag rekommenderar dig att prata med personalen hur du känner.

Ok tack. Får nog göra det
Citera
2017-05-02, 08:34
  #15
Medlem
Jag förstår dig helt, jag klarade inte att få huvudet fastspänt i en stängd magnetkamera(ett rör/tunnel) jag fick åka till Stockholm för magnetröntgen i en öppen kamera och fick stesolid. Med stesolid hade jag nog klarat att röntgas i en stängd magnetröntgen. Datortomografi hade jag inga problem med. Lugn och fin tänk positivt så kommer det att gå bra stesolid gjorde underverk för mig det tror jag att det kommer att göra för dig också 😀
Citera
2017-05-03, 09:31
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Jag förstår dig helt, jag klarade inte att få huvudet fastspänt i en stängd magnetkamera(ett rör/tunnel) jag fick åka till Stockholm för magnetröntgen i en öppen kamera och fick stesolid. Med stesolid hade jag nog klarat att röntgas i en stängd magnetröntgen. Datortomografi hade jag inga problem med. Lugn och fin tänk positivt så kommer det att gå bra stesolid gjorde underverk för mig det tror jag att det kommer att göra för dig också 😀

Alltså Fyfaf! Förstår dig fullständigt. Måste varit vidrigt annars.

Fick lugnande utskrivet alla fall. Återstår att se om jag behöver det. Skönt bara att veta att det finns utifall.
Citera
2017-05-03, 10:07
  #17
Medlem
Jag tyckte inte det var jobbigt med röntgen, operationer, etc innan men efter ett tiotal operationer det senaste året, fullt vaken, med armar och ben fastspända på en brits och ett skynke över ansiktet medan man blir skuren, då blir det jobbigt. Jag drömde mardrömmar under en period, så jag har full förståelse över att du tycker det är jobbigt.
Citera
2017-05-03, 10:42
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Jag tyckte inte det var jobbigt med röntgen, operationer, etc innan men efter ett tiotal operationer det senaste året, fullt vaken, med armar och ben fastspända på en brits och ett skynke över ansiktet medan man blir skuren, då blir det jobbigt. Jag drömde mardrömmar under en period, så jag har full förståelse över att du tycker det är jobbigt.

Shit, får man fråga vad du opererades för?
Citera
2017-05-18, 18:01
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trallex
Det händer lite då och då. Inte varannan patient direkt. Det är svårt att hålla koll på siffror men säg kanske minst en patient om dagen är lite extra orolig?

Sen måste man ju skilja på graden oro och anledning till oron, vilka kommer vara olika från person till person och därefter är lösningarna också olika.

Personalen jobbar utifrån individens behov, så kanske någon behöver en anhörig inne på rummet och en annan kanske behöver bekanta sig med omgivningen och ta mer tid till frågor.

Ja, jag skulle kunna skriva sidor om detta. Och jag rekommenderar dig att prata med personalen hur du känner.

Har pratat med röntgenpersonalen om det nu, då det är dags snart. Dom sa att dom inte brukar ge lugnande för dt, som jag hade hoppats på. Jag fick inget riktigt svar på kontrastreaktioner annat än att det är ovanligt. Trallex eller någon annan, har ni koll på ungefär hur ofta dom inträffar? Dom siffror jag hittat säger runt 3% för alla reaktioner till 0,05 för allvarligare reaktioner men förstår inte riktigt vad det innebär. Är det en på några tusen i praktiken?
Citera
2017-05-18, 21:31
  #20
Medlem
trallexs avatar
Ja precis. Lättare reaktioner; hudklåda, utslag, andningssvårigheter mm. Enligt fass:
Citat:
(≥1/10 000, <1/1 000)
Och för allvarliga reaktioner händer det så sällan att det inte kan finnas någon statistik för det. Även från FASS:
Citat:
Biverkningsfrekvenser definieras enligt följande:
Mycket vanliga (1/10), vanliga (≥1/100, <1/10), mindre vanliga (≥1/1000, <1/100), sällsynta (≥1/10 000, <1/1 000), mycket sällsynta (<1/10 000) samt ingen känd frekvens (kan inte beräknas från tillgängliga data).
...
Ingen känd frekvens: Anafylaktisk/anafylaktoid reaktion, anafylaktisk/anafylaktoid chock

https://www.fass.se/LIF/product?user...19821217000069
Citera
2017-05-18, 22:38
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trallex
Ja precis. Lättare reaktioner; hudklåda, utslag, andningssvårigheter mm. Enligt fass:

Och för allvarliga reaktioner händer det så sällan att det inte kan finnas någon statistik för det. Även från FASS:


https://www.fass.se/LIF/product?user...19821217000069

OK tack jättebra länk! Är det omnipaque man använder oftast? Andningssvårigheter låter ju allvarligt men är det för att det går att behandla som det klassas som milt?
Citera
2017-05-18, 22:58
  #22
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egoraptor
OK tack jättebra länk! Är det omnipaque man använder oftast? Andningssvårigheter låter ju allvarligt men är det för att det går att behandla som det klassas som milt?

Dem flesta använder Omnipaque eller Iomeron i.v vid CT-undersökningar. Vanligaste symtomen på allergisk reaktion är urtikaria (nässelutslag) på halsen, nysningar, klåda och att ögonen rinner. Då får patienten Tavegyl (antihistamin) som är ett allergiläkemedel. Patienten observeras under 30 min och om allt ok så får man gå hem.

Allvarligare reaktioner är halssvullnad och anafylaktiskt reaktion, då får man oftast adrenalin intramuskulärt eller i.v.

Allvarliga reaktioner är ytterst ovanligt! Men risken finns. Om man reagerat tidigare så brukar det rekommenderas paraplybehabdling dvs patienter tar kortisontabletter i olika tidsintervaller innan undersökningen.

Oftast går en CT-undersökning på 5-10 min och det är sällan någon får sådan panik att det behöver avbrytas.

Röntgenpersonalen ser och hör dig hela tiden och vid behov kan de eller anhörig stå bredvid och hålla i handen tex.

Samtidigt är det många som är oroliga inför CT och känner obehag, så röntgenpersonalen är van.
Citera
2017-05-19, 00:21
  #23
Medlem
Är det inte mest att man blir så jävla varm av den där satans kontrastvätskan som gör som om det känns man har svårt att andas? (för vanligt folk, inte de som får allergisk reaktion). Plus att det känns obehagligt i paketet för det är varmt.

/en som tagit en drös cts och spytt i skiten
Citera
2017-05-19, 00:25
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egoraptor
Från vad jag läst har jag förstått att man kan få lugnande inför vissa röntgenundersökningar t ex magnetkamera, men hur ser det ut med datortomografi? Det är ju normalt en kortare undersökning. Har en del ångest inför medicinska ingrepp och fick en remiss i dagarna så tänkte att jag skulle kolla om någon vet?

Jag tycker inte du ska oroa dig över de lugnade medlen då känner tt du behlver ta eller inte ta inför röntgen utan om den som granskar plåtarna har tillräckligt låg kompetens att de kan tolka bilderna. Många gånger har man dragit hos äckel och patrask från alla möjliga slags länder som inte kan tolka plåtar. Ibland måste man ta och göra om samma procedur för att de som ska göra sitt jobb inte ska ha ett jobb. Ibland är de som kallar sig för läkare ovilliga att förmedla informationen som kommer med plåtarna. Då ska man anmäla läkaren eller idioten som tolkade bilderna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback