Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-01, 01:47
  #13
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -lillerik-
dom kan se att han betalat in om han blir stoppad.
Det beror på om betalningen kommit in på kontot och hanterats.

Enklast är att ta en skärmdump på inbetalningen och visa upp den.



Förr var det lite klurigare. När man betalade räkningarna så fick man ett litet kvitto. Det klistrade jag på brevet där inbetalningsavin satt. Det funkade bra vid kontroll. Numera snackar vi kanske inte nödvändigtvis 3-4 arbetsdagar för att kontrollera betalningar. Min erfarenhet är att det går ganska fort att få betalningar registrerade.

Är man fundersam så kan man ju alltid komma status på bilen via "fråga på annat fordon". Där ser man samma status som polisen ser vid en kontroll av skatten.
Citera
2017-05-01, 12:10
  #14
Medlem
Joomlas avatar
Även om det är få poliser ute så räcker det med att du passerar någon av deras bilar så din regskylt läses av så ploppar det upp att skatten ej är betald.

Jag fick brukandeförbud efter jag köpte min bil då förra ägaren fick fakturan men inte betalat den. Betalade den men vågade inte köra förrän det stod förbudet var hävt på transportstyrelsens hemsida (går ju som bekant att logga in med regnr+kod eller bankid).
Citera
2017-05-01, 12:40
  #15
Medlem
Du får inte köra bilen innan fordonsskatteinbetalningen "gått igenom" och registrerats. Jag vet detta av egen erfarenhet då jag köpte en ny mc-scooter och inte fattade att jag var tvungen att skatta fordonet innan jag fick köra på allmän väg. Jag upptäckte detta av en slump, och då hade jag kört omkring i drygt en månad oskattat ...
Det finns en utmärkt gratis-app som heter "Mina fordon" där du lägger in registreringsnumret och kan se olika uppgifter om ditt/dina fordon, t ex om det är belagt med kör- eller brukandeförbud, besiktningsperiod med mera.
Citera
2017-05-02, 15:23
  #16
Medlem
Så fort skatten är inbetald, alt den dagen bilen ställs på så får du köra med bilen!
Annars hade det varit många bilar med körförbud som lämnar bilfirmorna varje dag!
Har du kvitto på att skatten är inbetald så ska det inte vara några problem om du blir stoppad av polisen.

Idag har dom automatiska system som kollar reg-skyltar, så du behöver bara möta en polisbil för att den skall registrera din skylt och dom får upp en varning om att din skatt inte är betald. Så risken att åka dit är betydligt högre nu än för bara ett tag sedan om man kör med körförbud!
Citera
2017-05-03, 06:59
  #17
Medlem
Steepfor4minutess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
En påställd bil som påförd skatt ej erlagts för erhåller brukandeförbud, inte körförbud.

Ursäkta, mitt fel. Brukandeförbud gäller det naturligtvis.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback