Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-28, 09:29
  #1
Medlem
Limmpss avatar
Tjena! Glömde helt bort att betala skatten på bilen kom jag på igår. Betalade den igår våd 12tiden och undrar om det är lugnt att köra med den ikväll? Om allt har gått igenom och så, eller brukar det ta några arbetsdagar?
Citera
2017-04-28, 09:32
  #2
Medlem
Steepfor4minutess avatar
Det brukar ta några dagar innan transportstyrelsen registrerat betalningen. För att vara säker kan du ringa och höra ifall du har körförbud på bilen eller ej.
Citera
2017-04-28, 09:48
  #3
Medlem
Bongomans avatar
Bara kör. Skatten är betald och alla vet ju hur många poliser det finns på vägarna nu. Väldigt få. De står på pendlartid för att dra in böter, inte på kvällarna då få bilar finns ute.
Citera
2017-04-28, 09:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limmps
Tjena! Glömde helt bort att betala skatten på bilen kom jag på igår. Betalade den igår våd 12tiden och undrar om det är lugnt att köra med den ikväll? Om allt har gått igenom och så, eller brukar det ta några arbetsdagar?

Du måste ställa på fordonet också. Inte bara betala in skatten. Ring transportstyrelsen och ställ på fordonet. Kan du dessutom fråga om det räcker med att du har med dig kvittot när du kör.

Här kan du se om ditt fordon är påställt och får användas.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Edit:
Har du Bank-ID eller E-leg kan du se om din bil har körförbud.

https://minasidor.transportstyrelsen...ure/start.aspx
__________________
Senast redigerad av helofin 2017-04-28 kl. 09:57.
Citera
2017-04-28, 10:40
  #5
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Bara kör. Skatten är betald och alla vet ju hur många poliser det finns på vägarna nu. Väldigt få. De står på pendlartid för att dra in böter, inte på kvällarna då få bilar finns ute.

Mja, fast om du skulle bli stoppad så är det dryga böter. 2000kr var de för några år sedan, skulle inte bli förvånad om de har höjt beloppet på senare tid. Dessutom tror jag lappen ryker om du har prövotid kvar...
Citera
2017-04-28, 12:57
  #6
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Mja, fast om du skulle bli stoppad så är det dryga böter. 2000kr var de för några år sedan, skulle inte bli förvånad om de har höjt beloppet på senare tid. Dessutom tror jag lappen ryker om du har prövotid kvar...

Inte om betalningen gått igenom. Då är det bara att neka och ta det till tinget. Sedan får poliserna kasta en massa timmar på att vittna om att de gjorde rätt som skrev en böteslapp på en bil som var skattad.
Citera
2017-04-28, 13:50
  #7
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Mja, fast om du skulle bli stoppad så är det dryga böter. 2000kr var de för några år sedan, skulle inte bli förvånad om de har höjt beloppet på senare tid. Dessutom tror jag lappen ryker om du har prövotid kvar...
Man förlorar inte körkortet under prövotiden om man inte förlorar det efter prövotiden också. Enda skillnaden är att om du förlorar körkortet under prövotiden så måste du ta om det.
Citera
2017-04-28, 18:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Mja, fast om du skulle bli stoppad så är det dryga böter. 2000kr var de för några år sedan, skulle inte bli förvånad om de har höjt beloppet på senare tid. Dessutom tror jag lappen ryker om du har prövotid kvar...

Körkort påverkas inte av bristande skatteinbetalning.
Citera
2017-04-28, 18:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steepfor4minutes
Det brukar ta några dagar innan transportstyrelsen registrerat betalningen. För att vara säker kan du ringa och höra ifall du har körförbud på bilen eller ej.

En påställd bil som påförd skatt ej erlagts för erhåller brukandeförbud, inte körförbud.
Citera
2017-04-28, 18:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Du måste ställa på fordonet också. Inte bara betala in skatten. Ring transportstyrelsen och ställ på fordonet. Kan du dessutom fråga om det räcker med att du har med dig kvittot när du kör.

Här kan du se om ditt fordon är påställt och får användas.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Edit:
Har du Bank-ID eller E-leg kan du se om din bil har körförbud.

https://minasidor.transportstyrelsen...ure/start.aspx

Ts bil är troligen påställd, men oskattad. Om den skulle vara avställd hade ingen faktura på fordonsskatt skickats ut.

Körförbud beläggs en bil med automatiskt om den inte inställts till kontrollbesiktning i tid. Den kan också få körförbud vid besiktning om bilens skick är sådant att den är olämplig att framföra på vägarna, samma möjlighet finns vid en kontroll efter vägen genomförd av polisman.
Brukandeförbud får en bil som inte är skattad, men påställd.
Avställd blir en bil på begäran, då erfordras vare sig skatt eller försäkring.
Citera
2017-04-28, 20:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limmps
Tjena! Glömde helt bort att betala skatten på bilen kom jag på igår. Betalade den igår våd 12tiden och undrar om det är lugnt att köra med den ikväll? Om allt har gått igenom och så, eller brukar det ta några arbetsdagar?

Skriv ut kvitto på betalningen och ta med i bilen.

Eventuellt så får du betala en förseningsavgift för att du missat betalningen.
Citera
2017-04-30, 22:01
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Mja, fast om du skulle bli stoppad så är det dryga böter. 2000kr var de för några år sedan, skulle inte bli förvånad om de har höjt beloppet på senare tid. Dessutom tror jag lappen ryker om du har prövotid kvar...
dom kan se att han betalat in om han blir stoppad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback