• 2
  • 3
2017-04-27, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du lär aldrig få full 100 koll på alla dina skulder även om du köper 1 tjänst.
Har du skulder till inkassobolag då lär du vackert få ringa runt till alla och
fråga om du har 1 skuld till just dom.
Tyvärr är det ett dilemma när man vill göra upp allt
Som 1 jävla lottospel tyvärr

Har tänkt på det. Bra ide.
Citera
2017-04-27, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Är det gamla skulder eller nya???
Är dom över 3 år eller i närheten kanske du tom kan fixa det med preskription etc.

Det är nya har inte så många. Har mig själv och klandra, varit väldigt upptagen människa de senaste tiden. Det är inte så att räkningar frågar efter en utan om du inte finns där så skiter de i dig.
Citera
2017-04-27, 14:59
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
Det är nya har inte så många. Har mig själv och klandra, varit väldigt upptagen människa de senaste tiden. Det är inte så att räkningar frågar efter en utan om du inte finns där så skiter de i dig.
Se det positivt inkassobolagen är din bästa kompis
Dom hör alltid av sig oavsett att dom tycker om dig eller tycker mindre om dig
Citera
2017-04-27, 15:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Hej

Jag undrar om någon kan förklara för mig hur man får reda på hur mycket skulder man har i allmänhet, och alltså inga skulder som löpt in till kronofogden?
Jag är medveten om att det finns tjänster där man kan som privatperson köpa upplysning, men då gäller det bara om man vill få reda på kreditvärdigheten?

Citat:
Jag har inga lån utan det är lite mer försummade betalningar som har gått vidare till inkasso företag som krigar om min lilla faktura. Jag har ringt runt idag och gjort upp olika avbetalningsplan med tanken på min ekonomi. Men det jag har problem med är att hitta dessa skulder, då jag inte vill vänta på att inkasso bolag skickar en uppmaning utan jag vill hitta dem först.

Tror ni det är effektivt att lista olika inkassobolag och ringa till dem och säga hej du har jag några ärende hos er.

Citat:
Idiot har inga lån, utan mer försummade betalningar då jag inte varit hemma på ett tag. Jag är kapabel att hantera min ekonomi. Läs min profilnamn och kan tillägga att jag studerar ekonomi på universitet.

Epic Fail.

Hur många försummade betalningar rör det sig om?

För om jag tolkar dig rätt så är det räkningar för t.ex. mobil, internet, el, hyra det rör sig om? Hur mycket olika kostnadsposter har du som du har försummat pga att du varit bortrest?

Tillbaka till din ursprungsfråga så är väl det enklaste att gå igenom din post i kronologisk ordning och spåra ursprungsräkningen till respektive inkassokrav. Har du betalat hyra medans du var borta, har du betalat någonting?

Jag ber om ursäkt men "Epic fail" bör riktas till dig själv för det låter inte som ett agerande av någon som kan hantera sin ekonomi att "försvinna" under så lång tid att obetalda räkningar blir omöjligt att ta reda på omfattning i efterhand.
Citera
2017-04-27, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hur många försummade betalningar rör det sig om?

För om jag tolkar dig rätt så är det räkningar för t.ex. mobil, internet, el, hyra det rör sig om? Hur mycket olika kostnadsposter har du som du har försummat pga att du varit bortrest?

Tillbaka till din ursprungsfråga så är väl det enklaste att gå igenom din post i kronologisk ordning och spåra ursprungsräkningen till respektive inkassokrav. Har du betalat hyra medans du var borta, har du betalat någonting?

Jag ber om ursäkt men "Epic fail" bör riktas till dig själv för det låter inte som ett agerande av någon som kan hantera sin ekonomi att "försvinna" under så lång tid att obetalda räkningar blir omöjligt att ta reda på omfattning i efterhand.

Jag skötte mina betalningar via autogiro. Jag angav ett kontonummer där det inte trillar in några pengar numera. Någon månad senare märkte jag detta, men ja det var epic fail också från min sida.
De små saker som mobil, bredband, träning etc. Men jävligt dyrt blir det med inkasso. Blir en läxa som svider.
Citera
2017-04-27, 16:34
Medlem
TheKnowers avatar
www.minuc.se
Citera
2017-04-27, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Alltsa personer som du ar sanna som pa senaste tid forstort detta forumet. Du kommenterar enbart for att visa hur javla duktig och ordentlig du sjalv ar och erbjuder 0 hjalp. Det gor mig sa javla forbannad att sadana som du gor sa att andra inte langre pallar fraga om saker eftersom de vet att de kommer fa ata skit av nagon javla pellefjant som ska vara sa javla praktig och duktig. Hall kaften eller skriv ett vettigt javla svar pa fragan. Idiot
Jag har också en pärm. Under "lån" står det 0kr.
Citera
2017-04-27, 18:59
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag skötte mina betalningar via autogiro. Jag angav ett kontonummer där det inte trillar in några pengar numera. Någon månad senare märkte jag detta, men ja det var epic fail också från min sida.
De små saker som mobil, bredband, träning etc. Men jävligt dyrt blir det med inkasso. Blir en läxa som svider.
Men om det funkat tidigare kan du väl titta på en månad när det fanns pengar, vilka automatiska betalningar hade du då (försäkring, tidning, bredband, telefon, whatever), och börja med dem. Har de inte kunnat dra så lär du väl ha fått ett påminnelsebrev (eller mail), det borde ju inte ha försvunnit bara för att du varit bortrest, bara att gräva igenom posthögen. Så många fordringsägare har du väl ändå inte, du är ju kung på ekonomi och läser på högskola och vad du nu skröt om, behöver du verkligen fråga om så triviala ting här på Flashback?
Och nej, det finns inget centralt register över obetalda räkningar, förfallna lån etc, utan det är först när det nått KFM det finns samlat (och tur är väl det).
Citera
2017-04-27, 20:27
Medlem
Citat:
Jag har inga lån utan det är lite mer försummade betalningar som har gått vidare till inkasso företag som krigar om min lilla faktura. Jag har ringt runt idag och gjort upp olika avbetalningsplan med tanken på min ekonomi. Men det jag har problem med är att hitta dessa skulder, då jag inte vill vänta på att inkasso bolag skickar en uppmaning utan jag vill hitta dem först.

Tror ni det är effektivt att lista olika inkassobolag och ringa till dem och säga hej du har jag några ärende hos er.

Nej, för alla anlitar inte inkassobolag, utan kör egen inkasso; dessutom finns de en massa ink bolag. Tror att det är bäst att avvakta tills de kontaktar dej. Endera kontaktar de dej eller fogden. Kontaktar borgenären fogden, så att denna kontaktar dej, får du reda på vem som vill driva fordran och kan kontakta dem för en uppgörelse (typ amorteringsplan eller så); då drar de tillbaka föreläggandet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in