2017-04-27, 13:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
En person med sund ekonomisk koll har för det första inte många olika krediter/lån och har naturligvis koll på till vem man är skyldig.

En person med dålig ekonomisk koll som tar lån till höger och vänster och dessutom kör huvudet i sanden kommer efter ett tag att ha svårt att veta till vem man är skyldig pengar (om man inte öppnar breven som anger att inkassobolag X har tagit över fordran från Y). Att det då inte finns en tjänst som gör att du får reda på alla dina skulder är tyvärr denna persons minsta problem.

Avsaknaden av sådana tjänster gör det dock svårare för denna personen att ta tag i det hela och få orning på skiten.
Risken blir då att personen ger upp och fortsätter köra huvudet i sanden (vet av egen erfarenhet), man försöker ta tag i sin ekonomi och bli av med skulderna, men det blir lätt övermäktigt när man inte ens kan ta reda på vad man faktiskt har för skulder.
Citera
2017-04-27, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Måste nog klarlägga lite info för dig så du kanske fattar galoppen mer.
Sunt och normalt folk har koll på sina skulder JA.
Har man hamnat i trubbel med myndigheter inkassobolag skitit i det mesta så lär man ha stora
problem med att hitta alla sina skulder.
Jag förutsätter att TS har massa skulder och ingen koll

Nej nu rationaliserar du bara problemet dessa människor med många skulder har.

Det är inga problem eller svårigheter att ta reda på till vem man har skulder.

Det hade kunnat göras betydligt enklare och automatiserat (alla de som känner att de har för mycket och många skulder kan ju satsa på denna affärsidén och kanske hjälpas lite av den absurda situationen), men det gör inte det omöjligt att ta reda på var man har sina skulder.

Vet du med dig att du är skyldig Klarna pengar men inte hur mycket? Ring Klarna.
Vet du med dig att du är skyldig någon 500 kr men inte vem? Vänta till du får ett brev i brevlådan / gå igenom befintlig post eller tidigare inköp som har genererat skulden och ring till företaget du gjorde köpet hos och fråga vilket inkassobolag skulden gått till.
Har du samlat på dig mängder av brev från olika fordringsägare och vet inte vem av dem du är skyldig vad till? Sätt dig med ett anteckningsblock eller dokument och börja ring runt till de olika för att få reda på vem som har tagit över vilken skuld och vad den aktuella summan ligger på.

Edit: Och innan någon dumfan skriver "Ja men det borde vara enklare" så släpp latheten och börja ta tag i era liv så ska ni se att det blir enklare.
Citera
2017-04-27, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Avsaknaden av sådana tjänster gör det dock svårare för denna personen att ta tag i det hela och få orning på skiten.
Risken blir då att personen ger upp och fortsätter köra huvudet i sanden (vet av egen erfarenhet), man försöker ta tag i sin ekonomi och bli av med skulderna, men det blir lätt övermäktigt när man inte ens kan ta reda på vad man faktiskt har för skulder.

Å ena sidan säger du att personen fortsätter köra huvudet i sanden å andra sidan säger du att personen försöker ta tag i sin ekonomi. Antingen kör du huvudet i sanden och undviker problemet och låter det eskalera, eller så tar du tag i din ekonomi.

Klart det är övermäktigt, det blir problem man puttar åt sidan och hoppas att de ska bli enklare en annan dag när de blivit större. Det är just därför man tar sig i kragen och löser problemen innan de blir ännu värre. Har man svårigheter med det och vet att man är konflikträdd, kör huvudet i sanden eller får akut ångest till den grad att man blir handlingsförlamad, då får man be om hjälp. Det är ingen skam i det.
Men att bara skita i problemet och sedan oja sig över att det blev värre hjälper ingen.
Citera
2017-04-27, 14:08
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Kolla i din ekonomipärm under uppslaget "lån". Där står alla lån du har tagit. För du har väl en pärm för att hålla koll på vad du lånar...?

Alltsa personer som du ar sanna som pa senaste tid forstort detta forumet. Du kommenterar enbart for att visa hur javla duktig och ordentlig du sjalv ar och erbjuder 0 hjalp. Det gor mig sa javla forbannad att sadana som du gor sa att andra inte langre pallar fraga om saker eftersom de vet att de kommer fa ata skit av nagon javla pellefjant som ska vara sa javla praktig och duktig. Hall kaften eller skriv ett vettigt javla svar pa fragan. Idiot
Citera
2017-04-27, 14:19
Medlem
Mthrfckr13s avatar
Gå in på din internetbank och kolla översikten på dina lån.
Har du en massa krediter på många andra håll så är du nog inte kapabel att hantera din ekonomi.
Ring lyxfällan.
Citera
2017-04-27, 14:26
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Nej nu rationaliserar du bara problemet dessa människor med många skulder har.

Det är inga problem eller svårigheter att ta reda på till vem man har skulder.

Det hade kunnat göras betydligt enklare och automatiserat (alla de som känner att de har för mycket och många skulder kan ju satsa på denna affärsidén och kanske hjälpas lite av den absurda situationen), men det gör inte det omöjligt att ta reda på var man har sina skulder.

Vet du med dig att du är skyldig Klarna pengar men inte hur mycket? Ring Klarna.
Vet du med dig att du är skyldig någon 500 kr men inte vem? Vänta till du får ett brev i brevlådan / gå igenom befintlig post eller tidigare inköp som har genererat skulden och ring till företaget du gjorde köpet hos och fråga vilket inkassobolag skulden gått till.
Har du samlat på dig mängder av brev från olika fordringsägare och vet inte vem av dem du är skyldig vad till? Sätt dig med ett anteckningsblock eller dokument och börja ring runt till de olika för att få reda på vem som har tagit över vilken skuld och vad den aktuella summan ligger på.

Edit: Och innan någon dumfan skriver "Ja men det borde vara enklare" så släpp latheten och börja ta tag i era liv så ska ni se att det blir enklare.
Vet du hur många Inkassobolag vi har i Sverige???
Jag kan på heder och samvete säga att för ca 7 år sedan hade jag skulder i princip
överallt banker TFS KF alla de olika inkassobolagen.
Jag hade absolut ingen koll alls och var heller inte intresserad av att ta tag i situationen alls.
Därför är det inte så enkelt som du tycker att ta 1 anteckningsblock ring Klarna ring hit och dit,
Som jag skrev innan det är ett rent helvete kan du tro.Efter ca 6 månader hade jag full koll på alla
skulder jag hade.
1.5 år senare damp det ner ytterligare en räkning som jag heller inte hade 1 aning om.
Jag ordnade det med men det var tro mig 1 helvete att leta rätt på alla skulder.
Det tog mig ca 25 månader innan jag hade betalat dealat preskriberat av alla mina 1.4 miloner.
Jag har idag lån på hus bil etc men sköter allt klanderfritt och har full koll på allt
Citera
2017-04-27, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Vet du hur många Inkassobolag vi har i Sverige???
Jag kan på heder och samvete säga att för ca 7 år sedan hade jag skulder i princip
överallt banker TFS KF alla de olika inkassobolagen.
Jag hade absolut ingen koll alls och var heller inte intresserad av att ta tag i situationen alls.
Därför är det inte så enkelt som du tycker att ta 1 anteckningsblock ring Klarna ring hit och dit,
Som jag skrev innan det är ett rent helvete kan du tro.Efter ca 6 månader hade jag full koll på alla
skulder jag hade.
1.5 år senare damp det ner ytterligare en räkning som jag heller inte hade 1 aning om.
Jag ordnade det med men det var tro mig 1 helvete att leta rätt på alla skulder.
Det tog mig ca 25 månader innan jag hade betalat dealat preskriberat av alla mina 1.4 miloner.
Jag har idag lån på hus bil etc men sköter allt klanderfritt och har full koll på allt

Tiden/svårigheten det tar för dig att betala av skulderna är helt irrelevant för diskussionen om hur man tar reda på hur mycket / vilka skulder man har.

Om det tog 6 månader för dig att kolla vilka brev du fått hem och ringa runt till olika inkassobolag kan jag bara beklaga, utredningsverksamhet är inte för dig.
Citera
2017-04-27, 14:44
Medlem
Diverges avatar
Addition är en gammal beprövad period. Addera skulder tills inga kvarstår. Summan du kommer fram till är din totala skuld.
Lite som magi faktiskt.
Citera
Bannlyst
Jag har inga lån utan det är lite mer försummade betalningar som har gått vidare till inkasso företag som krigar om min lilla faktura. Jag har ringt runt idag och gjort upp olika avbetalningsplan med tanken på min ekonomi. Men det jag har problem med är att hitta dessa skulder, då jag inte vill vänta på att inkasso bolag skickar en uppmaning utan jag vill hitta dem först.

Tror ni det är effektivt att lista olika inkassobolag och ringa till dem och säga hej du har jag några ärende hos er.
Citera
Medlem
Att med hjälp av en telefon, internetuppkoppling och ev bank-id kolla upp sina skulder är mindre än en dags arbete (+ ev telefonkö). Även om du har skulder hos samtliga kreditinstitut i Sverige.
Citera
2017-04-27, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mthrfckr13
Gå in på din internetbank och kolla översikten på dina lån.
Har du en massa krediter på många andra håll så är du nog inte kapabel att hantera din ekonomi.
Ring lyxfällan.

Idiot har inga lån, utan mer försummade betalningar då jag inte varit hemma på ett tag. Jag är kapabel att hantera min ekonomi. Läs min profilnamn och kan tillägga att jag studerar ekonomi på universitet.

Epic Fail.
Citera
2017-04-27, 14:49
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
Jag har inga lån utan det är lite mer försummade betalningar som har gått vidare till inkasso företag som krigar om min lilla faktura. Jag har ringt runt idag och gjort upp olika avbetalningsplan med tanken på min ekonomi. Men det jag har problem med är att hitta dessa skulder, då jag inte vill vänta på att inkasso bolag skickar en uppmaning utan jag vill hitta dem först.

Tror ni det är effektivt att lista olika inkassobolag och ringa till dem och säga hej du har jag några ärende hos er.
Är det gamla skulder eller nya???
Är dom över 3 år eller i närheten kanske du tom kan fixa det med preskription etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in