Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-28, 01:40
  #541
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Jag vet att många där jobbar helger utan ob-tillägg vilket är olagligt.
Vart är facket?

Nu pratar du om byggarbetare och inte anställda på Northvolt.
Att svensk byggsektor är en lekstuga för ljusskygga element är väl känt.
Citera
2022-01-28, 10:28
  #542
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nu pratar du om byggarbetare och inte anställda på Northvolt.
Att svensk byggsektor är en lekstuga för ljusskygga element är väl känt.
Varför gör inte facket något och vad är det för efterblivna stackare som inte har ryggrad att kräva ob-tillägg?
Citera
2022-01-28, 10:36
  #543
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Varför gör inte facket något och vad är det för efterblivna stackare som inte har ryggrad att kräva ob-tillägg?

Facket hinner nog inte med, byggbranschen är genomrutten. De efterblivna är polacker och liknande.
Citera
2022-01-28, 10:40
  #544
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Facket hinner nog inte med, byggbranschen är genomrutten. De efterblivna är polacker och liknande.
Det ska visst vara svenskar också, troligtvis såna som inte får andra byggjobb.
Citera
2022-01-28, 10:46
  #545
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Det ska visst vara svenskar också, troligtvis såna som inte får andra byggjobb.

Svenskar är i hög grad fackanslutna.
Citera
2022-01-28, 10:50
  #546
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hur kan då Carlssons aktier vara värda 7 miljarder?

https://www.svd.se/northvolts-miljar...ckelpersonerna

Går det då att säga hur mycket de 3.5 miljarder som satsats av våra pensionspengar är värda?

Är det en offentlig uppgift vem som äger aktierna, dvs vem som kontrollerar bolaget?


Märkligt att folk jobbar övertid, när företaget inte verkar producera någonting, i alla fall ingenting som levereras någonstans.

Skall jag gissa en tänkbar fortsättning så kan Northvolt ha mutat svenska myndigheter eller fackföreningar som kommer att göra tillslag mot "dåliga arbetsförhållanden" på fabriken så företaget kan skylla bakslag på myndigheterna.

Jag tyckte jag skrev varför aktierna kan vara värda mycket. Det fanns 11 miljarder i fritt eget kapital redan per 31/12 2020. Aktiekapital är inte detsamma som bolagsvärde!

Efter det har bolaget tagit in ytterligare 23 miljarder, och då har det sannolikt delvis gjorts genom att emittera nya aktier.

Nej, det är inte en offentlig uppgift, vilka som äger aktier i ett onoterat bolag. Innan den senaste emissionen var VW största ägare. Nu efter den, är även AP fonderna storägare.
Citera
2022-01-28, 10:54
  #547
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Svenskar är i hög grad fackanslutna.
Så är det nog, facket borde utesluta folk som väljer att jobba under avtalsvidriga former.
Citera
2022-01-28, 11:38
  #548
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Jag tyckte jag skrev varför aktierna kan vara värda mycket. Det fanns 11 miljarder i fritt eget kapital redan per 31/12 2020. Aktiekapital är inte detsamma som bolagsvärde!

Efter det har bolaget tagit in ytterligare 23 miljarder, och då har det sannolikt delvis gjorts genom att emittera nya aktier.

Nej, det är inte en offentlig uppgift, vilka som äger aktier i ett onoterat bolag. Innan den senaste emissionen var VW största ägare. Nu efter den, är även AP fonderna storägare.
Så när man skall bedöma vad en investering i företaget är värd bedömer man hur stor del av aktiekapitalet man äger?

Så om man vill uppskatta vad våra pensionspengar är värda nu så skall man räkna ut följande:

[aktiekapital som tillhör AP-fonderna] delat med [totala aktiekapitalet]

denna andel skall man sedan multiplicera med [fritt eget kapital]för att få reda på vad andelen är värd? Den senaste "någorlunda bekräftade" siffran var 11miljarder.

Alla värden är osäkra. Men
[fritt eget kapital] var alltså 11miljarder för att år sedan
[totala aktiekapitalet] var 307 tusen kronor
men
[aktiekapital som tillhör AP-fonderna] är helt okänd

Det skall väl komma ett bokslut snart? Hur får man snabbast tag i det?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-01-28 kl. 11:47.
Citera
2022-01-28, 12:01
  #549
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så när man skall bedöma vad en investering i företaget är värd bedömer man hur stor del av aktiekapitalet man äger?

Så om man vill uppskatta vad våra pensionspengar är värda nu så skall man räkna ut följande:

[aktiekapital som tillhör AP-fonderna] delat med [totala aktiekapitalet]

denna andel skall man sedan multiplicera med [fritt eget kapital]för att få reda på vad andelen är värd? Den senaste "någorlunda bekräftade" siffran var 11miljarder.

Alla värden är osäkra. Men
[fritt eget kapital] var alltså 11miljarder för att år sedan
[totala aktiekapitalet] var 307 tusen kronor
men
[aktiekapital som tillhör AP-fonderna] är helt okänd

Det skall väl komma ett bokslut snart? Hur får man snabbast tag i det?

Nu är du på rätt spår. Men du kan multiplicera med hela det egna kapitalet. Dvs inkludera även aktiekapitalet.

Men efter emissionen har det kommit in 23 nya miljarder, som också det blir eget kapital.

Sedan behöver inte totalt eget kapital vara detsamma som bolagsvärde vid t ex en försäljning. Det lär finnas dolda värden också, patent, avtal, varumärke mm som inte syns genom att bara titta på eget kapital.

Bokslut behöver de inte lämna in förrän 30/6. Hur mycket AP-fonderna tog av det nya aktiekapitalet har jag inte kollat, men går säkert hitta i pressmeddelanden eller liknande.
Citera
2022-01-28, 14:33
  #550
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Nu är du på rätt spår. Men du kan multiplicera med hela det egna kapitalet. Dvs inkludera även aktiekapitalet.

Men efter emissionen har det kommit in 23 nya miljarder, som också det blir eget kapital.

Sedan behöver inte totalt eget kapital vara detsamma som bolagsvärde vid t ex en försäljning. Det lär finnas dolda värden också, patent, avtal, varumärke mm som inte syns genom att bara titta på eget kapital.

Bokslut behöver de inte lämna in förrän 30/6. Hur mycket AP-fonderna tog av det nya aktiekapitalet har jag inte kollat, men går säkert hitta i pressmeddelanden eller liknande.
Jag hittar inget mer än den information jag redan hade. På annat håll har jag hittat att AP-fonderna satsat 3.5 miljarder.
Citat:
June 09, 2021
$2.75 billion private placement co-led by Swedish pension funds AP1, AP2, AP3, AP4 and OMERS Capital Markets alongside existing investors Goldman Sachs Asset Management, Volkswagen Group and others.
https://northvolt.com/articles/north...uity-june2021/

Jag tror det kan utvecklas till ett bluffprojekt delvis liknande Musks. Northvolt tar in mycket pengar och startar i en omöjlig branch. Northvolt är ett europeiskt startup som aldrig klarar konkurrensen med rutinerade kinesiska och andra asiatiska batterifabriker eller VW:s egen.

Jag tror Northvolt bara har en utväg: De kommer att muta svenska myndigheter eller fackföreningar att "slå till" mot företaget som säckar ihop. Sedan är våra pensionspengar spårlöst försvunna.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-01-28 kl. 14:55.
Citera
2022-01-28, 17:15
  #551
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Jag tyckte jag skrev varför aktierna kan vara värda mycket. Det fanns 11 miljarder i fritt eget kapital redan per 31/12 2020. Aktiekapital är inte detsamma som bolagsvärde!

Efter det har bolaget tagit in ytterligare 23 miljarder, och då har det sannolikt delvis gjorts genom att emittera nya aktier.

Nej, det är inte en offentlig uppgift, vilka som äger aktier i ett onoterat bolag. Innan den senaste emissionen var VW största ägare. Nu efter den, är även AP fonderna storägare.

Jo, aktieboken är offentlig och skall hållas tillgänglig av onoterade bolag.

LL
Citera
2022-01-28, 17:41
  #552
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Jo, aktieboken är offentlig och skall hållas tillgänglig av onoterade bolag.

LL
Men hur tar man fram den? Tidningarna stöds av samma krafter som Northvolt och hjälper till att mörklägga. Northvolt har vägrat visa upp aktieboken för journalister förut, vad jag kan komma ihåg.

Jag vill inte outa mig, men hur gör man för att åtminstone få se vem som äger detta företag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback