2024-09-15, 08:25
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Om ert par månader är det 2025 och northvolt skall vara sveriges mes värdefulla företag?

Roligt. Slutklämmen om klarna gör det hela ännu roligare. Nästan så man misstänker ironi.

Varför kan man inte lära sig av historien?

Så här startar man hållbara miljardbolag
https://pbs.twimg.com/media/DnOZWDRXsAErfq4.jpg
Citera
2024-09-15, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Roligt. Slutklämmen om klarna gör det hela ännu roligare. Nästan så man misstänker ironi.

Varför kan man inte lära sig av historien?

Så här startar man hållbara miljardbolag
https://pbs.twimg.com/media/DnOZWDRXsAErfq4.jpg

Som sagt typiskt att detta hamnade i norrbotten, isf att leva på sin skog i lugn och ro så vill dårarna där uppe alltid förändra världen. Har ju cp släkt där och gjorde lumpen däruppe.

De skall alltid jämföra sig med new york i luleå tex. Stockholm tycker de är ingenting i jämförelse. I luleå skulle de väl bygga typ världens störs ta flygplats ett tag. Och som vanligt allt finansierat med till största delen skattemedel

Och numera om man ifrågasätter dessa projekt så sprider man hat man är emot den gröna omställningen och sist men inte minst man är högerextrem rasist.

En fråga är vad fan gör reinfeldts kukviftande kompis anders borg hos lkab? Allt dessa herrar rör blir ju till förvandlat till bajs
Citera
2024-09-15, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Är fackförbunden passiva kommer det bli vild strejk till slut. Jag får dock en känsla av av svenska staten och EU möjligtvis går in och stöttar de här katastrofprojektet. Det är för stora konsekvenser och för mycket prestige inblandat i det här.
Ja, tyvärr finns det mycket som talar för det. EU kom ju t.o.m. ut nu i veckan om att de ville att vi skulle investera 800 miljarder euro per år för att inte halka efter Kina och USA. Northvolt är ett perfekt projekt att kasta pengar på med deras ögon sett:
- grön omställning ✓
- strategisk viktig produkt ✓
- återindustrialisera Europa ✓

Även om Northvolt i dess nuvarande form kommer försvinna inom en snar framtid är jag övertygad om att batteriprojektet i Skellefteå kommer leva kvar i någon form. Som du skriver, de är too big to fail.
Citera
2024-09-15, 09:08
Medlem
Hor-Ullas avatar
Men men, det här kan väl inte stämma? Svenska folket kan väl inte riskera att förlora 20 miljarder? Vad är det som inte stämmer här Konrad?

https://carup.se/sa-enorm-forlust-ri...e-i-northvolt/

Citat:
Nu riskerar Volkswagen att förlora minst 16 miljarder kronor i krisdrabbade Northvolt. Svenska skattebetalare riskerar en smäll på 20 miljarder kronor.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jösses, det där var redan redovisat igår eller förrgår i Aktuellt och ingen hade något att säga om det. C:a 3 miljarder kom i stöd från den svenska staten. Det blir c:a 300 kr/invånare.

Du ska ge f_n i var jag har placerat mina pensionspengar precis som jag ska ge f_n i var du har placerat din premiepension, tjänstepension och det privata pensionsparandet.

Det finns nämligen inget som heter våra pensionspengar. Vilket gemensamt pensionskonto har du och jag? Jag hittar inget sådant när jag går in på minpension.se. Hittar du det på din sida på minpension.se?
Citera
2024-09-15, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men men, det här kan väl inte stämma? Svenska folket kan väl inte riskera att förlora 20 miljarder? Vad är det som inte stämmer här Konrad?

Hej Hor-Ulla!

Hoppas att du har det bra! Allt är väl här.

Jag redovisade de siffror som aktuellt presenterade i veckan och som visade hur mycket den svenska staten hade gått in med. Din länk inkuderar tydligen även AP-fonderna samt kanske t.o.m Riksgälden som än inte har betalt ut lånet om jag uppfattade det hela rätt.

I vilket fall som helst måste det bli totalstopp för alla pengar till slika projekt var de än är tänkta att placeras i Sverige. Läser nu att västksuten håller på att försöka tjata till sig 15 miljarder kronor.

Det håller bara inte. Bättre i så fall att flytta hela Volvo Cars till Kina eller övriga utlandet?
Senast redigerad av Konrad 2024-09-15 kl. 09:35.
Citera
2024-09-15, 09:35
Medlem
Kina ska ha byggt en batterifabrik i Tyskland för bara en bråkdel av den som byggs i Skellefteå. Jag hittar inte artikeln jag läste om den. Kan någon hjälpa mig att hitta den?
Citera
2024-09-15, 09:42
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Hej Hor-Ulla!

Hoppas att du har det bra! Allt är väl här.

Jag redovisade de siffror som aktuellt presenterade i veckan och som visade hur mycket den svenska staten hade gått in med. Din länk inkuderar tydligen även AP-fonderna samt kanske t.o.m Riksgälden som än inte har betalt ut lånet om jag uppfattade det hela rätt.

I vilket fall som helst måste det bli totalstopp för alla pengar till slika projekt var de än är tänkta att placeras i Sverige. Läser nu att västksuten håller på att försöka tjata till sig 15 miljarder kronor.

Det håller bara inte. Bättre i så fall att flytta hela Volvo Cars till Kina eller övriga utlandet?

Det kan faktiskt inte bli bättre denna morgon. Haveriet NV accelererar allt snabbare och känslan "vad var det man sa" infinner sig lite skönt och härligt

Det går inte bygga upp en batterifabrik om man inte har dom ekonomiska musklerna som krävs. Det har varken Harald Mix eller Peter Carlsson. Det vi ser nu visar med all tydlighet vad som händer när lånen och bidragen slutar komma. Det som sker nu är till och med värre än vad jag hade trott.

Så siffran 20 miljarder stämmer inte?

Citat:
Ursprungligen postat av HockeyHulken
Kina ska ha byggt en batterifabrik i Tyskland för bara en bråkdel av den som byggs i Skellefteå. Jag hittar inte artikeln jag läste om den. Kan någon hjälpa mig att hitta den?

Var det denna du menade?

https://www.thechemicalengineer.com/...nt-in-hungary/
Senast redigerad av Hor-Ulla 2024-09-15 kl. 09:44.
Citera
2024-09-15, 09:58
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Måste ju vara surt ifall man flyttat dit och köpt en bostad, lol den får man nog skänka bort eller bo i själv, men arbetsförmedlingen kanske ringer och vill tvinga iväg dig till något nytt grönt o skönt jobb.

Det råder extrem bostadsbrist i Skellefteå. I hela Sverige för övrigt också..
Citera
2024-09-15, 10:06
Medlem
poonts avatar
Citat:

20 miljarder är väl ingenting i det stora hela?

Bara invandring till Sverige har kostat skattebetalarna cirka 100 miljarder per år sen 2012..
Citera
2024-09-15, 10:11
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poont
20 miljarder är väl ingenting i det stora hela?

Bara invandring till Sverige har kostat skattebetalarna cirka 100 miljarder per år sen 2012..

Nu handlar väl den här tråden om NV och inte invandringen? Du tycker alltså det är en axelryckning bara för att invandringen kostar mer?
Citera
2024-09-15, 10:15
Medlem
poonts avatar
Citat:
Nu handlar väl den här tråden om NV och inte invandringen? Du tycker alltså det är en axelryckning bara för att invandringen kostar mer?

Nej det är mycket pengar som ev kan gå förlorade, jag påpekar att Sverige har slösat bort ännu mer i flera år? Högst väsentligt till argumentet du skrev.
Citera
2024-09-15, 10:18
Medlem
Citat:
Det kan faktiskt inte bli bättre denna morgon. Haveriet NV accelererar allt snabbare och känslan "vad var det man sa" infinner sig lite skönt och härligt

Det går inte bygga upp en batterifabrik om man inte har dom ekonomiska musklerna som krävs. Det har varken Harald Mix eller Peter Carlsson. Det vi ser nu visar med all tydlighet vad som händer när lånen och bidragen slutar komma. Det som sker nu är till och med värre än vad jag hade trott.

Så siffran 20 miljarder stämmer inte?

Var det denna du menade?

https://www.thechemicalengineer.com/...nt-in-hungary/

Jag vågar inte säga varken bu eller bä om 20 miljarder men det blir väldigt konstigt när AP-fonderna nämns i samband med skattebetalare. AP-fonder är pensionärernas buffertfonder och har således inget att direkt göra med skattebetalarna.

F.ö är AP-fonderna tvingade till att satsa på högriskpapper. Läs på här:

"Våra tillgångar på 476,2 miljarder kronor fördelas i en global portfölj med aktier, räntebärande värdepapper, fastigheter, infrastruktur, riskkapitalfonder och hedgefonder"

https://www.ap1.se/

I en förlängning kan man således påstå att det är du, visserligen genom ombud, som har tvingat ex. AP1 att satsa på NV. Hur känns den vetskapen?

AP-fonderna gick bra under 2023:

"AP-fonderna (AP1-AP4) summerar ett bra resultat för 2023 och stärker inkomstpensionssystemets finansiella ställning med 142 miljarder kronor. Resultatet motsvarar en genomsnittlig avkastning på 8,1 procent. Totalt förvaltade de fyra fonderna vid årsskiftet 1 880 miljarder kronor."

https://www.ap1.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in