2024-01-27, 16:54
Medlem
skaldjuspuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Har produktionen gått upp senaste tiden eller på fortfarande på rekordlåga nivåer?
Vad jag vet så är det fortfarande på katastrofnivåer. Märker då ingen skillnad i hur produktionen gått nu jämfört med förra året. Kanske tillochmed sämre nu, min lina har stått still rätt mycket nu i början av året och har nästan bara tillverkat riktigt dåligt material.
Citera
2024-01-27, 17:18
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaldjuspudding
Vad jag vet så är det fortfarande på katastrofnivåer. Märker då ingen skillnad i hur produktionen gått nu jämfört med förra året. Kanske tillochmed sämre nu, min lina har stått still rätt mycket nu i början av året och har nästan bara tillverkat riktigt dåligt material.

Tack så mycket, grymt med lite information. Hur går snacket på bygget, tror man på företaget eller är det skeptiskt? Hur är arbetsmiljön, organisation (chefer, scheman osv)?
Citera
2024-01-27, 17:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Har det kommit nått årsresultat från dessa kvacksalvare ännu, nån som vet?
Förlusten i Q3 var väl runt 5 miljarder kronor.
Citera
2024-01-27, 18:30
Medlem
Elvis avatar
Något säger mig att Northvolt kan få det lite tufft att bygga fabriken i Kanada, det folkliga motståndet verkar vara lite större än ett tiotal trädkramare.

Gotion mötte massivt motstånd i USA, det senaste jag läste är att deras fabrik ligger på is.
Senast redigerad av Elvi 2024-01-27 kl. 18:33.
Citera
2024-01-27, 22:12
Medlem
Vad menas med när du säger att ni producerar dåligt material??

Finns inte kunnandet för att gör kvalitativa batterier??

Har folk tappat hoppet??
Citera
2024-01-28, 09:19
Medlem
SpeckOsts avatar
Skaldjuspudding är enligt egen utsago anställd på fabriken.

Kan vara kingigt på alla arbetsplatser att förmedla information utanför oficiella kanaler

Men intressanta frågor.

Hur är arbetsstyrkan på Northvolt, är det dom invandrade gästarbetarna spetskompetens eller bara ett trasproletariat ?
Märker man av sociala problem som exemplelvis droger vilket ofta blir fallet i s.k "boomtowns"

Vad händer med material som inte blir säljbara produkter ?
Recycling till konstgödselbolaget eller bara förvaring av miljöfarligt gods.
Citera
2024-01-28, 09:55
Medlem
skaldjuspuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Tack så mycket, grymt med lite information. Hur går snacket på bygget, tror man på företaget eller är det skeptiskt? Hur är arbetsmiljön, organisation (chefer, scheman osv)?
Väldigt splittrad optimism skulle jag säga, vissa trot stenhårt på det medan andra tror det kommer konka. Men dom allra flesta är i min mening helt obrydda och är bara där för lönen. Noll arbetsmoral. Arbetsmiljön tycker jag är bra, har själv inget att klaga på egentligen. Nästan alla operatörer jobbar 5 skift nu
Citera
2024-01-28, 11:41
Medlem
Citat:

Det fetade är viktigt, man kan rent tekniskt (utan att ljuga) säg att "vi tillverkar 1000 enheter per dag" men "glömma" att berätta att 80% av dessa är defekta. Det som blir intressant är hur många av dessa som håller måttet, här är Northvolt svävande i sin kommunikation. Att ha en produktion av något som får kasseras eftersom kvaliteten är låg är som att be om dubbla problem, man betalar pengar för något som ska produceras och får sedan betala för att destruera det också.

Jag har tidigare i tråden gjort estimerade antaganden om ungefär hur mycket av produktionen som får kasseras på grund av att de inte håller måttet i kvalitetskontrollen. Jag antar (med de siffrorna som ändå går att läsa sig till offentligt) att uppemot 80% av produktionen måste kasseras i nuläget.

Vad är din bedömning av produktion vs felfria produkter ?

Vad har du för månadslön efter skatt på femskift ?
Citera
2024-01-28, 11:58
Medlem
Elvis avatar
Läste en intressant kommentar på en plattform att Northvolt som vi alla vet har kontrakt med stora biltillverkare men att ingen av dessa använt sig utan Northvolts batterier.

Vi har tidigare läst om stor personalomsättning, har den blivit bättre eller är omsättningen fortfarande stor?

Det verkar uppenbarligen som Northvolt har svårt att producera bra celler/batterier? Görs några förbättringar i fabriken eller producerar man bara på och hoppas att några ska bli bra?
Citera
2024-01-28, 13:25
Medlem
skaldjuspuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Det fetade är viktigt, man kan rent tekniskt (utan att ljuga) säg att "vi tillverkar 1000 enheter per dag" men "glömma" att berätta att 80% av dessa är defekta. Det som blir intressant är hur många av dessa som håller måttet, här är Northvolt svävande i sin kommunikation. Att ha en produktion av något som får kasseras eftersom kvaliteten är låg är som att be om dubbla problem, man betalar pengar för något som ska produceras och får sedan betala för att destruera det också.

Jag har tidigare i tråden gjort estimerade antaganden om ungefär hur mycket av produktionen som får kasseras på grund av att de inte håller måttet i kvalitetskontrollen. Jag antar (med de siffrorna som ändå går att läsa sig till offentligt) att uppemot 80% av produktionen måste kasseras i nuläget.

Vad är din bedömning av produktion vs felfria produkter ?

Vad har du för månadslön efter skatt på femskift ?
Svårt att säga men 80% känns ändå rimligt utifrån mina erfarenheter
Får ut mellan 25 och 31 tusen beroende på helgjobb, natt osv
Citera
2024-01-28, 13:43
Medlem
skaldjuspuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Vad menas med när du säger att ni producerar dåligt material??

Finns inte kunnandet för att gör kvalitativa batterier??

Har folk tappat hoppet??
Med dåligt material menas att det inte håller upp till kvalitetsstandarden. Det skulle jag säga mest beror på att många är väldigt obrydda, skiter i att städa maskinen och kör material ändå osv. Sen är det ju många helt outbildade här som kanske inte borde ha ett såpass viktigt jobb som att tillverka batterier.
Citera
2024-01-28, 13:47
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Jobbar som operatör på Northvolt, fråga vad ni vill

Vad tillverkar ni för celler? prismatiska? Påsar? Runda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in