2017-10-19, 21:01
Medlem
Jippiii! Artikel i nyteknik.se också om dagens beslut:

https://www.nyteknik.se/energi/skell...rojekt-6878594

Bra att de vågar sej på det här och kör hårt och satsar nytt i Sverige nu för en gångs skull. Om vi nu är på väg in i en svensk lågkonjunktur eller om det skiter sej med finansieringen av Northvolts fabriksbygge i Skellfteå så kanske det i alla fall blir en utvecklingsavdelning i Västerås inom kort. Alltid något, vi ska vara glada för det lilla här i Sverige.
Citera
2017-10-19, 21:28
Medlem
Nya northland
Citera
2017-10-19, 22:24
Medlem
fidelios avatar
Otroligt vilken uppståndelse han lyckats få till med detta. Alla verkar se guld och gröna skogar utom finansiärerna. Men det kanske kommer.

Jag såg ingen presskonferens så det kanske framgick men tidsplanen ser väldigt tight ut.

1miljard ska in innan årskiftet för att bygga upp verksamheten i västerås.

Ytterligare 10(?) miljarder under 2018 för fabrik 1 i Skellefteå.

Så medan man fortfarande bygger väggar och tak på en lina i västerås så ska någon pumpa in 10(?) miljarder.

Northvolt har ju inte ens någon egen teknik för detta utan det är ju några japaner som står för tekniken.

Apple’s VD var ju i Sverige nyligen.
Officiellt för att se en kartong tillverkas
Senast redigerad av fidelio 2017-10-19 kl. 22:34.
Citera
2017-10-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Otroligt vilken uppståndelse han lyckats få till med detta. Alla verkar se guld och gröna skogar utom finansiärerna. Men det kanske kommer.

Faktiskt ganska troligt att Apple inom kort går in med $1miljard i Northvolt.
Citera
2017-10-20, 20:42
Medlem
Told YA!!!!
Det här var verkligen vad bygden behövde, det blir roligt att se hur vårt samhälle förändras. Man får dock ha i åtanke om Northvolt inte fixar finansieringen så blir det bajs.
Citera
2017-10-22, 12:56
Medlem
Känns lite skakigt redan från start. Utöver ett kapitalbehov på 40 miljarder ska fabriken konkurrera med låglöneländer som Kina, Indien och Vietnam. Ser inte riktigt att man tänkt hela vägen, all tillverkningsindustri flyttas dit produktionen är billigast. Känns lite som den där mannen i Växjö som skulle starta ett stort lager. Rekryterade folk och erbjöd bra löner, tyvärr visade det sig vara ett tomt skal första dagen på jobbet. Nada lager, nada kunder.

Hoppas jag har fel men bilindustrin väljer leverantörer baserat på kostnad för tillverkning, inte närhet till råvaror eller annat. Låt oss därför hoppas att vi skattebetalare inte köper in oss och tvingas pumpa in pengar i något så osäkert.
Citera
2017-10-22, 19:09
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Vi kan räkna med att cirka hälften av de av andra redan satsade 100 miljonerna kommer hamna i VD:s fickor direkt och via diverse dotter/konsultbolag.

Det saknas ytterligare 40 miljarder som ska in som riskkapital innan det kommer tillbaka en enda krona i utdelning!

Det finns redan entusiaster här i tråden som säkert längtar på en börsnotering så de kan bli av med alla sina sparpengar!

Minns Northland Resources! "Jag känner doften av pengar" som Löfven sa!
Citera
2017-10-22, 20:56
Medlem
Det fattas en hel del kapital fortfarande, tror ni att dom kommer att bli marknadsnoterade, och i såfall när?
Citera
2017-10-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisastar
Det fattas en hel del kapital fortfarande, tror ni att dom kommer att bli marknadsnoterade, och i såfall när?
Inför tredje finansieringsrundan skulle jag tro förutsatt att det vid det laget inte är någon stor aktör med finansiella muskler som äger bolaget. Det är dock långt ifrån säkert att de kommer så långt.
Citera
2017-10-24, 15:27
Medlem
LagomLats avatar
Jag tror att Kai Johan Jiang är intresserad, han är superrik, han tillverkar den framgångsrika elbilen NEVS, och han gillar sverige.

Kan inte bli mycket bättre.

LL
Citera
2017-10-24, 22:24
Medlem
Vänta nu här.

Så man har:
1. Ingen teknik utan ska flyga in japaner som visar hur man gör.
2. Ingen produkt iom 1
3. Ingen kund iom 2
4. Ingen tillräcklig finansiering iom 1,2,3

Vad jag kan se så går deras affärsplan ut på en annorlunda tillverkningsprocess?

Att det finns ett behov av batteri i Europa låter rimligt dock så man önskar all välgång i detta.
Citera
2017-10-24, 22:32
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio

Jag såg ingen presskonferens så det kanske framgick men tidsplanen ser väldigt tight ut.

1miljard ska in innan årskiftet för att bygga upp verksamheten i västerås.

Ytterligare 10(?) miljarder under 2018 för fabrik 1 i Skellefteå.

Så medan man fortfarande bygger väggar och tak på en lina i västerås så ska någon pumpa in 10(?) miljarder.

Northvolt har ju inte ens någon egen teknik för detta utan det är ju några japaner som står för tekniken.

Man kommer inte börja bygga några väggar och tak inom tre månader om det inte finns färdiga handlingar framme - och det betvivlar jag att det gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in