2024-01-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennisa
Kapitalanskaffningen viks framför allt till Northvolt i Skellefteå och garanteras delvis av Riksgälden.”

Om riksgälden delvis står som garant så blir naturligtvis risken för utlånarna mindre. Det är detta som vissa menar sätter marknadskrafterna ur spel.
Personligen så tror jag att den gröna omställningen är en gigantisk scam som kommer att göra eliten ännu rikare och vi andra mycket fattigare.

Kan jag få se en källa på det fetmarkerade? Det är väl rimligen så att Riksgälden garanterar arbetet med kapitalanskaffningen vilket tillhör Riksgäldens normala arbetsuppgifter. Riksgälden brukar, vad jag vet, enbart fungera som en mellanhand.

Ser nu att du har rätt men vad göra när dessa pengar finns att ansöka och mer eller mindre måste lånas ut? Ska tjänstemännen på Riksgälden stoppa det hela och således sätta sig i opposition till Riksdagen och dess beslut? Riksgälden har ju fått order på att genomföra detta.

"Uppdraget genomförs enligt förordningen (2021:524) om statliga kreditgarantier för gröna investeringar som trädde i kraft den 22 juni 2021.

Garantier inom programmet kan ställas ut till och med 2024. Ramen uppgår då till 80 miljarder kronor.

För att kunna ta del av en garanti måste lånet uppgå till minst 500 miljoner kronor.
Garantin täcker upp till 80 procent av lånet."

https://www.riksgalden.se/sv/var-ver...editgarantier/
Senast redigerad av Konrad 2024-01-17 kl. 10:25.
Citera
2024-01-17, 10:52
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan jag få se en källa på det fetmarkerade? Det är väl rimligen så att Riksgälden garanterar arbetet med kapitalanskaffningen vilket tillhör Riksgäldens normala arbetsuppgifter. Riksgälden brukar, vad jag vet, enbart fungera som en mellanhand.

Ser nu att du har rätt men vad göra när dessa pengar finns att ansöka och mer eller mindre måste lånas ut? Ska tjänstemännen på Riksgälden stoppa det hela och således sätta sig i opposition till Riksdagen och dess beslut? Riksgälden har ju fått order på att genomföra detta.

"Uppdraget genomförs enligt förordningen (2021:524) om statliga kreditgarantier för gröna investeringar som trädde i kraft den 22 juni 2021.

Garantier inom programmet kan ställas ut till och med 2024. Ramen uppgår då till 80 miljarder kronor.

För att kunna ta del av en garanti måste lånet uppgå till minst 500 miljoner kronor.

Problemet är naturligtvis att våra politiker fortsätter att kasta bort pengar på ett projekt som inte producerar något, två år efter "produktionsstart". Och det handlar alltså om enorma belopp. Ingen beslutsfattare inom EU får behålla jobbet om den kritiserar EU:s gröna diktatur.

Northvolt har ju dessutom försökt bluffa alla utomstående. De har givit ett intryck av att produktion sker. Men så är inte fallet.

De producerar väldigt "quietly" 🤣🤣🤣

Citat:
Northvolt Ett is located just south of the Arctic Circle. On days like this though, the factory looks right at home – quietly producing sustainable batteries using 100% clean energy. The crisp air with a slight scent of pine trees doesn’t hurt either.

https://twitter.com/northvolt/status...NXmOnPUoQ&s=19
18/1-23
Senast redigerad av wwr 2024-01-17 kl. 11:01.
Citera
2024-01-17, 11:39
Medlem
Elvis avatar
Citat:
De kommer att behöva det för att uppdatera produktionen till kommande standarder.

Taget från sociala medier. Är fabriken redan passé?

Spekuleras i gråhandel av aktier i NV.

https://x.com/realerikdahlin/status/...pPvdfKPyoWoriQ
Senast redigerad av Elvi 2024-01-17 kl. 12:14.
Citera
2024-01-17, 12:38
Medlem
Elvis avatar
Citat:
I går meddelade Northvolt att man beviljats ett lån på omkring 50 miljarder kronor.
Samtidigt har det rapporterats om att företaget gick med flera miljarder i förlust förra året och att produktionen ligger långt efter planen.
Men Sanna Bäckström, kommunikatör på Northvolt i Skellefteå, menar att de följer sin långsiktiga plan.

https://sverigesradio.se/artikel/nor...-del-av-planen

Enligt kommunikatören i klippet gör vissa delar av Northvolt idag vinst, miljardförlusterna verkar inte oroa företaget. Usprungsplanen var full produktion 2023, nu är planen enligt kommunikatören istället att göra miljardförluster för att utveckla verksamheten.

Så vilka delar av företaget går med vinst idag? Det kan egentligen bara vara verksamheten i Polen då vi vet att Skellefteåfabriken underpresterar och Labs är för utveckling.

Inte skickade väl inslaget några direkta övertygelser.
Citera
2024-01-17, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Taget från sociala medier. Är fabriken redan passé?

Spekuleras i gråhandel av aktier i NV.

https://x.com/realerikdahlin/status/...pPvdfKPyoWoriQ

Du länkar till en verkligt seriös investerare.

"Jag tackade nej och frågade ifall jag kunde få blanka aktien istället."

Citera
2024-01-17, 14:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Du länkar till en verkligt seriös investerare.

"Jag tackade nej och frågade ifall jag kunde få blanka aktien istället."

VD Carlssons förra arbetsplats Tesla blev i alla fall utsatt för en berömd blankning. Northvoltaktierna känns som fantasiljarder som inte skulle kunna backa en IPO.

https://markets.businessinsider.com/...ark-etf-2021-8
Citera
2024-01-17, 14:54
Medlem
Förra veckan pratade jag men en av Norrbottens större åkerier på styckegods.
Frågade vem det var som körde för Northvolt och han svarade att det gör väl ingen ?
Det går väl inte ut någon produktion från den anläggningen !

Hur lyckas 2000 personer gå där dag efter dag och inte lyckas få ut några produkter från linan ?

Fattar ingenting
Citera
2024-01-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Förra veckan pratade jag men en av Norrbottens större åkerier på styckegods.
Frågade vem det var som körde för Northvolt och han svarade att det gör väl ingen ?
Det går väl inte ut någon produktion från den anläggningen !

Hur lyckas 2000 personer gå där dag efter dag och inte lyckas få ut några produkter från linan ?

Fattar ingenting

Där är jag benägen att hålla med dig. För några år sedan var bekymret hur all lastbilstrafik skulle korka igen Järnvägsleden till Skelleftehamn. Jag har inte sett en enda lastbil.
Citera
2024-01-17, 15:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Där är jag benägen att hålla med dig. För några år sedan var bekymret hur all lastbilstrafik skulle korka igen Järnvägsleden till Skelleftehamn. Jag har inte sett en enda lastbil.
Jag har inte sett ett enda batteri, på någon bild. (Kopior eller "demos" gills inte.) Man tycker det vore ha visats upp vid höga dignitärers besök vid fabriken.
Senast redigerad av wwr 2024-01-17 kl. 15:52.
Citera
2024-01-17, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte sett ett enda batteri, på någon bild. (Kopior eller "demos" gills inte.) Man tycker det vore ha visats upp vid höga dignitärers besök vid fabriken.

Det skall gå leveranser från Skellefteå till Scania i Södertälje men det måste vara små volymer
eftersom det inte märks.
Citera
2024-01-17, 16:51
Medlem
Citat:

Om det finns pengar att låna till liten risk så kommer naturligtvis dessa pengar att lånas. Det är just detta som är problemet. Detta är helt och hållet ett politiskt haveri.
På nåt sätt så känns det som att sovjets kommunistiska ideologi som man trodde försvann när Sovjet upplöstes ändå drog det längsta strået. Nu verkar en övervägande majoritet av befolkningarna i väst vilja lägga makten i någon form av världsregering (EU, WEF, WHO, UN etc) där icke folkvalda ska sitta och leka med våra skattemedel. Våra svenska politiker gömmer sig redan nu bakom EU direktiv dom säger är bindande. Då kan man som politiker tryggt vara med och fatta korkade beslut som att ställa skattebetalarna som garant för lån med extrem risk.
Citera
2024-01-17, 16:52
Medlem
Christopher.s avatar
Vad gör de anställda på dagarna? De producerar 5 promille av sin kapacitet årligen, sitter de i fikarummet och dricker brännvin hela dagarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in