Citat:
Ursprungligen postat av
Lennisa
” Kapitalanskaffningen viks framför allt till Northvolt i Skellefteå och garanteras delvis av Riksgälden.”
Om riksgälden delvis står som garant så blir naturligtvis risken för utlånarna mindre. Det är detta som vissa menar sätter marknadskrafterna ur spel.
Personligen så tror jag att den gröna omställningen är en gigantisk scam som kommer att göra eliten ännu rikare och vi andra mycket fattigare.
Kan jag få se en källa på det fetmarkerade? Det är väl rimligen så att Riksgälden
garanterar arbetet med kapitalanskaffningen vilket tillhör Riksgäldens normala arbetsuppgifter. Riksgälden brukar, vad jag vet, enbart fungera som en mellanhand.
Ser nu att du har rätt men vad göra när dessa pengar finns att ansöka och mer eller mindre måste lånas ut? Ska tjänstemännen på Riksgälden stoppa det hela och således sätta sig i opposition till Riksdagen och dess beslut? Riksgälden har ju fått order på att genomföra detta.
"Uppdraget genomförs enligt förordningen (2021:524) om statliga kreditgarantier för gröna investeringar som trädde i kraft den 22 juni 2021.
Garantier inom programmet kan ställas ut till och med 2024. Ramen uppgår då till 80 miljarder kronor.
För att kunna ta del av en garanti måste lånet uppgå till minst 500 miljoner kronor.
Garantin täcker upp till 80 procent av lånet."
https://www.riksgalden.se/sv/var-ver...editgarantier/