2023-02-17, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
"Vinsten kommer sen"
Var har man hört det förr??

Var har man hört det förr? Bland alla investeringar som någonsin gjorts i världshistorien.
Citera
2023-02-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Hur mycket batterier produceras i Skellefteå? Vilken procent är det på återvinningen?

Du har väldigt hög svansföring, väljer att tolka det som du sitter på inside info. Dela gärna med dig till oss mer ”skeptiska”.

Annars känns det som det är DU som lever i en bubbla eller under en sten.

Vadå skeptiska? Detta var en debatt om batteriindustrin som helhet, inte bara om Northvolt. Om ni inte tror att batteriindustrin är framtidsbranschen som kommer ersätta oljeindustrin är ni ute och cyklar. Alla biltillverkare ställer nu om hela sina fordonsflottor till elbilar, varenda en i hela världen. Ingen av dem vill bli sist med att ställa om, många av de som inte kan ställa om nog snabbt kommer gå under som företag.

Vi är i den mest omvälvande omställningen av vårt ekonomiska system sedan den industriella revolutionen startade. Och Sverige är först ut i många av de nya industrierna, men detta vill främst folk från högerkanten i Sverige stoppa. Det är mycket gamla pengar från de gamla verksamheterna som inser att de kommer bli utkonkurrerade av de nya industrierna som är oroliga. De som inte rör sig tillräckligt snabbt kommer gå under. Vi får bara hoppas vi i Sverige har ett folk och en regering som väljer att stå först i omställningen och plockar åt sig så stora marknadsandelar som möjligt i dagsläget.

Northvolt har gett oss en oerhört bra möjlighet att stå i centrum av världsekonomin. Northvolt är i dagsläget den enda storskaliga batteritillverkaren från väst. Alla andra är från Asien.
Citera
2023-02-17, 22:23
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Vadå skeptiska? Detta var en debatt om batteriindustrin som helhet, inte bara om Northvolt. Om ni inte tror att batteriindustrin är framtidsbranschen som kommer ersätta oljeindustrin är ni ute och cyklar. Alla biltillverkare ställer nu om hela sina fordonsflottor till elbilar, varenda en i hela världen. Ingen av dem vill bli sist med att ställa om, många av de som inte kan ställa om nog snabbt kommer gå under som företag.

Vi är i den mest omvälvande omställningen av vårt ekonomiska system sedan den industriella revolutionen startade. Och Sverige är först ut i många av de nya industrierna, men detta vill främst folk från högerkanten i Sverige stoppa. Det är mycket gamla pengar från de gamla verksamheterna som inser att de kommer bli utkonkurrerade av de nya industrierna som är oroliga. De som inte rör sig tillräckligt snabbt kommer gå under. Vi får bara hoppas vi i Sverige har ett folk och en regering som väljer att stå först i omställningen och plockar åt sig så stora marknadsandelar som möjligt i dagsläget.

Northvolt har gett oss en oerhört bra möjlighet att stå i centrum av världsekonomin. Northvolt är i dagsläget den enda storskaliga batteritillverkaren från väst. Alla andra är från Asien.

Är väl ingen som påstår att elbilar inte är här för att stanna? De kommer förmodligen ha en självklar del i bilflottan världen över, men förmodligen tillhöra en minoritet ett ganska långt tag framöver. I dagsläget saknar 2,8 miljarder människor helt tillgång till elektricitet. Du kan ta Sverige som exempel, ett obetydligt i norra delen av världen med hög levnadsstandard och bra elnät. Här går utveckligen ganska långsamt. Då kan du ju tänka dig motsatsen, ett stort land med underutvecklad infrastruktur där elen går ner jämt och ständigt. Nog tror jag merparten i dessa länder kommer fortsätta precis som vanligt.

Ibland får jag känslan att du inte lämnat din by uppe i norra Norrland och således nollll koll på hur världen faktiskt ser ut.

Det är väl fullt möjligt Northvolt lyckas, det vore kanon för Sverige och Norrland. Men är du så genuint korkad att du tror högerpartierna i Sverige skulle tycka det vara dåligt? Jisses. Låt mig gissa, den onda högermannen vill inte annat än pissa och piska den stackars arbetaren. Är du möjligtvis en fossil från ”hattar och mössor”-eran? Herregud vad patetisk du är.

Att ifrågasätta när skattepengar pumpas in i startupbolag med mördande konkurrens är helt naturligt. Det har ingenting med att man vill att ett projekt ska misslyckas.

Du som står på den stackars arbetarens sida borde väl haft en del åsikter om hur NV skötte det med de utländska byggarbetarna? Men nej, känner igen typen.. påminner väldigt mycket om Daniel Swedin. Du sitter där på dina höga hästar och är väl alldeles för fin för att beblanda dig med sådana lågt stående varelser.

Ta och redovisa istället vad de producerar eftersom så du verkar sitta på all information.
Citera
2023-02-18, 07:20
Medlem
Citat:
Känns ju aningen övervärderat.

Borlänge fabriken verkar ligga lite pausad eftersom Northvolt vill lägga all kraft för att få klar Northvolt Ett.

Finns det en viss risk att både fabriken i Borlänge och Göteborg inte blir av? Fabriken i Tyskland verkar ligga på is för att istället hamna i USA.

Värderingen ligger inte i våra händer. Värderingen ligger helt i marknadens händer.
Citera
2023-02-18, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Var skrev jag att jag var orolig över min egen pension? Min pension är så långt ifrån "hållbara" investeringar du kan komma. Jag är intresserad av avkastning, inte miljöflum.

Jag är solidarisk och tänker på andra som inte är lika intresserad och insatt som jag.

Men din oro för andra pensionssparare är helt obefogad. Människor kan nog tänka självständigt utan att de måste få pekpinnar uppifrån. Har de inte förmåga till självständigt tänkande så slås de ut ekonomiskt och så får det bli
Citera
2023-02-18, 08:18
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Värderingen ligger inte i våra händer. Värderingen ligger helt i marknadens händer.

Sa jag att det bestämt var så? Talade jag för alla? Sitter jag på fakta? Nope. Spontana känslan var bara att 200 miljarder dollar för ett företag som verkar ha svårt att producera stora mängder i dessutom mördande konkurrens lät lite högt.

Kan ju lika gärna vara 1000 miljarder dollar eller 10 miljarder.
Senast redigerad av Elvi 2023-02-18 kl. 08:21.
Citera
2023-02-19, 02:15
Medlem
Citat:
Sa jag att det bestämt var så? Talade jag för alla? Sitter jag på fakta? Nope. Spontana känslan var bara att 200 miljarder dollar för ett företag som verkar ha svårt att producera stora mängder i dessutom mördande konkurrens lät lite högt.

Kan ju lika gärna vara 1000 miljarder dollar eller 10 miljarder.

Vad för konkurrens har de menar du? Batterier är inte en commodity. Allt som produceras är sålt år i förväg.
Vad har du att jämföra med när du säger de har svårt att producera i stora mängder?

Det kan det inte alls vara, snälla berätta för mig om dina kunskaper om värderingar på andra batteriföretag som Northvolt. Har du kollat upp CATLs värdering? LG Energy? Vad är det orimliga? Snälla berätta.
Citera
2023-02-19, 02:23
Medlem
Citat:
Är väl ingen som påstår att elbilar inte är här för att stanna? De kommer förmodligen ha en självklar del i bilflottan världen över, men förmodligen tillhöra en minoritet ett ganska långt tag framöver. I dagsläget saknar 2,8 miljarder människor helt tillgång till elektricitet. Du kan ta Sverige som exempel, ett obetydligt i norra delen av världen med hög levnadsstandard och bra elnät. Här går utveckligen ganska långsamt. Då kan du ju tänka dig motsatsen, ett stort land med underutvecklad infrastruktur där elen går ner jämt och ständigt. Nog tror jag merparten i dessa länder kommer fortsätta precis som vanligt.

Ibland får jag känslan att du inte lämnat din by uppe i norra Norrland och således nollll koll på hur världen faktiskt ser ut.

Det är väl fullt möjligt Northvolt lyckas, det vore kanon för Sverige och Norrland. Men är du så genuint korkad att du tror högerpartierna i Sverige skulle tycka det vara dåligt? Jisses. Låt mig gissa, den onda högermannen vill inte annat än pissa och piska den stackars arbetaren. Är du möjligtvis en fossil från ”hattar och mössor”-eran? Herregud vad patetisk du är.

Att ifrågasätta när skattepengar pumpas in i startupbolag med mördande konkurrens är helt naturligt. Det har ingenting med att man vill att ett projekt ska misslyckas.

Du som står på den stackars arbetarens sida borde väl haft en del åsikter om hur NV skötte det med de utländska byggarbetarna? Men nej, känner igen typen.. påminner väldigt mycket om Daniel Swedin. Du sitter där på dina höga hästar och är väl alldeles för fin för att beblanda dig med sådana lågt stående varelser.

Ta och redovisa istället vad de producerar eftersom så du verkar sitta på all information.
Det är ju perfekt med elbil i ett land med osäker eltillförsel då du kan ladda den med solceller helt på egen hand. Du slipper betala för bensin, den går aldrig sönder i princip. LFP kommer dominera i de fattigare länderna.

Jag bor inte i en by. Och du bor nog i södra Sverige som är ekonomiskt efterblivet långt efter Norrland, så vem är du att snacka bonde? Västerbotten och Norrbotten toppar i listorna i sålda elbilar och ligger i teknisk och ekonomisk framkant. Vi exporterar ut i världen mest av alla i Sverige, så nog är vi mer världsvana än ni sörlänningar.

Du är ännu en person som skriver om något du egentligen har noll kunskaper om. När du blir utmanad på din okunskap så blir du aggressiv och går till personangrepp och börjar dra upp någon Swedin?
Snälla lilla vännen, jag är industriarbetare, min farsa var arbetare, mina polare är arbetare, hela min släkt någonsin är vanliga arbetare. Det är allt jag beblandar mig med.
Känns som du projicerar på dig själv vad du tror om mig. Vakna.
Citera
2023-02-19, 06:26
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Vad för konkurrens har de menar du? Batterier är inte en commodity. Allt som produceras är sålt år i förväg.
Vad har du att jämföra med när du säger de har svårt att producera i stora mängder?

Det kan det inte alls vara, snälla berätta för mig om dina kunskaper om värderingar på andra batteriföretag som Northvolt. Har du kollat upp CATLs värdering? LG Energy? Vad är det orimliga? Snälla berätta.

Var skriver jag att värderingen är orimlig?

Tagga ner kompis.
Citera
2023-02-19, 08:05
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Det är ju perfekt med elbil i ett land med osäker eltillförsel då du kan ladda den med solceller helt på egen hand. Du slipper betala för bensin, den går aldrig sönder i princip. LFP kommer dominera i de fattigare länderna.

Jag bor inte i en by. Och du bor nog i södra Sverige som är ekonomiskt efterblivet långt efter Norrland, så vem är du att snacka bonde? Västerbotten och Norrbotten toppar i listorna i sålda elbilar och ligger i teknisk och ekonomisk framkant. Vi exporterar ut i världen mest av alla i Sverige, så nog är vi mer världsvana än ni sörlänningar.

Du är ännu en person som skriver om något du egentligen har noll kunskaper om. När du blir utmanad på din okunskap så blir du aggressiv och går till personangrepp och börjar dra upp någon Swedin?
Snälla lilla vännen, jag är industriarbetare, min farsa var arbetare, mina polare är arbetare, hela min släkt någonsin är vanliga arbetare. Det är allt jag beblandar mig med.
Känns som du projicerar på dig själv vad du tror om mig. Vakna.

Solceller är ju bra, absolut. Men om vi tänker oss hur långsamt det går i Sverige med all infrastruktur som behövs så tror jag ju knappast den kommer gå snabbare i säg Afrika trots svensk byråkrati. När i tid tror du elbilar dominerar Afrikas landsbygd? Själv tror jag nog fossildrivna bilar kommer fortsätta där ett tag till.

Förstår inte riktigt, vad har diverse företags exportvaror att göra med att vara världsvan? Det handlar nog mer att man lämnat den trygga bubblan i Sverige och rest runt lite. I min bekantskap lyser elbilar med sin frånvaro, men det klart.. är väl som du säger. Bor väl i ett efterblivet ekonomiskt landskap.

Swedin är någon främmande för dig? Ja, verkar ju väldigt logiskt. Ni båda pratar Timbro höger, högerns hat mot arbetare och försvarar med näbbar och klor alla dessa gröna projekt som vid eventuellt misslyckande kan kosta svenska skattebetalare stora pengar. Låt oss hoppas det inte blir så och att det blir den succé ni förutspår!

Vill inte bråka med dig, men tagga ner din ton lite i tråden så blir det här bra. Du har en väldigt oskön attityd vissa gånger när folk inte tycker som du. De flesta här har ingenting mot Northvolt, ingen vill att det ska misslyckas. Det vore en bra sak för Sverige om det går vägen, men kritiska frågor måste få ställas.

Ha en trevlig helg nu.

För att återgå till tråden så

Citat:
Northvolt har sedan en tid också lagt mer fokus på att få igång verksamheten på sin fabrik i Skellefteå.

Bygglovet är godkänt för de modulhus som ska byggas bredvid Stora Tuna handelsområde. Husen ska bebos av de som ska bygga Northvolt 5. Men då Northvolts fokus i dag ligger på fabriken i Skellefteå får Borlänge vänta.
– Upphandlingen kommer igång ett år senare än vad som var tänkt från början, säger Pernilla Bergkvist, marknadschef på Tunabyggen.

https://www.dalademokraten.se/2023-0...hvolts-byggare
Senast redigerad av Elvi 2023-02-19 kl. 08:09.
Citera
2023-02-20, 12:00
Medlem
Elvis avatar
Northvolt tecknar miljardavtal med SK Nexilis som ska leverera koppar- och aluminiumfolie från nästa år. Det sydkoreanska bolaget bygger fabrik i Polen som ska vara klar 2024 men även fler fabriker i Malaysia, Kanada och USA. Det koreanska bolaget bildades 2017 likt NV på stora finanser.

https://www.electrive.com/2023/02/20...om-sk-nexelis/

Verkar som det Sydkoreanska bolaget jobbar med premiumtillverkarna. Bådar gott!
Senast redigerad av Elvi 2023-02-20 kl. 12:03.
Citera
2023-02-21, 21:49
Medlem
Elvis avatar
https://www.cnbc.com/2023/02/21/nort...ouncement.html

Lutar mer och mer åt att NV går mot USA. Frågan är vad som händer med den tyska fabriken och hur påverkar det Northvolts europeiska fabriker i Skellefteå, Gdansk, Borlänge och Göteborg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in