2017-04-25, 13:26
Medlem
Rem-s avatar
Om bilden läggs upp synlig "bara för mig" hamnar den inte i någons flöde alls.
Citera
2017-04-25, 13:40
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av an001
Att man bytt profilbild slår ju ner som en bomb på Facebook. Jag har nästan 300 vänner på Facebook. 300 människor kommer potentiellt få min selfie upptryckt i sina ansikten.
Vad händer om man tar bort händelsen (profilbildsuppdateringen) från tidslinjen direkt efter att man bytt profilbild, då? Kommer den fortfarande att synas för alla vänner då?

Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Om bilden läggs upp synlig "bara för mig" hamnar den inte i någons flöde alls.
Kan man byta till "synlig för vänner" utan att det blir en stor händelse för vännerna senare då?
Senast redigerad av KonungHonung 2017-04-25 kl. 13:43.
Citera
2017-04-25, 18:00
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Kan man byta till "synlig för vänner" utan att det blir en stor händelse för vännerna senare då?
Jag vet inte om den dyker upp i deras flöde eller inte när man ändrar till "synlig för vänner". Det behöver man dock inte göra då man (d.v.s. vännerna) ändå kan se profilbilden, enda skillnaden är att man inte kan öppna bilden (d.v.s. trycka på den så att den förstoras).
Citera
2017-04-30, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
På tal om att le, så har det visat sig att killar med profilbilder på dejtingsidor som inte ler får bättre respons än de som ler. Kommer inte ihåg vart jag kom över informationen, och huruvida det är fördelaktigt eller ej på Facebook låter jag vara osagt.
Intressant. Såna tips jag var ute efter. Tack för det! Kanske anses man som svag eller omanlig om man ler?

Skippar för övrigt selfien. Ska utomlands i slutet av nästa månad och fixar en icke-selfie från resan istället. Blir bättre än en selfie
Citera
2017-04-30, 05:12
Medlem
Käre trådstartare. Du måste ju ha slagit något slags rekord med det här. Jag lovar dig att du skulle aldrig bry dig om vad folk tänker om dig om du visste hur lite de tänker på dig. Folk tänker på sig själva. När de ser dig tänker de på dig högst en halv sekund sedan börjar de tänka på sig själva igen. Om du är inblandad i deras tankar så är det för att de, likt dig, funderar på vad du tänker om dem.

Hur kan samhället ha blivit så här? Hur har det gått så långt? "Är det ok för en kille över 25 år att ha grådaskigt bakljus i facebookprofilen?" Vadå ok? Varför är vi så rädda för varandra? Vem är det som bestämmer vad som är "ok"? Finns det en skala? Vilken profilbild är extremt ok? Vilken är extremt inte-ok?

Pust.

Om du fortsätter så här kommer du leva ett olyckligt liv. Jag vet av erfarenhet.
Citera
2017-04-30, 11:45
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Riktiga män tar inte selfies. Är fan allergisk mot beteendet.

Har du en Facebook-vän som är man och du ser en enda seriös selfie på honom så ta bort honom som vän och radera hans nummer.

Snarare riktiga män använder inte ordvalet "selfie" som du gör nu. Förr i tiden kallades det självporträtt och är precis som det låter, ett sätt att ta en bild på sig själv. Att göra antagandet att individer som tar en bild på sig själv anammar fjortiskulturen blir ju bara fel, det kan vara en helt vanlig människa som vill ta en bild på sig själv. Faktum att ni inte kan göra skillnad betyder att ni själva är lika insyltade i fjortiskulturen.
Citera
2017-04-30, 11:51
Medlem
Vilket ämne 😂 Du kunde lika gärna ha frågat om du skall skita på tvären på toiletten! Vet du vad är du inte nöjd med din profilbild så kan du byta. Ta en bild antingen så tar du en selfie eller också ber du någon ta en bild. JUST DO IT!
Citera
2017-04-30, 12:21
Medlem
Haha, tänk barap på en sak. Är bilden inomhus, så va propper klädd. Ser sjukt sunkigt ut med folk som sitter i sina rum med någon luvtröja, i kasst ljus, stirrandes in i kameran.
Är du utomhus spelar dock klädseln knappt någon roll.
Citera
2017-04-30, 12:26
Medlem
skotittares avatar
Om det är något som är riktigt töntigt så är det ju att ha en bild på sin bil som profilbild.
Citera
2017-04-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDeLena
Haha, tänk barap på en sak. Är bilden inomhus, så va propper klädd. Ser sjukt sunkigt ut med folk som sitter i sina rum med någon luvtröja, i kasst ljus, stirrandes in i kameran.
Är du utomhus spelar dock klädseln knappt någon roll.
Bra poäng. Har sett en del profilbilder på folk som sitter i taskigt ljus hemma vid sin dator. Typisk loser-profilbild!
Citera
2017-04-30, 21:24
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det som inte är ok är att vid 25 års ålder skriva ett inlägg på 50 rader om vad som är ok som profilbild på Facebook.

Haha tänkte precis samma sak!
Citera
2017-04-30, 22:30
Medlem
andreasmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Snarare riktiga män använder inte ordvalet "selfie" som du gör nu. Förr i tiden kallades det självporträtt och är precis som det låter, ett sätt att ta en bild på sig själv. Att göra antagandet att individer som tar en bild på sig själv anammar fjortiskulturen blir ju bara fel, det kan vara en helt vanlig människa som vill ta en bild på sig själv. Faktum att ni inte kan göra skillnad betyder att ni själva är lika insyltade i fjortiskulturen.

När finns det en situation idag där en man tvunget skulle behöva ha en bild på sig själv och som inte går att ordna genom att bara fråga en annan människa om att låna 10 sek för att rikta in och trycka på en knapp?

Även om du skulle kunna finna något långsökt exempel så är det bara så i praktiken att alla folk av manligt kön med selfie-bilder på sociala medier är antingen kufar, narcissistiska fjortisar eller en simpel fjolla. Svårare än så är det inte och man bör göra av sig med alla dessa ifall man har de i bekantskapen.

Faktum med att du själv inte kan se hur det praktiskt taget förhåller sig idag betyder att du själv är lika insyltad i fjortiskulturen men behöver nu något sätt att kunna rationalisera dina fjortisbilder.

För övrigt så är självporträtt i dess vanliga mening någonting helt annat, som inte ens involverar en kamera eller bild. Du talar om porträtt "förr i tiden", ja, men det var nu en väldig annan sak i att konstnärligt kunna porträttera sig själv med penslar i en tid utan kameror och då bra speglar var en sällsynt vara.
Senast redigerad av andreasmm 2017-04-30 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in