Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-24, 00:28
  #1
Medlem
Nu är det så att jag med största sannolikhet har blivit blåst på en produkt jag valde att importera från Japan. Det var en riktigt dyr pryl och butiken jag köpte den ifrån har tidigare i princip aldrig haft några klagomål utan skött sig bra och med positiva omdömen. För ca 2år sen började den ansvariga för butiken att sluta svara på email och började också få negativa omdömen för att han inte hade levererat beställda varor till kund.
Jag la en beställning i i början på 2016 och har fortfarande inte fått varan och ägaren har helt slutat att svara på email.

Butiken säljer endast över internet och är baserad i Tokyo, Japan.

Detta ställer ju till ett problem eftersom jag har ingen aning om hur man ska gå tillväga för att dra igång en rättsprocess i det landet. Vet inte ens vem jag kan kontakta för rådgivning om hur jag ska gå vidare med ärendet.
Har googlat en del och det är jättesvårt att hitta nåt som motsvarar vårat konsumentskydd. Finns det ens nåt sånt?

Är det nån här som kanske bott i Tokyo eller kommer därifrån och vet hur man ska gå tillväga i ett sånt här ärende?
All hjälp är välkommen.
Citera
2017-04-24, 00:32
  #2
Medlem
Tveksam om du kan göra något när det gått så lång tid. Men om du betalade med kort så kan du alltid testa att höra av dig till kortutgivaren. Dom brukar ofta ta köparens parti vid liknande situationer.
Citera
2017-04-24, 00:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Tveksam om du kan göra något när det gått så lång tid. Men om du betalade med kort så kan du alltid testa att höra av dig till kortutgivaren. Dom brukar ofta ta köparens parti vid liknande situationer.

Betalade dumt nog med direkt banköverföring och har redan varit kontakt med banken för länge sen men tyvärr kunde dom inte göra nåt. Hade jag vetat vad som skulle hända hade jag aldrig använt direkt överföring utan istället kört med Paypal som har bättre skydd.

Men men, det är lätt vara efterklok.
Citera
2017-04-24, 00:56
  #4
Medlem
svampdamps avatar
Reklamation hos din bank?
Citera
2017-04-24, 00:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Han kanske har beställt en Realdoll™ föreställandes en 10-årig flicka. Hade i sådant fall inte heller varit särskilt sugen på att berätta om det.

Haha, nej inget sånt.
Det är inom hemelektronik som oftast är mycket billigare där borta.
Citera
2017-04-24, 00:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Reklamation hos din bank?

Som jag skrev tidigare har jag redan varit i kontakt med banken och dom kan inte hjälpa med nån ersättning.
hade jag betalt med Paypal och reklamerat inom 6 mån efter inköpsdatum (tror jag det är?..) så hade jag troligtvis kunnat få tillbaka om inte allt men en del av pengarna. Det misstaget kommer jag inte att göra om igen.
Citera
2017-04-24, 00:59
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthSlader
Nu är det så att jag med största sannolikhet har blivit blåst på en produkt jag valde att importera från Japan. Det var en riktigt dyr pryl och butiken jag köpte den ifrån har tidigare i princip aldrig haft några klagomål utan skött sig bra och med positiva omdömen. För ca 2år sen började den ansvariga för butiken att sluta svara på email och började också få negativa omdömen för att han inte hade levererat beställda varor till kund.
Jag la en beställning i i början på 2016 och har fortfarande inte fått varan och ägaren har helt slutat att svara på email.


Jag är osäker på din tidslinje, du skriver att du beställde i början av 2016, men att butiken "slutade svara på mail" för två år sedan, alltså i ett drygt år innan du lade beställningen.

Är detta rätt tidpunkter, eller skrev du fel?

Det skulle vidare vara intressant att veta på ett ungefär var du menar med "riktigt dyr pryl" eftersom Japan (precis som vi) har en mer summarisk process för tvistemål gällande lägre belopp.

Däremot får du nog ställa in dig på att behöva ett japanskt ombud och en översättare. Japanska domstolar har inte mycket till övers för texter annat än på japanska.
Citera
2017-04-24, 01:07
  #8
Medlem
Går inte göra något alls ifall du har betalt via vanlig banköverföring. Det du kan är att kontakta en jurist/advokat i Tokyo beroende på vad "saken" du köpte kostade då det lär kosta en del att anlita en jurist. När man betalar via vanlig banköverföring har man inget som helst skydd ifall man blir lurad, man använder oftast det när man har leverantörer som man litar på.
Citera
2017-04-24, 01:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag är osäker på din tidslinje, du skriver att du beställde i början av 2016, men att butiken "slutade svara på mail" för två år sedan, alltså i ett drygt år innan du lade beställningen.

Är detta rätt tidpunkter, eller skrev du fel?

Det skulle vidare vara intressant att veta på ett ungefär var du menar med "riktigt dyr pryl" eftersom Japan (precis som vi) har en mer summarisk process för tvistemål gällande lägre belopp.

Däremot får du nog ställa in dig på att behöva ett japanskt ombud och en översättare. Japanska domstolar har inte mycket till övers för texter annat än på japanska.

Ja, det stämmer att ägaren slutade att svara på email för ca två år sen, dock inte helt och hållet men har i efterhand lyckats ta reda på detta och hade jag då vetat detta när jag la beställningen ca 4-5 månader senare så hade jag nog också tänkt till en extra gång.
Ägaren svarade till en början på mina email, inte alltid men han slutade helt nån gång i slutet på 2016 och har sen dess inte hört av sig.

Det jag finner märkligt är att han haft denna export verksamhet sedan 2001 och det har såvitt jag vet inte varit några större klagomål tidigare. I alla fall inget jämfört med hur han agerat sen mitt inköp och min spontana tanke är att han hamnat i ekonomiskt trubbel.

Ja, ett ombud hade ju verkligen underlättat, frågan är bara hur man hittar ett sånt?

Försöker just nu att komma i kontakt med andra köpare som också står utan varor och se om man kan få nån hjälp där kanske. Men jag har också mer eller mindre ställt in mig mentalt på att jag troligtvis inte kommer att få se dom pengarna igen. Surt som f-n..
Citera
2017-04-24, 01:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkfree
Går inte göra något alls ifall du har betalt via vanlig banköverföring. Det du kan är att kontakta en jurist/advokat i Tokyo beroende på vad "saken" du köpte kostade då det lär kosta en del att anlita en jurist. När man betalar via vanlig banköverföring har man inget som helst skydd ifall man blir lurad, man använder oftast det när man har leverantörer som man litar på.

Ja, som jag tidigare sa så är det lätt att vara efterklok. En jurist lär ju inte vara billig och känner helt ärligt inte för att pröjsa några större summor bara för att "kanske" få tillbaka nåt.
Citera
2017-04-24, 11:47
  #11
Medlem
von_Tratts avatar
Köpte du den i egenskap av konsument eller köpte du den för näringsverksamhet? Eftersom du frågar om konsumentskydd gissar jag det sistnämnda.

Enligt Bryssel 1a-förordningen kan du möjligen väcka talan i Sverige i egenskap av konsument. För att konsumentbestämmelserna där ska bli tillämpliga så krävs att näringsidkaren på något sätt riktat sin näringsverksamhet till Sverige. Detta är inte ett klart definierat begrepp, för att bedöma detta får man kika på hemsidan. Används toppdomänen .se, går det att välja SEK som valuta, finns Sverige med i en rullist på hemsidan när man väljer leveransland, har du fått ett mail med erbjudande? Alla omständigheter som pekar på att säljaren riktat sin verksamhet mot Sverige är av intresse.

Det är inte heller säkert att sådana omständigheter krävs. Nyare praxis saknas och jag är av den uppfattningen att det räcker att säljaren faktiskt skickar (eller i det här fallet erbjuder att skicka) varan för att man ska anse henom riktat sin affärsverksamhet hit. Du får gärna lämna in en stämning i Svensk domstol, vore tacksamt att få tydligare praxis på detta

Du skulle också kunna grunda svensk domsrätt på art 7.2 i samma förordning, alltså pga skadeståndsgrundande händelse. Då är domstolen behörig där skadan uppkom, vilket här måste vara i Sverige.

Om domstolen menar att konsumentreglerna blir tillämpliga så kommer även svensk lag att användas (Art 6.1 Rom I-förordningen).

Dina möjligheter att väcka talan i svensk domstol är sammanfattningsvis goda. Vad du då behöver veta är om en dom från Sverige går att verkställa i Japan, eller om svaranden har några tillgångar i något land där domen kan verkställas (hela EU exempelvis). Ids inte googla runt nu men det ska väl gå halvsmidigt för dig att ta reda på hur japanska myndigheter ställer sig till att erkänna och verkställa svenska civilrättsliga domar?
Citera
2017-04-24, 13:30
  #12
Medlem
bjornebarns avatar
Kan du specificera vad exakt det är du har köpt? Det är bra att veta om personen är yrkeskriminell eller bara en vanlig person som av någon anledning, troligtvis ekonomiskt trubbel, inte har kunnat skicka varan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback