2017-04-24, 21:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Och vad sade lilla pappsen om ovanstående då? Tyckte han att det var ett bra sätt att tillfredställa gästerna?

Och det är knappast gästernas fel att pappsen är så snål att han inte betalar en vettig lön till sin son. Eller så är lönen väl anpassad till kvaliteten som slyngeln levererar.
Citera
2017-04-24, 21:22
Medlem
jamesdeanforadays avatar
Inte gästernas fel att erat fackförbund blir knullade av näringslivet. De är arbetsgivaren som ska betala skäliga löner. Äta och dricka ute är redan fasansfullt dyrt i detta jävla land.

Du jobbar helt gratis? Enda lön dricks? Ungefär som i USA.

Edit; Inte bra för farsan att du stoltserar med att du arbetar utan lön på krogen.
Senast redigerad av jamesdeanforaday 2017-04-24 kl. 21:25.
Citera
2017-04-24, 21:48
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Mitt jobb är att leverera maten från köket till deras bord, inte att stå och snacka skit med dom om var jag är uppväxt eller vem som vinner sina respektive grupper i Vinnarligan. Det är skillnaden. De är avskyvärda svin.
Precis som flygvärdinnors jobb är att ge dig matboxen, varför ska de le? Varför skulle de vara trevliga och prata med dig? Inte deras jobb.

Eller precis som bilförsäljarens jobb är att sälja en bil. Varför ska de le? Varför skulle de vara trevliga och prata med dig? Inte deras jobb.

Och precis som frisörens jobb är att klippa ditt hår. Varför ska de le? Varför skulle de vara trevliga och prata med dig? Inte deras jobb.

Har du autism så är du ursäktad men i annat fall är det du som är ett svin och som missförstått vad service är.
Citera
2017-04-24, 22:13
Medlem
Drixksar aldrig i Sverige.
Jsg hatar när även pubpersonalen inte slår in beloppet när man köper en öl för typ 69. De vill att man ska slå in beloppet själv, i hopp om några kr i dricks. Fetchans aldrig från mig!
Bara osäkra killar som dricksar för att de är livrädda för att framstå som snåla.
Citera
2017-04-24, 22:34
Medlem
lemonzhellos avatar
Härlig tråd. Kul att se hur folk anser att om de gör sitt jobb utan att se ut som om de skitit ner sig, kanske till och med småpratar, kommer med information eller annan mellanmänsklig interaktion förtjänar extra betalning utöver sin lön. Fantastiskt intressant, egentligen. Antar att alla dessa kränkta servitörer dricksar snabbköpskassörskan som säger "ha en bra dag".

Hyfsat osmakligt dessutom att hinta om behovet av dricks, bara det skulle ju rendera ett prisavdrag oavsett hur trevlig servitören var i övrigt.

Som redan nämnts, mycket osäkert folk (som vill framstå som "gentlemän som vet hur den finare världen fungerar", underbar formulering!) som dricksar, men också rena idioter som inte har lärt sig pengars värde och faktiskt också många med någon sorts härskarkomplex. Finns alla sorter.

Ett råd till ts, testa att bränna 5-6 tusen på en middag för två och sen inte lämna en spänn i dricks. Vad tror du kräver mest på alla plan av dig som gäst, det eller att lite världsvant lägga på ett lakan på notan?

Du borde se upp till, och lära dig ett och annat om självrespekt av, de som inte dricksar.
Citera
2017-04-24, 22:42
Medlem
Citat:
Måste skriva av mig lite nu efter en hemskt tråkig upplevelse igår kväll. Jag tar ibland några helgpass på farsans restaurang, ligger vid Caroli i Malmö. Det är ingen fine dining men en köttbit kostar 280:- och uppåt så det är inte heller en sylta likt Bright. Hursomhelst så har jag arbetat där då och då sedan 2011 och då som servitör, och det är fan helt sjukt hur många gånger jag serverat stora sällskap utan att de dricksar något. Igår kväll hade vi dock ett danskt sällskap på 6 pers som tog priset. De satt i flera timmar och åt och drack. Varje gång jag kom ut med någonting så ville de prata med mig om diverse saker och som en god servitör så tog jag mig tid så länge det inte fanns annat att göra. Jag följer t.ex. nordisk handboll slaviskt och vi utbytte några ord om gårdagens match som var slut runt sextiden som två pers i sällskapet hade följt via mobilen (Ribe-Esbjerg - Holsterbro), de frågade mig massa skit om mitt liv, sa att jag annars inte arbetar där och la in flera tydliga signaler när jag skämtsamt flera gånger sa att det är farsans ställe och att han inte betalar mig så jag är beroende av dricksen. Till slut när de ska gå och betalningen ska delas upp så säger den ena att han tar hela notan. Jag kommer med en liten bok som notan ligger i och kortläsaren, ber honom sedan knappa in totala beloppet han vill betala och han betalar precis så mycket som det står på kvittot. Alltså, det slutade på 89 och han rundade inte ens av till 90. Hur fan tänker såna avskyvärda kräk? Seriöst, jag fattar inte

Det är du som är ett kräk. Väx upp och häng med i samhällsutvecklingen. I Norden ger vi inte dricks. Längre. Passar det inte herrn så får du väl emigrera till en kontinent som passar bättre. Lycka till!
Citera
2017-04-24, 22:49
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Sjuksköterskan gör enbart sitt jobb. Trött på att förklara skillnaden för er korkade jävlar som gång på gång skriver samma sak utan att ha läst i tråden som en normal och vettig person hade gjort. Sista gången jag skriver detta: om en servitör enbart levererar maten från köket till bordet så bör du inte dricksa, men om du håller kvar sagda servitör vid varje tillfälle då h*n kommer med en öl eller ett glas vin och pratar med honom/henne så bör du dricksa då du upptagit servitörens tid och h*n har gjort saker UTÖVER att göra sitt jobb. Att småprata med kunder är inte servitörens jobb, helt enkelt.

För övrigt så har USA ett mycket bättre system, men inte fullständigt. Det perfekta vore naturligtvis att servitörer får konkret lön samt dricks. Jag har förr arbetat på en irländsk pub i Köpenhamn och när amerikanare kom förbi då jävlar fick man dricks, när man hade turen att stöta på flera större sällskap under en helg så kunde det bli flera tusen kronor bara i dricks. Det var inte ovanligt att en amerikan köpte en öl på flaska för 70 kr och gav mig en hundralapp tillbaks utan att förvänta sig växel. Detta är gentlemän som vet hur den finare världen funkar, till skillnad från proletärer som spenderar sina dagar på Flashback och deras enda restaurangupplevelse är fredagspizzan från lokala turkpizzerian.

Vad skönt, då behöver jag aldrig dricksa då. Pratande servitörer är det värsta som finns. Jag kommer inte dit för deras skull. De ska kunna informera om mat och dricka. Endast tala när de blir tillfrågade. Komma när jag tittar upp efter dem. I övrigt ska de vara osynliga.

Amerikaner dricksar knappast 40% som regel. Snarare 10-15% i USA om du ger god service. Din bild av den finare världen är alltså en irländsk pub i Köpenhamn... Vem fan går dit om inte proletärer?
Citera
2017-04-24, 22:56
Medlem
Citat:
Mitt jobb är att leverera maten från köket till deras bord, inte att stå och snacka skit med dom om var jag är uppväxt eller vem som vinner sina respektive grupper i Vinnarligan. Det är skillnaden. De är avskyvärda svin.

Varför betalade du inte dem för att de pratade med dig då? Gå därifrån och ta hand om lite disk om du nu inte har lust att snacka med främlingar. Avrunda samtalet, eller bara gå. Du kan fan inte stå och tänka 'NU JÄVLAR SKA DE BETALA MIG FÖR DET HÄR SNACKET'.
Citera
2017-04-24, 23:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdeanforaday
Inte gästernas fel att erat fackförbund blir knullade av näringslivet. De är arbetsgivaren som ska betala skäliga löner. Äta och dricka ute är redan fasansfullt dyrt i detta jävla land.

Du jobbar helt gratis? Enda lön dricks? Ungefär som i USA.

Edit; Inte bra för farsan att du stoltserar med att du arbetar utan lön på krogen.

Det låter som de kör allt svart, ingen lön utan bara dricks som de inte skattar för.
Citera
2017-04-24, 23:19
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Sjuksköterskan gör enbart sitt jobb. Trött på att förklara skillnaden för er korkade jävlar som gång på gång skriver samma sak utan att ha läst i tråden som en normal och vettig person hade gjort. Sista gången jag skriver detta: om en servitör enbart levererar maten från köket till bordet så bör du inte dricksa, men om du håller kvar sagda servitör vid varje tillfälle då h*n kommer med en öl eller ett glas vin och pratar med honom/henne så bör du dricksa då du upptagit servitörens tid och h*n har gjort saker UTÖVER att göra sitt jobb. Att småprata med kunder är inte servitörens jobb, helt enkelt.

För övrigt så har USA ett mycket bättre system, men inte fullständigt. Det perfekta vore naturligtvis att servitörer får konkret lön samt dricks. Jag har förr arbetat på en irländsk pub i Köpenhamn och när amerikanare kom förbi då jävlar fick man dricks, när man hade turen att stöta på flera större sällskap under en helg så kunde det bli flera tusen kronor bara i dricks. Det var inte ovanligt att en amerikan köpte en öl på flaska för 70 kr och gav mig en hundralapp tillbaks utan att förvänta sig växel. Detta är gentlemän som vet hur den finare världen funkar, till skillnad från proletärer som spenderar sina dagar på Flashback och deras enda restaurangupplevelse är fredagspizzan från lokala turkpizzerian.

Du har uppenbarligen inte jobbat inom vården.
Det är extremt många vårdgivare som är betydligt trevligare och bryr sig mer om patienter än vad deras faktiska arbetsbeskrivning säger.
Ska de ha dricks då?

När jag är inne på en musikaffär och frågar personalen om skillnaden mellan två syntar och det utmynnar i en längre konversation, bör jag då ge henom dricks?
Ger du din frisör dricks baserat på hur trevlig denne var och huruvida ni hade en trevlig konversation?

Nu har jag förvisso endast jobbat i köket på restaurang, men jag skulle nog säga att vara trevlig och småprata lite med kunderna är en del av serveringspersonalens jobb. Precis som med de flesta andra serviceyrken med direkt kundkontakt.
Citera
2017-04-25, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Du har uppenbarligen inte jobbat inom vården.
Det är extremt många vårdgivare som är betydligt trevligare och bryr sig mer om patienter än vad deras faktiska arbetsbeskrivning säger.
Ska de ha dricks då?

När jag är inne på en musikaffär och frågar personalen om skillnaden mellan två syntar och det utmynnar i en längre konversation, bör jag då ge henom dricks?
Ger du din frisör dricks baserat på hur trevlig denne var och huruvida ni hade en trevlig konversation?

Nu har jag förvisso endast jobbat i köket på restaurang, men jag skulle nog säga att vara trevlig och småprata lite med kunderna är en del av serveringspersonalens jobb. Precis som med de flesta andra serviceyrken med direkt kundkontakt.

Nej, har aldrig jobbat inom vården. Och? Jag har varit på sjukhuset och blivit betjänad av en sjuksköterska. Hon pratade med mig om lite olika grejer förutom anledningen till att jag befann mig där men det ingår i hennes jobb att göra det. Samma med snubben i musikaffären. Om du däremot börjar diskutera syntar med tobaksförsäljaren så är han värd dricks då han spenderade tid på dig utan att det hade något med hans jobb att göra. Personal på musikaffär ska för fan kunna prata om musik med kunderna utan att förvänta sig dricks, det är deras jobb.

Nej, att vara trevlig och småprata med kunder är inte en del av serveringspersonalens jobb.
Citera
2017-04-25, 00:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, har aldrig jobbat inom vården. Och? Jag har varit på sjukhuset och blivit betjänad av en sjuksköterska. Hon pratade med mig om lite olika grejer förutom anledningen till att jag befann mig där men det ingår i hennes jobb att göra det. Samma med snubben i musikaffären. Om du däremot börjar diskutera syntar med tobaksförsäljaren så är han värd dricks då han spenderade tid på dig utan att det hade något med hans jobb att göra. Personal på musikaffär ska för fan kunna prata om musik med kunderna utan att förvänta sig dricks, det är deras jobb.

Nej, att vara trevlig och småprata med kunder är inte en del av serveringspersonalens jobb.

Nu får du väl ge dig, du blir bara värre och värre. Det skulle alltså ingå i sjuksköterskan jobb att vara social med dig men inte i ditt jobb som servitör, är du seriös? Du verkar tro att hela världen kretsar runt dig och dina behov så uppenbarligen passar du inte inom ett serviceyrke där det är din uppgift att ge service och inte bara ta emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in