Citat:
Ursprungligen postat av
markogrobar
Sjuksköterskan gör enbart sitt jobb. Trött på att förklara skillnaden för er korkade jävlar som gång på gång skriver samma sak utan att ha läst i tråden som en normal och vettig person hade gjort. Sista gången jag skriver detta: om en servitör enbart levererar maten från köket till bordet så bör du inte dricksa, men om du håller kvar sagda servitör vid varje tillfälle då h*n kommer med en öl eller ett glas vin och pratar med honom/henne så bör du dricksa då du upptagit servitörens tid och h*n har gjort saker UTÖVER att göra sitt jobb. Att småprata med kunder är inte servitörens jobb, helt enkelt.
För övrigt så har USA ett mycket bättre system, men inte fullständigt. Det perfekta vore naturligtvis att servitörer får konkret lön samt dricks. Jag har förr arbetat på en irländsk pub i Köpenhamn och när amerikanare kom förbi då jävlar fick man dricks, när man hade turen att stöta på flera större sällskap under en helg så kunde det bli flera tusen kronor bara i dricks. Det var inte ovanligt att en amerikan köpte en öl på flaska för 70 kr och gav mig en hundralapp tillbaks utan att förvänta sig växel. Detta är gentlemän som vet hur den finare världen funkar, till skillnad från proletärer som spenderar sina dagar på Flashback och deras enda restaurangupplevelse är fredagspizzan från lokala turkpizzerian.
Du har uppenbarligen inte jobbat inom vården.
Det är extremt många vårdgivare som är betydligt trevligare och bryr sig mer om patienter än vad deras faktiska arbetsbeskrivning säger.
Ska de ha dricks då?
När jag är inne på en musikaffär och frågar personalen om skillnaden mellan två syntar och det utmynnar i en längre konversation, bör jag då ge henom dricks?
Ger du din frisör dricks baserat på hur trevlig denne var och huruvida ni hade en trevlig konversation?
Nu har jag förvisso endast jobbat i köket på restaurang, men jag skulle nog säga att vara trevlig och småprata lite med kunderna är en del av serveringspersonalens jobb. Precis som med de flesta andra serviceyrken med direkt kundkontakt.