Citat:
Ursprungligen postat av
markogrobar
Nej, har aldrig jobbat inom vården. Och? Jag har varit på sjukhuset och blivit betjänad av en sjuksköterska. Hon pratade med mig om lite olika grejer förutom anledningen till att jag befann mig där men det ingår i hennes jobb att göra det. Samma med snubben i musikaffären. Om du däremot börjar diskutera syntar med tobaksförsäljaren så är han värd dricks då han spenderade tid på dig utan att det hade något med hans jobb att göra. Personal på musikaffär ska för fan kunna prata om musik med kunderna utan att förvänta sig dricks, det är deras jobb.
Nej, att vara trevlig och småprata med kunder är inte en del av serveringspersonalens jobb.
Jag har jobbat inom vården (dock inte som vårdgivare), det var väldigt vanligt att patienter började prata med mig om allehanda ting och saker, allt som oftast totalt orelaterade till platsen de befann sig på eller anledningen att de var där.
Borde jag efter en 10 minuter lång konversation med en äldre kvinna om den varma sommaren och hur den påverkar växterna i hennes trädgård förväntat mig dricks?
Eller kanske sträckt fram handen efter att ha lyssnat på en äldre herres klagan över att man inte får ta sig en sup på midsommar när man ligger inlagd på sjukhuset?
Testa att fråga någon restaurangägare eller restaurangansvarig om de förväntar sig att serveringspersonalen ska vara trevligt mot gästerna. Svårt att tänka mig att inte så många skulle svara nej.