• 2
  • 3
2017-04-24, 00:14
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ja, när det är så passande som det är här.

Vi vet redan att du insåg du hur fel ute du var, och tog livlina nummer 1 när den presenterades.
Jag är inte heller påläst om färgämnen, dock har jag nått som heter allmänbildning.
Och min allmänbildning inom mat är omfattande i många områden, men inte alltid på djupet.

Brukar du annars svamla om massa OT i dina trådar
?
Du menar att jag nämner dig som pundare? Är det irriterande?
Citera
2017-04-24, 00:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Du menar att jag nämner dig som pundare? Är det irriterande?
Blir aldrig irriterad, det borde du veta om du sett mig innan.
Citera
2017-04-24, 03:02
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Jag tvivlar inte på att man kan använda grönsaker på att färga maten, det är absolut inte svårt att förstå det. Det jag tvivlar på är om Garant faktiskt gör det i sin produkt. Det smakar inte ett dugg av grönsaker och det skulle inte förvåna mig om dom använder kemikalier för att göra processen enklare.

Köper du b märken eller c märken kan du räkna med att det innehåller bara färgämnen (ätliga och ofarliga) men köper du från tex barilla så är det färgämne från grönsaker och inte fägrämne från målarburk typ. Du kanske har insett varför vissa märken har sämre råvaror än andra eller har du bott i en grotta ?
Citera
2017-04-24, 03:08
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
På ica maxi där jag bor så kostar den färgade pastan några kr mer än den vanliga. Kommer ej ihåg vilket märke det är men köper den ibland.

Ja då är det färgämnet som kostar eller buljongen .. end of story
Citera
2017-04-24, 03:34
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Men du är ju helt jävla efterbliven. Om du betalar 5 spänn på Willys för en påse pasta är 1 krona moms och 2 kronor vinst och påsen har kanske kostat Willys 2 kr. Tillverkaren vill också ha vinst så tillverkningskostnaden är då 1 kr. Varje påse innehåller ca 10 gram torkade grönsaker i pulverform och 490 gram mjöl. Du tror alltså att pastan innehåller 497 gram mjöl och 3 gram "kemiska färgämnen" som tydligen är gratis och att tillverkaren tycker att det är värt alla stämningar, böter och återkallelser och förlorade rykten i världen att bryta mot lagen och uppge fel ingredienser? Snälla häng dig så Sveriges medel-IQ stiger med flera poäng. Jag blir fett arg på att nån så dum som du får gå lös.

Vad går du för ammoniakdos med ryssfemmor ? Det han vill konstatera är om innehållsförteckningen är helt sann och tillverkaren kör inte med konspiratoriska rövare att blåljuga om äkta vara eller oäkta. Ja det har inträffat många ggr förr att dom anv inte äkta vara fast det står så, och tar genvägar till billigare extrakt... så TS är ju inte ute och cyklar om ifrågasättandet...Dock har vi konsumentlagar och vad det nu heter som kontrollera, godkänner produkten som livsmedel att använda men det betyder ju inte att det fuskas med vad innehållet säger

Så att dom skor sig på alla männsiskors sämre vetande är ju ett bedrägeri om det inte uppdagas som sant så det är nog du som är lättlurad av ssystemet och kanske inte borde gå så lös :P

Som exempel kan det ju vara färgämne sitället för grönsak inkl att dom ändå tar mer eller lika betalt för grönsakspulvret fast färgämnet är billigare. Då ljuger dom både att det är äkta vara inkl att dom tar mer betalt % vad färgämnet relativt grönsakspulvret kostar. Många mini bäckar med sålda makaroni paket blir ju miljoner i slutänden på bluff
Senast redigerad av maxorr 2017-04-24 kl. 03:38.
Citera
2017-04-24, 15:03
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Köper du b märken eller c märken kan du räkna med att det innehåller bara färgämnen (ätliga och ofarliga) men köper du från tex barilla så är det färgämne från grönsaker och inte fägrämne från målarburk typ. Du kanske har insett varför vissa märken har sämre råvaror än andra eller har du bott i en grotta ?
Hoppsan där ser man, det säger ju emot vissa andra inlägg här i tråden av allmänbildade och självutnämnda experter.
Citera
2017-04-27, 21:45
Medlem
Istället för att slänga gamla tomater maler man ner dem och färgar ex pasta. Eftersom de ändå hade behövt slängas är det ingen förlust.
Citera
2017-04-27, 22:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Hoppsan där ser man, det säger ju emot vissa andra inlägg här i tråden av allmänbildade och självutnämnda experter.
Nä, det är det inte, utan vi berättade att det är vanligt man använder olika grönt till att färga med och tom löss.
Citera
2017-04-28, 14:10
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Istället för att slänga gamla tomater maler man ner dem och färgar ex pasta. Eftersom de ändå hade behövt slängas är det ingen förlust.

Då är det trots allt tomater men dom är skämda men ätliga. Färsk pasta däremot smakar ju spenat, eller tomat osv och antar ju att de är ju lika dyra varann som fettuchini etc
Citera
2017-04-28, 15:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nä, det är det inte, utan vi berättade att det är vanligt man använder olika grönt till att färga med och tom löss.
Ja fast sådana färgämnen måste deklareras i innehållsdeklarationen. Är det färgat med koschenilllöss vilket är vanligt i t ex godis så står det E120 vilket det normalt inte gör på röd pasta.
Citera
2017-04-29, 01:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja fast sådana färgämnen måste deklareras i innehållsdeklarationen. Är det färgat med koschenilllöss vilket är vanligt i t ex godis så står det E120 vilket det normalt inte gör på röd pasta.
Håller med på allt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in