• 1
  • 2
2017-04-22, 16:09
Avstängd
Lacerdas avatar
Sitter en aning uttråkad vid matbordet efter att ha käkat någon färsk korv med pasta tricolore och dragit i mig en flaska medelmåttig Italiensk blaska rödvin.

Funderade på de gröna och orangea fusillin som jag åt. På paketet står det att den gröna innehåller spenat och den orangea tomat. Priset på förpackningen är dock den samma som en vanlig vit fusilli.

Kostnaden att framställa en pasta med spenat och tomat i är högre än den vanliga, så är allt inte bara en bluff? Pastan man äter borde egentligen bara vara billiga färgämnen. Var är den där mustaschgubben från plus, avled han?
Citera
2017-04-22, 16:15
Medlem
beardbraids avatar
Det finns inget sånt som "äkta" pasta om den inte är gjord för hand av en siciliansk 90-årig tant som inte tvättat händerna på en vecka, och vem fan vill äta det?

Färgen kan mycket väl komma från nämnda grönsaker och visst kan det innebära lite merkostnad i tillverkningen, men det behöver inte synas i priset till slutkund.

Radikalt förslag: Kolla innehållsförteckningen! Skål!
Citera
2017-04-22, 16:53
Medlem
Du kan väl inte tro att den naturella pastan som är billigare att tillverka säljs till minimipris?
Naturligtvis finns det ett prispåslag. Det är nog så att den färgade pastan har lagts på en nivå som genererar vinst och den naturella pastan har fått samma pris bara för att de kan ta så mycket för den.
Citera
2017-04-22, 17:19
Medlem
NaZdravis avatar
Läste på ett paket nu (Garant) och det står tomat 3% och spenat 2%.
Kan knappast vara speciellt mycket eller dyrt med andra ord.
Citera
2017-04-23, 12:41
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Sitter en aning uttråkad vid matbordet efter att ha käkat någon färsk korv med pasta tricolore och dragit i mig en flaska medelmåttig Italiensk blaska rödvin.

Funderade på de gröna och orangea fusillin som jag åt. På paketet står det att den gröna innehåller spenat och den orangea tomat. Priset på förpackningen är dock den samma som en vanlig vit fusilli.

Kostnaden att framställa en pasta med spenat och tomat i är högre än den vanliga, så är allt inte bara en bluff? Pastan man äter borde egentligen bara vara billiga färgämnen. Var är den där mustaschgubben från plus, avled han?

pasta av tex tagliatelle känner man mer smak av tomat eller spenat...dock är det för svag smak ändå. Vet faktiskt inte varför dom inte utvecklat fler pastasorter med smak i pastan av äkta buljong, fond, pulvertorkade räkor, hummer, lax, andra örter och grönsaker mm. Är väl inte populärt helt enkelt kan tänkas eller så smakar det bara dåligt? Vill jag ha en snabb middag brukar jag köpa ibland

- färsk pasta
- riven ost
- lättgrädde och mjölk
- lite smör
- nån soppa från blå band som jag gör en sås av istället (varierat)
- nåt färdig lagat kött som räkor, kyckling, skinka mm
- lite färska frysta örter och krydda

På 10-15 min har du en rätt hyffsat god pastarätt
Senast redigerad av maxorr 2017-04-23 kl. 12:44.
Citera
2017-04-23, 13:00
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Läste på ett paket nu (Garant) och det står tomat 3% och spenat 2%.
Kan knappast vara speciellt mycket eller dyrt med andra ord.
Om du tillverkar låt säga 100.000 paket så måste det innebära en högre kostnad, ändå är priset det samma. Jag ger mig fan på att det är färgämnen, även det måste generera högre tillverkningskostnad men inte lika mycket som spenat och tomat. Det är just Garant som jag köpte.

Citat:
Ursprungligen postat av IspyWithMyLittle
Du kan väl inte tro att den naturella pastan som är billigare att tillverka säljs till minimipris?
Naturligtvis finns det ett prispåslag. Det är nog så att den färgade pastan har lagts på en nivå som genererar vinst och den naturella pastan har fått samma pris bara för att de kan ta så mycket för den.
Vi har nog missförstått varandra, eller så har jag uttryckt mig dåligt. Pastan utan färger, fusillin med samma form och smak (inte naturell) säljs till exakt samma pris som tricoloren. Willys hade en drive i veckan, man köpte 5 paket 500g för 25 kronor. Men oavsett kampanj eller inte så har tricoloren samma pris som den vanliga.

Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Radikalt förslag: Kolla innehållsförteckningen! Skål!
Jo innehållsförteckningen var just den som förklarade att det ska vara spenat och tomat i, men det tror jag är skitsnack. Skål!
Citera
2017-04-23, 13:05
Medlem
maxorrs avatar
Kolla jämförspriset sen så ska man inte kolla kampanjer... utan när det är normalt pris. Det kan vara så att det är högre priser i vissa butiker tof på färgad pasta så det jämnar ut sig men färgämne som är syntetiskt tror jag knappast på utan bara att den fått färg av tomat pure eller spenat saft.. men knappast smak

Enklast är nog att ringa tillverkaren eller konsumentverket typ
Senast redigerad av maxorr 2017-04-23 kl. 13:11.
Citera
2017-04-23, 13:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Om du tillverkar låt säga 100.000 paket så måste det innebära en högre kostnad, ändå är priset det samma. Jag ger mig fan på att det är färgämnen, även det måste generera högre tillverkningskostnad men inte lika mycket som spenat och tomat. Det är just Garant som jag köpte.

Vi har nog missförstått varandra, eller så har jag uttryckt mig dåligt. Pastan utan färger, fusillin med samma form och smak (inte naturell) säljs till exakt samma pris som tricoloren. Willys hade en drive i veckan, man köpte 5 paket 500g för 25 kronor. Men oavsett kampanj eller inte så har tricoloren samma pris som den vanliga.

Jo innehållsförteckningen var just den som förklarade att det ska vara spenat och tomat i, men det tror jag är skitsnack. Skål!
Varför skulle inte detta vara sant för?
Det är vanligt man använder diverse grönsaker till färgning.
Så glöm allt du inbillar dig här och fake.
Citera
2017-04-23, 13:09
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Varför skulle inte detta vara sant för?
Jag skrev att jag tror att det innebär högre kostnader för att tillverka det och att produkten säljs för samma pris som den ofärgade pastan.

Citat:
Det är vanligt man använder diverse grönsaker till färgning.
Det tror jag säkert att det är. Har du jobbat med sånt?
Citera
2017-04-23, 13:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag skrev att jag tror att det innebär högre kostnader för att tillverka det och att produkten säljs för samma pris som den ofärgade pastan.

Det tror jag säkert att det är. Har du jobbat med sånt?
Så måste det vara
Citera
2017-04-23, 13:13
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IspyWithMyLittle
Citat:

Det är ju precis det han menar

I det här fallet är den naturella pastan "överprissatt" eftersom den ligger på tricolorens prisnivå som du helt korrekt antar borde kosta mer att framställa då den innehåller fler ingredienser, vad de än må vara.

Prövar man en ekologisk variant av tricolore brukar man med lite fantasi faktiskt kunna urskilja olika smaker i dem.
Citera
2017-04-23, 13:28
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Det är ju precis det han menar

I det här fallet är den naturella pastan "överprissatt" eftersom den ligger på tricolorens prisnivå som du helt korrekt antar borde kosta mer att framställa då den innehåller fler ingredienser, vad de än må vara.

Prövar man en ekologisk variant av tricolore brukar man med lite fantasi faktiskt kunna urskilja olika smaker i dem.
Aaah, nu ser jag hehehe, tackar. Det vore intressant om dom kunde granska innehållet i produkten.

Citat:
Så måste det vara
Äh, käften på dig och gå tillbaka till drogforumet där du hör hemma din smutsiga pundare.
Senast redigerad av Lacerda 2017-04-23 kl. 13:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in