2017-04-23, 13:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Idag kostartomater 34,90 kr/kg på "Coop på nätet", fryst spenat kostar 22.11 kr/kg.
Durumvete kostar 24.95 kr/kg,

För alla tomater man tillsätter så tar man väl bort ungefär lika mycket mjöl? Med andra ord går det nästan på ett ut - nu är väl dessutom tomaterna extra dyra..

Givetvius borde man kolla priser på tomatkoncentrat och spenatpulver (som det står på Barillas innehåll), men ni fattar tanken ändå.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-04-23 kl. 13:41.
Citera
2017-04-23, 14:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Aaah, nu ser jag hehehe, tackar. Det vore intressant om dom kunde granska innehållet i produkten.

Äh, käften på dig och gå tillbaka till drogforumet där du hör hemma din smutsiga pundare.
Och vad ska detta ändra då?
Man använder ett flertal olika grönsaker för färga mat, vad är det som är så svårt och förstå?
Vi kan lägga till rödbeta som är vanlig som färgare.

Sen ad hominem funkar inte på mig
Citera
2017-04-23, 14:08
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Man använder ett flertal olika grönsaker för färga mat, vad är det som är så svårt och förstå?
Jag tvivlar inte på att man kan använda grönsaker på att färga maten, det är absolut inte svårt att förstå det. Det jag tvivlar på är om Garant faktiskt gör det i sin produkt. Det smakar inte ett dugg av grönsaker och det skulle inte förvåna mig om dom använder kemikalier för att göra processen enklare.
Citera
2017-04-23, 14:49
Medlem
beardbraids avatar
Men du är ju helt jävla efterbliven. Om du betalar 5 spänn på Willys för en påse pasta är 1 krona moms och 2 kronor vinst och påsen har kanske kostat Willys 2 kr. Tillverkaren vill också ha vinst så tillverkningskostnaden är då 1 kr. Varje påse innehåller ca 10 gram torkade grönsaker i pulverform och 490 gram mjöl. Du tror alltså att pastan innehåller 497 gram mjöl och 3 gram "kemiska färgämnen" som tydligen är gratis och att tillverkaren tycker att det är värt alla stämningar, böter och återkallelser och förlorade rykten i världen att bryta mot lagen och uppge fel ingredienser? Snälla häng dig så Sveriges medel-IQ stiger med flera poäng. Jag blir fett arg på att nån så dum som du får gå lös.
Citera
2017-04-23, 15:01
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Men du är ju helt jävla efterbliven. Om du betalar 5 spänn på Willys för en påse pasta är 1 krona moms och 2 kronor vinst och påsen har kanske kostat Willys 2 kr. Tillverkaren vill också ha vinst så tillverkningskostnaden är då 1 kr. Varje påse innehåller ca 10 gram torkade grönsaker i pulverform och 490 gram mjöl. Du tror alltså att pastan innehåller 497 gram mjöl och 3 gram "kemiska färgämnen" som tydligen är gratis och att tillverkaren tycker att det är värt alla stämningar, böter och återkallelser och förlorade rykten i världen att bryta mot lagen och uppge fel ingredienser? Snälla häng dig så Sveriges medel-IQ stiger med flera poäng. Jag blir fett arg på att nån så dum som du får gå lös.
Men herregud, att du ens orkar anstränga dig. Jag ger mig fan på att jag skulle slå dig i Vem vet mest. Fy fan, bara för att du tog dig tid att gå in på djupet i ämnet sen börjar babbla om Sverige medel-IQ, jävla fjant!

Ahh, jag antar att du hettade till när du läste att jag kallade användare Klyban för en smutsig knarkare. Det var bara ett skämt ser du, så lugna ner dig nu.
Senast redigerad av Lacerda 2017-04-23 kl. 15:05.
Citera
2017-04-23, 15:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag tvivlar inte på att man kan använda grönsaker på att färga maten, det är absolut inte svårt att förstå det. Det jag tvivlar på är om Garant faktiskt gör det i sin produkt. Det smakar inte ett dugg av grönsaker och det skulle inte förvåna mig om dom använder kemikalier för att göra processen enklare.
Finns inget att tvivla på, för hade det varit andra färgämnen som tex AZO-färgämnen, så hade det vart betydligt starkare och klarare färger vi sett.
Dessa växtbaserade färger man använder, som morot och spenat.
Ger grönt och rött, men en urvattnad klarhet i färgen.

Förstår du har svårt och greppa detta.
Och även så är det extraktioner man använder sig av, så smaka grönsaker gör det på sin höjd väldigt lite om ens alls.
Eller tror du det skulle vara en hit med rödbetssmak på glass?

Och för var inlägg du skriver så blir det en parodi, jag inbilla mig först du skulle försöka lära dig nått.
Men visar sig du är här av andra anledningar, frågan är bara vad.
Citera
2017-04-23, 15:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om du tillverkar låt säga 100.000 paket så måste det innebära en högre kostnad, ändå är priset det samma. Jag ger mig fan på att det är färgämnen, även det måste generera högre tillverkningskostnad men inte lika mycket som spenat och tomat. Det är just Garant som jag köpte.

Vi har nog missförstått varandra, eller så har jag uttryckt mig dåligt. Pastan utan färger, fusillin med samma form och smak (inte naturell) säljs till exakt samma pris som tricoloren. Willys hade en drive i veckan, man köpte 5 paket 500g för 25 kronor. Men oavsett kampanj eller inte så har tricoloren samma pris som den vanliga.

Jo innehållsförteckningen var just den som förklarade att det ska vara spenat och tomat i, men det tror jag är skitsnack. Skål!
Färgämnen måste deklareras så ingår detta så skall det stå på innehållsfärteckningen. Skulle dom fuska så skulle det förr eller senare avslöjas. Är knappast värt att fuska pga kostnaden för dom små mängder spenat och tomat som det handlar om. Skulle tro att dom små mängderna tomat och spenat som ingår inte lär slå igenom på priset. Om man tillverkar 100 000 paket så blir totalkostnaderna kanske något högre men priset per paket blir ju inte högre jämfört med om du tillverkar 1000 paket.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-04-23 kl. 15:49.
Citera
2017-04-23, 16:32
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Finns inget att tvivla på, för hade det varit andra färgämnen som tex AZO-färgämnen, så hade det vart betydligt starkare och klarare färger vi sett.
Dessa växtbaserade färger man använder, som morot och spenat.
Ger grönt och rött, men en urvattnad klarhet i färgen.

Förstår du har svårt och greppa detta.
Och även så är det extraktioner man använder sig av, så smaka grönsaker gör det på sin höjd väldigt lite om ens alls.
Eller tror du det skulle vara en hit med rödbetssmak på glass?

Och för var inlägg du skriver så blir det en parodi, jag inbilla mig först du skulle försöka lära dig nått.
Men visar sig du är här av andra anledningar, frågan är bara vad.
Njae det var ju den där surgubben med pipan i käften som börjar tappa testosteron vars griniga kärringinlägg gjorde tråden roligare.

Följande inlägg övertygar mig;

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Färgämnen måste deklareras så ingår detta så skall det stå på innehållsfärteckningen. Skulle dom fuska så skulle det förr eller senare avslöjas. Är knappast värt att fuska pga kostnaden för dom små mängder spenat och tomat som det handlar om. Skulle tro att dom små mängderna tomat och spenat som ingår inte lär slå igenom på priset. Om man tillverkar 100 000 paket så blir totalkostnaderna kanske något högre men priset per paket blir ju inte högre jämfört med om du tillverkar 1000 paket.
Tackar, då kan man vi låsa tråden. Nu är jag övertygad om att jag tänkte fel från början.
Citera
2017-04-23, 16:43
Medlem
På ica maxi där jag bor så kostar den färgade pastan några kr mer än den vanliga. Kommer ej ihåg vilket märke det är men köper den ibland.
Citera
2017-04-23, 18:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Njae det var ju den där surgubben med pipan i käften som börjar tappa testosteron vars griniga kärringinlägg gjorde tråden roligare.

Följande inlägg övertygar mig;

Tackar, då kan man vi låsa tråden. Nu är jag övertygad om att jag tänkte fel från början.
Haha, det kan inte vara så alla sagt emot dig?

Annars är det enkelt finns mycket som är färgat med ifrån växtriket.
Även djurriket och löss använder vi som färgämne.
Men uppenbart du är helt clueless och stapplar fram som en elefant.

Och bästa av allt, du läser innehållsförteckningen
Citera
2017-04-23, 23:38
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Haha, det kan inte vara så alla sagt emot dig?

Annars är det enkelt finns mycket som är färgat med ifrån växtriket.
Även djurriket och löss använder vi som färgämne.
Men uppenbart du är helt clueless och stapplar fram som en elefant.

Och bästa av allt, du läser innehållsförteckningen
det är din favorit att använda här på forumet va?

Innehållsförteckningar, ja du min gode haschrökande pundare, vågar man lita på vad som står där?

Du skriver att alla har sagt emot mig, ja men ingen förklarade det lika bra som Jonas 1968 gjorde.

Ja, när det kommer till färgämnen så är jag inte speciellt påläst. Du som är kunnig inom färgämnen och droger slår mig med hästlängder där.
Citera
2017-04-24, 00:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
det är din favorit att använda här på forumet va?

Innehållsförteckningar, ja du min gode haschrökande pundare, vågar man lita på vad som står där?

Du skriver att alla har sagt emot mig, ja men ingen förklarade det lika bra som Jonas 1968 gjorde.

Ja, när det kommer till färgämnen så är jag inte speciellt påläst. Du som är kunnig inom färgämnen och droger slår mig med hästlängder där.
Ja, när det är så passande som det är här.

Vi vet redan att du insåg du hur fel ute du var, och tog livlina nummer 1 när den presenterades.
Jag är inte heller påläst om färgämnen, dock har jag nått som heter allmänbildning.
Och min allmänbildning inom mat är omfattande i många områden, men inte alltid på djupet.

Brukar du annars svamla om massa OT i dina trådar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in