2017-05-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ackeson
Tragiskt att ge sig på och misshandla folk, eller bränna upp deras bilar.

Misshandeln verkar vara någon utländsk "asfaltfirma". De har misshandlat folk förut om det inte får göra det jobb de själva pekat ut hos folk.

Oftast kommer dessa från Irland men en del tycks härstamma från England. Sök på Google, där finns flera händelser med misshandel. Ibland kan det också vara polska takläggare. De frågar inte utan de bara börjar byta ett tak och när en del av taket är tömt på pannor vill de skriva avtal. Även dessa har misshandlat villaägare.

Men i journalistens fall tror jag det är en Irländsk asfaltsfirma.

Bilen måste vara snorungar som bränt upp. De valde helt enkelt den skruttigaste bilen för de trodde väl ingen körde med den.

Att det skulle vara för att han är journalist tror jag inte ett skvatt på men tidningen utnyttjar det för att få sympatier för journalisten. Han är ju skarpt kritiserad.

Läste du ens artikeln?
Där står tydligt:
"Mannen pratade engelska med brytning". Irländare och engelsmän behäskar väl det engelska språket fullt ut. Nej det är nog snarare någon invällare som tror att det går att gör som i dennes hemland, att skrämma journalister som inte skriver texter i deras smak, till tystnad.
Citera
2017-05-15, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ackeson
Tragiskt att ge sig på och misshandla folk, eller bränna upp deras bilar.

Misshandeln verkar vara någon utländsk "asfaltfirma". De har misshandlat folk förut om det inte får göra det jobb de själva pekat ut hos folk.

Oftast kommer dessa från Irland men en del tycks härstamma från England. Sök på Google, där finns flera händelser med misshandel. Ibland kan det också vara polska takläggare. De frågar inte utan de bara börjar byta ett tak och när en del av taket är tömt på pannor vill de skriva avtal. Även dessa har misshandlat villaägare.

Men i journalistens fall tror jag det är en Irländsk asfaltsfirma.

Bilen måste vara snorungar som bränt upp. De valde helt enkelt den skruttigaste bilen för de trodde väl ingen körde med den.

Att det skulle vara för att han är journalist tror jag inte ett skvatt på men tidningen utnyttjar det för att få sympatier för journalisten. Han är ju skarpt kritiserad.

Så du tror att slumpen kan förklara att han fått bilen uppeldad och blivit uppsökt och misshandlad i sitt hem? Allt på några få veckor tid.
Jag tror absolut att det handlar om hans jobb som journalist och tror även att han har en ganska god bild av vem eller vilka som ligger bakom. Förhoppningsvis lyckas polisen klara upp det och lagföra personerna bakom brottet, vi kan bara hoppas att de rubricerar det som "brott mot medborgerlig frihet" så att det blir något år att avtjäna i kurran.
Citera
2017-05-15, 18:00
Medlem
svartblods avatar
Men brukar denna journalist skriva om saker som brukar reta upp extremister eller gangsters eller liknande. Om han inte skriver om sådant utan om Elsas bortsprungna kattunge så lär det ju bara vara slumpen som gjort att bilen brinner och nån skum idiot klappar honom på käften. Mig veterligen så har det inte uttalats nått hot vilket det brukar om man skriver om fel saker.
Citera
2017-05-15, 18:15
Medlem
Han är ju kriminalreporter, så hans mest uppmärksammade skriverier har ju inte direkt handlat om försvunna och återfunna kattungar.

Bl.a. har han skrivit om den s.k. Arbogakvinnan (det tror jag dock inte har med det här att göra), men också om många andra där det finns misstanke om, eller bevisade, brott. Så nog finns det ett urval av personer som kan tänkas ogilla honom. Därifrån till att faktiskt utöva våld är det ju ändå en viss sträcka, men det är nog trots allt där man skall leta.
Citera
2017-05-15, 18:30
Moderator
HelgeBuks avatar
Minns att han för nåt år sen skrev en hel del om den ekonomiskt rätt så misslyckade restaurangen i amerikansk 50-talsstil som fanns vid Norrleden/Önstavägen. I samband med det var det nån som var rejält upprörd här på FB, antagligen nån närstående till ägaren. Fast det är tveksamt om det skulle vara nåt som legat kvar och grott så här länge, bara ett exempel på folk han retat upp.

(FB) Västerås: Restaurang Little America AB , kolla in inläggen av "Trebarnsfar" t.ex.
Citera
2017-05-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Läste du ens artikeln?
Där står tydligt:
"Mannen pratade engelska med brytning". Irländare och engelsmän behäskar väl det engelska språket fullt ut. Nej det är nog snarare någon invällare som tror att det går att gör som i dennes hemland, att skrämma journalister som inte skriver texter i deras smak, till tystnad.

Om det är sk travellers som finns både i Irland och i England vars modus operandi är liknande så deras engelska är ganska grötig men jag tror mer på någon slags generisk form av oseriös hantverkare vanligtvis från något skräpland sydöst om Östersjön. Och jag ser ingen självklar koppling till Slagbrants journalistiska verksamhet.
Citera
2017-05-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om det är sk travellers som finns både i Irland och i England vars modus operandi är liknande så deras engelska är ganska grötig men jag tror mer på någon slags generisk form av oseriös hantverkare vanligtvis från något skräpland sydöst om Östersjön. Och jag ser ingen självklar koppling till Slagbrants journalistiska verksamhet.

Om kopplingen är självklar eller inte kan diskuteras men det är ju minst sagt anmärkningsvärt att hans bil angreps med en molotov-coctail för några få veckor sedan och nu detta.
Citera
2017-05-15, 18:55
Moderator
HelgeBuks avatar
Ett av de absolut enklaste sätten för en helsvensk förövare att lägga ut villospår vore ju att prata dålig engelska... Värt att ha i åtanke.
Citera
2017-05-15, 19:31
Medlem
– Media leker med er. Nu sprider de hat mot muslimerna och mot islam. Därför är det farligt att leva i samhället.

Han säger att VLT:s artiklar är en attack mot hela islam.

– Ingen har rätt att attackera vår religion.

Källa: https://www.vlt.se/logga-in/imamen-pa-fredagsbonen-vlt-ljuger-och-hetsar-mot-islam

Je suis Håkan
Citera
2017-05-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Vad finns det rent konkret som tyder på att det här inte bara var en helt vanlig bilbränning med en slumpmässigt utvald bil, en sådan bilbränning som annars saknar nyhetsvärde och sker mångfalt varje dag?

Några vittnen?
Något budskap i/vid bilen?
Något tidigare hot om att just bränna bilen?

Eller har journalistpöbeln klätt på sig offerkoftan bara för att den är så bekväm och för att deras uppblåsta egon och självbilder ska få sitt?
Kanske någon som vill höja BNP?
Reparation alt. ny bil polisanmälan och tjänsteproduktion av polisen , försäkringsbolaget får bidra till BNP med lite tjänsteproduktion.
Sedan skriva om det i tidningen om det, ytterligare mer arbetad tid/tjänster så BNP går upp.
Så det var kanse någon som vill göra Sverige rikare av ren vilja att göra samhällsnytta.
Citera
2017-05-15, 19:47
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Nu gissar och spekulerar jag hejvilt, men....journalisten ifråga har vad jag begriper blivit påkommen med att trolla på diverse diskussionsforum den senaste tiden. Han kanske tyckte lite synd om sig själv och tuttade på sin egen bil och sedan hittade på att han blivit överfallen och misshandlad så att fokus på hans bevisade näthat (som renderat i avstängningar av en hel hoper konton som han ligger bakom) skulle försvinna i intressantare knäck där kanske någon journalistkollega kan kasta misstankar mot s.k. rasister och högerextremister?

Finns det dokumenterade skador?
Citera
2017-05-15, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nu gissar och spekulerar jag hejvilt, men....journalisten ifråga har vad jag begriper blivit påkommen med att trolla på diverse diskussionsforum den senaste tiden. Han kanske tyckte lite synd om sig själv och tuttade på sin egen bil och sedan hittade på att han blivit överfallen och misshandlad så att fokus på hans bevisade näthat (som renderat i avstängningar av en hel hoper konton som han ligger bakom) skulle försvinna i intressantare knäck där kanske någon journalistkollega kan kasta misstankar mot s.k. rasister och högerextremister?

Finns det dokumenterade skador?

Vad är det han blivit påkommen med för näthat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in