• 38 499 online
  • 1 193 943 medlemmar
  • 61 860 839 inlägg
  • 1
  • 2
2012-09-29, 16:39
Medlem
Västmanlandstidningen hade idag en artikel om restaurang Little America och krögarparet Louise Gudbrandsen och Alexander Stade.
Tydligen har bolaget slut på pengarna och personalen har inte fått nån lön.
Nån som vet nåt om Louise Gudbrandsen och Alexander Stade?
Citera
2012-09-29, 16:47
Medlem
ExclusifCognacs avatar
Så du vill hänga ut två privatpersoner för att deras företag går dåligt?
Citera
2012-09-29, 18:51
Medlem
ChristianXs avatar
Ett förtydligande: i företagsskvaller diskuteras företag, Enskilda personer är tillåtet att diskutera i deras roller inom företaget som diskuteras, inte som privatpersoner. Sådana inlägg ses som offtopic enligt regelverket.

/Mod
Citera
2012-09-29, 19:30
Medlem
Rena snurren på restaurangen enligt personer som jobbat där. Lönen direkt från kassaapparaten, ingen lön alls och liknande.
Konkursen är nära...
Citera
2012-09-29, 22:31
Medlem
Då jag läste om idén tyckte jag det lät som någonting som verkligen hade potential. Hade vägarna förbi i somras och såg fram emot att äta där. Jag gick därifrån efter att inte fått chans att se en meny i den varma lokalen efter ca 20 minuter. Förstod redan då att det inte skulle fungera. Idén är däremot bra.
Citera
2012-10-02, 23:46
Medlem
Nu har Louise Gudbrandsen slagit till igen! För fjärde gången lämnar hon personal i sticket med uteblivna löner, lurade leverantörer och miljonskulder.
När ska myndigheterna ha kraften och viljan att sätta stopp för denna bedragerska?
Precis som tidigare borrar hon huvudet i sanden och tror att ingen ser henne...
Men snart poppar hon väl upp någonstans med någon ny, genialisk idé som går åt helvete inom ett halvår!
Citera
2012-10-03, 01:52
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffa
Nu har Louise Gudbrandsen slagit till igen! För fjärde gången lämnar hon personal i sticket med uteblivna löner, lurade leverantörer och miljonskulder.
När ska myndigheterna ha kraften och viljan att sätta stopp för denna bedragerska?
Precis som tidigare borrar hon huvudet i sanden och tror att ingen ser henne...
Men snart poppar hon väl upp någonstans med någon ny, genialisk idé som går åt helvete inom ett halvår!

Är det aktiebolag finns det väl inte så mycket att göra, panten är ju 50 000 kr vid ansökan eller?
Citera
2012-10-03, 02:35
Medlem
Morvalions avatar
Artikeln verkar vara borttagen? Någon som vill återge vad som stod?

Jag har en del insikt i den verksamheten och måste säga att det kan vara Sveriges mest vanskötta restaurang. Problemen är många:

- Löner som kommer försent, om/när de kommer
- Oerfaren personal (de erfarna slutade snabbt iom de vidriga förhållandena)
- Arbetstidslagen följdes inte
- De anställda hade inga scheman
- Skadedjursproblematik i köket
- Lön direkt ur kassan
- Leverantörer som slutade leverera pga obetalda fakturor
- Obefintliga lönespecar
- Felaktiga löneutbetalningar

Och då skall vi inte gå in på hur besöken där upplevdes. Det var vettigt första gången jag var där (någon vecka efter uppstart). Visserligen så var allt kaos men det fanns ett fåtal trevliga servitriser som faktiskt försökte göra sitt jobb ordentligt. Maten var visserligen dyr om man ser till vad man fick men det var ändå helt okej. Men när jag var där i somras så var det vidrigt. Maten var äcklig, hälften på menyn fanns inte och mycket otrevlig serveringspersonal.

Tråkigt på ett roligt koncept dock...

Men är det någon som vet om det har lämnats in en konkursansökan ännu? Jag tycks inte hitta deras facebooksida längre?
Citera
2012-10-03, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morvalion
Artikeln verkar vara borttagen? Någon som vill återge vad som stod?

Tråkigt på ett roligt koncept dock...

Men är det någon som vet om det har lämnats in en konkursansökan ännu? Jag tycks inte hitta deras facebooksida längre?

Håller helt med dig. Tråkigt att inte någon vettig person med lite erfarenhet av att driva restaurang hade haft hand om det. Kanske någon som tar idén och genomför den bra framöver.
Citera
2012-10-03, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morvalion
?..//Tråkigt på ett roligt koncept dock...//
Det här återkommer hela tiden tycker jag. Vad var det för ett koncept egentligen som inte fungerade?
Har aldrig varit där, ( inte ens i Västerås faktiskt ).
Citera
2012-10-03, 17:59
Medlem
Synd att en dålig ägare öppnar en sån grej faktist. Det är en bra idé att göra lite amerikansk diner i västerås tror jag men de saknade struktur.

Först och främst, vad tänkte de när de valde lokalen. Ligger inte på gångavstånd någonstans ifrån (förutom ett villaområde i princip), oasfalterad parkering, trångt (före detta pizzeria som mer sysslat med utkörning) speciellt dumt att ha så trångt när de har rullskridskor på sig... de kunde ju knappt röra sig där inne så blev bara fjantigt.

Sen alla lögner, stod i menyn att de bara använde finaste råvaror och i minsta möjliga mån använde sig av halvfabrikat. Men räkte ju att titta över disken så stod de och hällde allt från påsar och förpackningar. När de just öppnat så sa de att de skulle bygga ut massa och skaffa rättigheter innan Power Big Meet (hände inget).

Sen var det sagt att de skulle ha det som en gammal drivein där man kunde få en servitris ut till bilen (typ som i sista natten med gänget), men det vet jag inte ens om någon fick. De kollade inte ut, de hade som sagt inte asfalt att åka rullskridskor på osv. Jag hade sett fram emot att få sån service när jag kom dit med jänkebilen.

Helt ok mat men rätt dyrt så inget man skulle äta på så ofta.

Så fort det kom in ett barn så började de pilla på jukeboxen och då bytte de musik, höjde volymen så man fick ont i öronen, slog om till statiskt brus m.m. Visst, barn är barn men ganska drygt när man ville äta tyckte jag. Fast oftast fick man gå dit själv och slå på den ändå.

De hade typ bara 2 tryckta menyer men 5 bord eller nått sånt. Kändes drygt att behöva vänta på menyerna. Lite dålig koll på personalen. Bardisken kändes det inte som man skulle kunna sitta vid och äta för där var det en stor monter med kakor ivägen.

Såg knappt någon reklam alls för restaurangen under power big meet.

Rolig idé, väldigt dåligt planerat. Hade de tänkt lite bättre innan så hade det nog gått bättre.
Citera
2012-10-03, 21:19
Medlem
http://vlt.se/pengarjobb/1.1328412-n...-till-vasteras

Tar journalisterna på Länstidningen ens reda på fakta innan de publicerar en artikel? Läser man kommentarerna under artikeln ser man att läsare reagerade redan för ett år sedan på att det inte finns något etablerat företag i USA med det konceptet.
Citera
  • 1
  • 2