Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-18, 07:30
  #1
Medlem
Godmorgon!
Har varit tillsammans med min flickvän tre år nu, varav de senaste två som sambo och hon är även nu min fästmö. Vi kommer att gifta oss efter sommaren & planeringen har uppmärksammat mig på att jag inte vill ha någon av hennes tidigare sexuella partners närvarande på min bröllopsdag, då jag finner det förnedrande under omständigheterna & vad dagen symboliserar. I övriga konstellationer har jag aldrig haft några svårigheter att acceptera tidigare sexuella förhållanden vilket i sig skickar dubbla budskap till min fästmö (enligt henne).

Detta har jag lyft, vilket hon har haft svårt att acceptera, framförallt avseende en utav hennes bästa vänner som hon hade en kort datingfas med. Denna man har jag inte plågats eller stört mig på tidigare. I detta scenario delar han dock det mest intima i vårt förhållande med min (får se nu) blivande fru, vilket jag hakar upp mig på. Att hon i sina argument tar mer hänsyn till vännens känslor om han inte blir bjuden, än mina ,känns jävligt skevt.

Värt att notera är att jag uttryckt att jag inte har problem med vare sig deras vänskap i övrigt, eller att de fortsätter ses. Det är just dagen ifråga.

Har jag fel i sak? Gör jag höna av en fjäder i detta. Hur hade ni själva handskats med situationen och framförallt om ni har haft liknande erfarenheter?
Citera
2017-04-18, 07:36
  #2
Medlem
Westridges avatar
Kommer någon av dina ex vara med på bröllopet?
Citera
2017-04-18, 07:38
  #3
Medlem
Det där känns bara äckligt, hade inte gått med på det.
Citera
2017-04-18, 07:40
  #4
Medlem
Namecopys avatar
Ställ ultimatum. Han får komma eller du avbryter bröllopet. Fast tråkigt med det sista så jag skulle nog försökt övertala henne att inga ex både från dig eller hennes sida får komma.
Citera
2017-04-18, 07:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Kommer någon av dina ex vara med på bröllopet?

Nej. Jag har brutit med alla mina ex när vi hade vårt exklusivitetssnack då jag inte ansåg att de hade någon plats i mitt liv längre. Skillnaden mellan oss relationsmässigt är att samtliga utav mina ex är enbart ex, aldrig byggt på vänskap i grunden & inte heller haft intresse av det. Däremot är en utav mina närmare vänner en kvinna, dock aldrig varit intima med varandra.
Citera
2017-04-18, 07:43
  #6
Medlem
mikkelbergs avatar
det är ok för henne att umgås med denne i vardagen men på bröllopet får han inte komma?

Det låter som du hängt upp dig på ngn sorts princip som e lite "luddig".
Jag hade förstått dig helt ifall du varit lite mer konsekvent än att han e ok i ena stunden men inte i den andra.

kom igen nu, dagen alla tjejer drömt om..
Citera
2017-04-18, 07:44
  #7
Moderator
evilhoneys avatar
I vanliga fall skulle jag säga att inga ex ska finnas på ett bröllop men om det inte var ett förhållande och de nu är nära vänner och du är helt okej med det så skulle jag nog säga att han kunde gå på bröllopet.
MEN när det kommer till kritan så är det inget någon annan har med att göra. Det är din och din fästmös stora dag och båda ni ska känna er bekväma och måste hitta en lösning som passar er. Vad jag tycker är helt oväsentligt alltså.

Hoppas ni kommer fram till något ni båda kan leva med.
Citera
2017-04-18, 07:46
  #8
Avstängd
Ja, jag skulle nog säga att du gör en höna av en fjäder. Att dom en gång i tiden haft sex är inte skäl nog för att förbjuda en av brudens bästa vänner från att komma till hennes bröllop.

Dessutom gör du förmodligen bara dig själv den största otjänsten genom att driva detta. Hur mycket du än försöker argumentera för att du bara vill ha ett så trivsamt bröllop som möjligt så kommer det ändå bara att tolkas som att du låter svartsjukan styra.
__________________
Senast redigerad av verum.ariolum 2017-04-18 kl. 07:49.
Citera
2017-04-18, 07:50
  #9
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larce
Värt att notera är att jag uttryckt att jag inte har problem med vare sig deras vänskap i övrigt, eller att de fortsätter ses. Det är just dagen ifråga.

Har jag fel i sak? Gör jag höna av en fjäder i detta. Hur hade ni själva handskats med situationen och framförallt om ni har haft liknande erfarenheter?
Du har helt rätt i sak eftersom det är hur du känner som räknas. Personligen kan jag inte fatta varför i helvet hon ska vara bästa vänner med en knull-kompis. Men, så är det många som väljer att göra.
Visst, detta kan ses som om att du gör en höna av en fjäder men, återigen, det är så här du känner och då måste du agera.
Du ska helt enkelt ta ett snack med denne person och förklara varför du inte vill han kommer på erat bröllop. Eller så ställer du ett ultimatum till din blivande fru.
Citera
2017-04-18, 08:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
det är ok för henne att umgås med denne i vardagen men på bröllopet får han inte komma?

Det låter som du hängt upp dig på ngn sorts princip som e lite "luddig".
Jag hade förstått dig helt ifall du varit lite mer konsekvent än att han e ok i ena stunden men inte i den andra.

kom igen nu, dagen alla tjejer drömt om..


Det är klart det rör sig om svartsjuka & en hang-up. Får ju inte känslorna att försvinna. Började känna på detta viset för 3 månader sedan & har kämpat med att acceptera det, men känns fel.
Citera
2017-04-18, 08:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
D
Du ska helt enkelt ta ett snack med denne person och förklara varför du inte vill han kommer på erat bröllop. Eller så ställer du ett ultimatum till din blivande fru.

Har föreslagit detta, inte populärt. Har inga problem med att äga mina känslor, just att hon vill ha honom där då de går tillbaka 8 år.
Citera
2017-04-18, 08:06
  #12
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larce
Har föreslagit detta, inte populärt. Har inga problem med att äga mina känslor, just att hon vill ha honom där då de går tillbaka 8 år.
Skit i det då eller skit i bröllopet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback