• 1
  • 2
2017-04-17, 23:22
Medlem
Sa upp mig 20e Mars, kommer jag då få min semesterersättning den 20e April eller få det i kombination med lönen som vanligtvis betalas ut 27e?

Har försökt räkna ut min ersättning men vet inte om jag är helt ute och cyklar..
Jag har jobbat inom handels och gått på kollektivavtal.

Min årsinkomst från förra året var 199124kr.
199124 x 0.13 = 25886kr

25886 x 0.70 (summan utan skatt på 30%) = 18120kr

Stämmer detta?
Citera
2017-04-17, 23:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moistpunk
Sa upp mig 20e Mars, kommer jag då få min semesterersättning den 20e April eller få det i kombination med lönen som vanligtvis betalas ut 27e?

Har försökt räkna ut min ersättning men vet inte om jag är helt ute och cyklar..

199124 x 0.13 = 25886kr

Stämmer detta?

Du får semesterersättning hela tiden du jobbar, till sista arbetsdagen. Du har enbart räknat med förra årets lön, du har väl tjänat något i år också? Då borde du få mer än vad du räknat ut. (Under förutsättning att du inte tog ut någon semester förra året alls. Tog du ut semester, minskar beloppet givetvis). Sedan stämmer inte 30% skatt, du har glömt jobbskatteavdraget. Skatten är troligtvis 25% någonstans. (Såvida du inte bor i en högskattekommun typ Arvidsjaur där de har 35% kom.skt. om jag minns rätt). Men som överslagsräkning mellan tummen och pekfingret är din uträkning okej. Har du tur, har du räknat någon tusenlapp förlite.
Citera
2017-04-17, 23:42
Medlem
Citat:

199124 x 0.13 = 25886kr

Stämmer detta?

Du har alltså jobbat där år 2016 och nu i år, och då inte tagit ut semester? I så fall stämmer din uträkning.
Din semesterersättning kommer efter avslutad anställning. Vissa har den samma dag som de slutar, men vanligast tror jag är att de kommer i samband med löneutbetalning. Detta förutsatt att du är timanställd eller AVA, är du tillsvidare anställd så tror jag att det kommer med din sista lön.
Citera
2017-04-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du får semesterersättning hela tiden du jobbar, till sista arbetsdagen. Du har enbart räknat med förra årets lön, du har väl tjänat något i år också? Då borde du få mer än vad du räknat ut. (Under förutsättning att du inte tog ut någon semester förra året alls. Tog du ut semester, minskar beloppet givetvis). Sedan stämmer inte 30% skatt, du har glömt jobbskatteavdraget. Skatten är troligtvis 25% någonstans. (Såvida du inte bor i en högskattekommun typ Arvidsjaur där de har 35% kom.skt. om jag minns rätt). Men som överslagsräkning mellan tummen och pekfingret är din uträkning okej. Har du tur, har du räknat någon tusenlapp förlite.

Har under Januari och Februari dragit in ca 27tkr och har enligt lönespecen 10 semesterdagar kvar att ta ut från förra året, men den delen uppdateras på pappret efter April varje år om jag förstått det hela rätt? Jag har 28 dagar från och med Juli förra året fram till Mars (räknat med de 10 semesterdagarna).

Skönt att få positiv respons!
Citera
2017-04-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gitarr-olp
Du har alltså jobbat där år 2016 och nu i år, och då inte tagit ut semester? I så fall stämmer din uträkning.

Jag tog ut 3 veckors semester under 2016.
Citera
2017-04-17, 23:48
Medlem
Citat:
Okej, då måste du räkna av de veckorna.
Citera
2017-04-17, 23:54
Medlem
Citat:

199124 x 0.13 = 25886kr

Stämmer detta?

Svårt att svara på.
Intjänandeåret på semester är vanligtvis 1 april till 31 mars. Finns vissa kollektivavtal som har kalenderår så det beror som sagt på hur ni har det på er firma.
Sen har du räknat med 13%, du har alltså timlön? Vanligtvis räknar man på 12 % om det inte står annat i kollektivavtalet

Så för att svara på det måste vi veta om du har timlön eller månadslön.
Står det reglerat hur semesterintjänandeåret räknas?
Om det är till 31:mars, hur mycket har du tjänat under den perioden?

Jag kan iaf gissa att du får både semester och slutlön den 27:e.
Citera
2017-04-18, 00:23
Medlem
Vad stod det på lönespecen månaden efter att du tog dina tre veckor?

Har du timlön eller månadslön?
Citera
2017-04-18, 07:51
Medlem
Citat:

Utifrån din lönespecs när du hade din semester 2016 kan du se vad dina 10 dagar är värda per dag.

Semesterintjönandeåret är 1/4-31/3 inom Handels och ja det är 13% (finns vissa garantibelopp också).

Så för att höfta den upparbetade semestern som tillkommer utöver de 10 "gamla dagarna";

1. Tag 25 ggr dagsersättningen du hade förra året (kommer stämme rätt bra om din sysselsättningsgrad inte ändrats nämnvärt)

2. Räkna 13% på bruttolön 1/4 2016 till 20/3 2017.

Skatt: brukar bli "engångsskatt" dragen på slutlön; gissar ca 32% beroende på var i landet man bor.

När: rimligtvis ord utbetdag april; 25-27/4 (svårt se att en arbetsgivare ska göra en "extra lönekörning" för att betala ut den 20:e.
Citera
2017-04-19, 22:06
Medlem
Uppskattar alla svar och ska försöka svara på det mesta men utöver detta blev jag lite orolig..

Fick min lönespec idag men ingen semesterersättning syns med. Står ingenting om semester i huvudtaget.

Kan det vara så att jag kanske kommer få ännu en lönespec i Maj där det endast kommer stå ang min ersättning? Eller som jag sagt innan att ersättningen kanske kommer imorgon 20e?
Citera
2017-04-19, 22:17
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Uppskattar alla svar och ska försöka svara på det mesta men utöver detta blev jag lite orolig..

Fick min lönespec idag men ingen semesterersättning syns med. Står ingenting om semester i huvudtaget.

Kan det vara så att jag kanske kommer få ännu en lönespec i Maj där det endast kommer stå ang min ersättning? Eller som jag sagt innan att ersättningen kanske kommer imorgon 20e?
Hur många år har du arbetat? Har du fått förskottssemester som du nyttjat? Inte helt ovanligt att få 3-5 arb.veckor i förskott från första dagen du anställs, som sedan skrivs av efter 5 år.
Citera
2017-04-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Hur många år har du arbetat? Har du fått förskottssemester som du nyttjat? Inte helt ovanligt att få 3-5 arb.veckor i förskott från första dagen du anställs, som sedan skrivs av efter 5 år.

Sedan December 2014, slutade 20e Mars 2017 och har tagit ut 7 veckors betald semester under hela perioden. Har 28 semesterdagar kvar att ta ut så förstår inte? Ingen förskottssemester har utnyttjas.

Edit: En månad efter uppsägning borde ersättningen komma in? Så är det ju för alla?
Senast redigerad av moistpunk 2017-04-19 kl. 22:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in