Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-22, 11:56
  #61
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luparion
För att det finns inga bevis på magiska krafter, du får gärna motbevisa mig med hållbara belägg och källor om att medium har riktiga krafter om det nu är sant.

Människor är väldigt lättlurade och Birkan har kemin för att övertala andra. Hans kroppsspråk, presenterande och utseende gör att han känns mycket pålitlig. Vem kan tro att en sån snygg man kan stå och ljuga för oss i nöd?

Birkan är bra på att övertala människor och snubben skulle med all sannolikhet kunna få folk att gå ännu längre i övertygelsen om att magi och hokus pokus är sant genom att gå in på sektliknande vägar. Heavens gate är inte långt ifrån

Jag har i tidigare inlägg sagt att man inte ska köpa allt som kommer från olika medium, att många blir lurade osv. Just Birkan tror jag dock har en äkta förmåga.
Hans utseende och att han tar bra betalt är oväsentligt i sammanhanget och är ingen indikator på huruvida man är äkta eller ej. Dessutom får man skilja på hans utbildningar och på hans enskilda konsultationer som inte verkar ligga högre i pris än andra (kända) medium.

Sen angående bevis så förstår inte jag varför andevärlden ska behöva bevisas när vetenskapen i övrigt främst bygger på teorier som folk har köpt rakt av sen de började skolan.
Det är MYCKET som inte har bevisats och som folk tar som självklarheter idag. Hade jag bett dig bevisa en del av dessa teorier så hade du inte haft mycket fysiska bevis eftersom de är just teorier och ingenting annat.

Det som är inskränkt och farligt är att uttrycka sig med absolutism när sanningen är att ingen av oss har någon aning om hur det egentligen förhåller sig. Lite ödmjukhet skadar inte.
Citera
2017-04-22, 14:33
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Jag har i tidigare inlägg sagt att man inte ska köpa allt som kommer från olika medium, att många blir lurade osv. Just Birkan tror jag dock har en äkta förmåga.
Hans utseende och att han tar bra betalt är oväsentligt i sammanhanget och är ingen indikator på huruvida man är äkta eller ej. Dessutom får man skilja på hans utbildningar och på hans enskilda konsultationer som inte verkar ligga högre i pris än andra (kända) medium.

Sen angående bevis så förstår inte jag varför andevärlden ska behöva bevisas när vetenskapen i övrigt främst bygger på teorier som folk har köpt rakt av sen de började skolan.
Det är MYCKET som inte har bevisats och som folk tar som självklarheter idag. Hade jag bett dig bevisa en del av dessa teorier så hade du inte haft mycket fysiska bevis eftersom de är just teorier och ingenting annat.

Det som är inskränkt och farligt är att uttrycka sig med absolutism när sanningen är att ingen av oss har någon aning om hur det egentligen förhåller sig. Lite ödmjukhet skadar inte.

Citat:
Just Birkan tror jag dock har en äkta förmåga.

Jag förstår inte att du kan tro det.
Det här är en falsk person.
Citera
2017-04-22, 15:28
  #63
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Jag har i tidigare inlägg sagt att man inte ska köpa allt som kommer från olika medium, att många blir lurade osv. Just Birkan tror jag dock har en äkta förmåga.
Hans utseende och att han tar bra betalt är oväsentligt i sammanhanget och är ingen indikator på huruvida man är äkta eller ej. Dessutom får man skilja på hans utbildningar och på hans enskilda konsultationer som inte verkar ligga högre i pris än andra (kända) medium.

Sen angående bevis så förstår inte jag varför andevärlden ska behöva bevisas när vetenskapen i övrigt främst bygger på teorier som folk har köpt rakt av sen de började skolan.
Det är MYCKET som inte har bevisats och som folk tar som självklarheter idag. Hade jag bett dig bevisa en del av dessa teorier så hade du inte haft mycket fysiska bevis eftersom de är just teorier och ingenting annat.

Det som är inskränkt och farligt är att uttrycka sig med absolutism när sanningen är att ingen av oss har någon aning om hur det egentligen förhåller sig. Lite ödmjukhet skadar inte.
Du har missförstått ordet "teori". Det är inte ett uttryck för osäkerhet. Tvärtom. Inom naturvetenskapen kallas inte något en "teori" förrän det är avsevärt underbyggt.

Sen verkar du inte heller förstå vad "bevisa" betyder för på det sättet du använder ordet undrar man hur du kan tro på någonting överhuvudtaget. Alltså man antar ju att du tror att du blir blöt om du går ut i regnet men logiken i det du skriver säger något annat.
Citera
2017-04-22, 17:58
  #64
Medlem
Sillberskys avatar
"Räddad av änglar" låter lite väl flummigt, jag är inte främmande för onaturliga fenomen, kollar mycket på typ "Andar finns dom" och liknande program, där de försöker fånga fenomen med kamera och ljudupptagningar.
De som haft otur då och cyklat ut framför en last/bil tex och dött, jag antar att de måste vart de onda demonerna som vart i farten.
Ny programserie om det till hösten?
__________________
Senast redigerad av Sillbersky 2017-04-22 kl. 18:11.
Citera
2017-04-22, 18:17
  #65
Medlem
Varför är det alltid så mycket missunnsamma gnällspikar här på flashback ? Biekan verkar ha en övernaturlig förmåga och vissa trissa svennegubbar här på tråden verkar avundsjuka för att denne man är ovanlig , synsk och dessutom välbärgad . Vad är det för fel på det ? skulle ni trivas bättre om han satt och tiggde på gatan - Nä , get a life surgubbar.
Citera
2017-04-22, 18:20
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsWerner
Att det rör sig om bedrägeri går att bevisa i att han just är från Turkiet dvs muslim men ser änglar som de sägs se ut enligt kristendomen....Har han konverterat?

Men vilken obildad åsikt ! Det finns faktiskt kristna även i turkiet , darling .... Dessutom härstammar ärkeänglarna från GAMLA testamentet som alla tre monoteistiska religioner delar på .... Dessutom tror jag inte dessa starka andar tillhör NÅGON religion. De finns bortom trosriktningar ....
Citera
2017-04-22, 18:47
  #67
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Fick lite Sebbe Dawkins vibbar, även om det är en annan kaliber på den personligheten.
Citera
2017-04-22, 19:11
  #68
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegutt
Varför är det alltid så mycket missunnsamma gnällspikar här på flashback ? Biekan verkar ha en övernaturlig förmåga och vissa trissa svennegubbar här på tråden verkar avundsjuka för att denne man är ovanlig , synsk och dessutom välbärgad . Vad är det för fel på det ? skulle ni trivas bättre om han satt och tiggde på gatan - Nä , get a life surgubbar.
Det är verkligen lågt att ge sig på en sådan vänlig och hjälpsam själ. Han är otroligt insiktsfull och sensibel och säger så kloka saker.
Citera
2017-04-22, 19:48
  #69
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du har missförstått ordet "teori". Det är inte ett uttryck för osäkerhet. Tvärtom. Inom naturvetenskapen kallas inte något en "teori" förrän det är avsevärt underbyggt.

Sen verkar du inte heller förstå vad "bevisa" betyder för på det sättet du använder ordet undrar man hur du kan tro på någonting överhuvudtaget. Alltså man antar ju att du tror att du blir blöt om du går ut i regnet men logiken i det du skriver säger något annat.

Jag har inte missförstått någonting. En teori ÄR ett antagande och definieras även som sådant i Nationalencyklopedin etc. Det spelar ingen roll om det är en eller hundra personer som står bakom den, det har likväl den definitionen.

Du gör istället misstaget att se teori som sanning. Bara för att någonting upprepas inom litteraturen och förs fram som en allmän teori så blir det inte en sanning för det.
Teorier har även ofta luckor som vetenskapen inte lyckats att förklara.
Även teorier som tidigare har accepterats kan med tiden omprövas och ersättas med andra teorier.
Det som var "sant" igår är därmed inte alltid "sant" imorgon.
Vetenskaplig "sanning" utgör således inte någon absolut sanning och bara för att något inte kan avgöras rent vetenskapligt så innebär det inte att fenomenet inte existerar.
Teorier är snarare till för att ifrågasättas, vilket ständigt även sker inom forskningen och akademin.

Denna diskussion är för övrigt rätt off topic så jag ser ingen poäng med att fördjupa det hela ytterligare.
Citera
2017-04-22, 19:57
  #70
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafouz
Jag förstår inte att du kan tro det.
Det här är en falsk person.

Det är min uppfattning, du har tydligen en annan. Ingen av oss vet.

Varför TROR du att han är falsk?

Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
"Räddad av änglar" låter lite väl flummigt, jag är inte främmande för onaturliga fenomen, kollar mycket på typ "Andar finns dom" och liknande program, där de försöker fånga fenomen med kamera och ljudupptagningar.
De som haft otur då och cyklat ut framför en last/bil tex och dött, jag antar att de måste vart de onda demonerna som vart i farten.
Ny programserie om det till hösten?
Jag har också lite svårt för det här med varför vissa människor räddas och andra tillåts dö.
Särskilt när det som i programmet ibland handlar om människor som medvetet utsätter sig för fara, dvs de är inte helt oskyldiga till händelseförloppet.
I programmet förklarade Birkan det hela med att skyddsänglarna bara fick ingripa när någon höll på att gå bort före sin tid.
I så fall måste ju de andra som dör vara "ödesbestämda" att gå bort just då. Det kan man ju tycka vad man vill om och det är även en helt annan diskussion.
Citera
2017-04-22, 20:33
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Det är min uppfattning, du har tydligen en annan. Ingen av oss vet.

Varför TROR du att han är falsk?


Jag har också lite svårt för det här med varför vissa människor räddas och andra tillåts dö.
Särskilt när det som i programmet ibland handlar om människor som medvetet utsätter sig för fara, dvs de är inte helt oskyldiga till händelseförloppet.
I programmet förklarade Birkan det hela med att skyddsänglarna bara fick ingripa när någon höll på att gå bort före sin tid.
I så fall måste ju de andra som dör vara "ödesbestämda" att gå bort just då. Det kan man ju tycka vad man vill om och det är även en helt annan diskussion.

För att han tjänar pengar på det hela. BRA med pengar.
Och för att jag träffat två personer som utgett sig för
liknande egenskaper och JAG såg igenom dessa. Det som
är ovetenskapligt ser jag som fake.
Citera
2017-04-23, 00:57
  #72
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Jag har inte missförstått någonting. En teori ÄR ett antagande och definieras även som sådant i Nationalencyklopedin etc. Det spelar ingen roll om det är en eller hundra personer som står bakom den, det har likväl den definitionen.

Du gör istället misstaget att se teori som sanning. Bara för att någonting upprepas inom litteraturen och förs fram som en allmän teori så blir det inte en sanning för det.
Teorier har även ofta luckor som vetenskapen inte lyckats att förklara.
Även teorier som tidigare har accepterats kan med tiden omprövas och ersättas med andra teorier.
Det som var "sant" igår är därmed inte alltid "sant" imorgon.
Vetenskaplig "sanning" utgör således inte någon absolut sanning och bara för att något inte kan avgöras rent vetenskapligt så innebär det inte att fenomenet inte existerar.
Teorier är snarare till för att ifrågasättas, vilket ständigt även sker inom forskningen och akademin.

Denna diskussion är för övrigt rätt off topic så jag ser ingen poäng med att fördjupa det hela ytterligare.
Precis men jag förstår inte hur man kan leva ett liv om man lever så som du beskriver. Att man hela tiden ifrågasätter väl underbyggda saker, "ska jag rosta brödet? Finns verkligen brödrosten eller är den en illusion?" Hur gör man liksom?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback