• 1
  • 2
2017-04-17, 19:11
Medlem
godboys avatar
Jag undrar om det är någon här som fått sin elhoj kontrollerad av polisen? I så fall:
- Varför blev du stoppad? Rutinkontroll, eller hade du farit fram som en idiot?
- Vad kontrollerade de? Effekt? "Provade" de cykeln?
- Fick du böter? och i så fall varför?

Jag tror själv att risken att bli stoppad med en för kraftig cykel (hastighet / effekt) är mycket liten så länge man "sköter" sig och inte far fram som en idiot på t ex Linnégatan i Gbg som är en gata med gångare och med vit? linje avskild cykelbana, men gångarna har som vanligt noll koll. Sen om man trampar på lite för fort på t ex Säröbanan tror jag är rätt riskfritt så länge man visar hänsyn.
Citera
2017-04-17, 21:47
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag undrar om det är någon här som fått sin elhoj kontrollerad av polisen? I så fall:
- Varför blev du stoppad? Rutinkontroll, eller hade du farit fram som en idiot?
- Vad kontrollerade de? Effekt? "Provade" de cykeln?
- Fick du böter? och i så fall varför?

Jag tror själv att risken att bli stoppad med en för kraftig cykel (hastighet / effekt) är mycket liten så länge man "sköter" sig och inte far fram som en idiot på t ex Linnégatan i Gbg som är en gata med gångare och med vit? linje avskild cykelbana, men gångarna har som vanligt noll koll. Sen om man trampar på lite för fort på t ex Säröbanan tror jag är rätt riskfritt så länge man visar hänsyn.

Hej! De kollade bara så effekt och sånt stämde. Rutinkontroll. Tydligen vanligt att ungdomar trimmar elcyklar. Det finns elcyklar med mopedmotor (Yamaha) men då behöver du givetvis vespakortet.
Citera
2017-04-17, 22:39
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Hej! De kollade bara så effekt och sånt stämde. Rutinkontroll. Tydligen vanligt att ungdomar trimmar elcyklar. Det finns elcyklar med mopedmotor (Yamaha) men då behöver du givetvis vespakortet.

Elcyklar med Mopedmotor? Du tänker på en EU-Moped Klass 1-typad elcykel? Som biltemas Speedbike? Eller en Klass 2-typad 25-cykel?

"Vespakortet" låter ju lite udda, menar du AM för klass 1 eller Förarbevis för Klass 2?
Finns ju också motorcykelreggade "Vespor" som kräver A1 eller t.o.m. A2, så vilken menar du?

(Jag vet ju att du antagligen menar AM eller Förarbeviset, men "vespakortet" var ju ett sånt puckat uttryck så var tvungen att anmärka på det).
Citera
2017-04-17, 23:41
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Elcyklar med Mopedmotor? Du tänker på en EU-Moped Klass 1-typad elcykel? Som biltemas Speedbike? Eller en Klass 2-typad 25-cykel?

"Vespakortet" låter ju lite udda, menar du AM för klass 1 eller Förarbevis för Klass 2?
Finns ju också motorcykelreggade "Vespor" som kräver A1 eller t.o.m. A2, så vilken menar du?

(Jag vet ju att du antagligen menar AM eller Förarbeviset, men "vespakortet" var ju ett sånt puckat uttryck så var tvungen att anmärka på det).

AM klass 1 menar jag då. Såna cyklar går upp till 45km/h.

Ett exempel: https://www.giant-bicycles.com/se/full-eplus-0sx
Citera
2017-04-17, 23:52
Medlem
Har nog varit rätt riskfritt de gångna åren, men efter hand som antalet elcyklar ökat så har nog polisen börjar vakna till.

Tror fortfarande att risken är ganska liten att åka fast. Problemen börjar om du är med om en olycka och har kört ett fordon som borde varit trafikförsäkrat, och som du eventuellt saknat behörighet att köra.
Citera
2017-04-18, 09:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Har nog varit rätt riskfritt de gångna åren, men efter hand som antalet elcyklar ökat så har nog polisen börjar vakna till.

Tror fortfarande att risken är ganska liten att åka fast. Problemen börjar om du är med om en olycka och har kört ett fordon som borde varit trafikförsäkrat, och som du eventuellt saknat behörighet att köra.

I Göteborg finns det bara en cykelpolis som också kontrollerar elcyklar, men denne går snart i pension och då kommer det inte att finnas någon cykelpolis alls i Göteborg. Det gör att riktade kontroller mot cyklister kommer att minska.

Det är ganska vanligt med trimmade elcyklar eftersom de flesta väldigt enkelt kan ställas för en annan rullomkrets på hjulen typ 18" istället för de 26" som cykeln har. Skulle tro att runt en tredjedel av elcyklarna är trimmade mer eller mindre. Det är samma kategori av cyklister som trimmar elcykeln som alltid cyklar mot rött ljus..
Citera
2017-04-18, 09:46
Medlem
Skattebrotts avatar
Jag köpte en elcykel på eBay med 1000 watts motor. Första gången jag provkörde mötte jag en buss och bara några minuter därefter mötte jag en vit Volvo med tre antenner. Verkade som om busschauffören hade slagit larm! Så jag svängde in på en sidogata och strax därefter såg jag att Volvon körde åt andra hållet! Så jag körde vidare upp i skogen och gömde mig.

Så blonda blåögda människor som cyklar på elcykel är något som snutjävlarna prioriterar högt i dessa tider av upplopp och massvåldtäkter, det är en sak som är säker. Allt annat vore ju rasism...

Men sammanfattningsvis: Snuten 0 - friheten 1!

Cykeln var dock dåligt byggd (fästet för cykelstället lossade ur ramen efter ett par gånger av normal användning) så jag sålde den strax därefter.

Sedan dess finns busschaufförer med i min hatt.
Citera
2017-04-18, 23:16
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I Göteborg finns det bara en cykelpolis som också kontrollerar elcyklar, men denne går snart i pension och då kommer det inte att finnas någon cykelpolis alls i Göteborg. Det gör att riktade kontroller mot cyklister kommer att minska.

Det är ganska vanligt med trimmade elcyklar eftersom de flesta väldigt enkelt kan ställas för en annan rullomkrets på hjulen typ 18" istället för de 26" som cykeln har. Skulle tro att runt en tredjedel av elcyklarna är trimmade mer eller mindre. Det är samma kategori av cyklister som trimmar elcykeln som alltid cyklar mot rött ljus..

Nja, jag vet inte om jag håller med dig. De värsta cyklisterna jag vet är de som är 45+, som köpt värsta racinghojen, är klädda i spandex och far fram som idioter överallt. DE är de som jag ser oftast cykla mot rött och kasta sig handlöst ut i trafiken.

Jag cyklar själv ToR till jobbet, men har inte köpt mig en elcykel ännu. Funderar dock på att göra det. Cyklar utmed gamla Säröbanan och får upp rätt bra tempo på min sjuväxlade. Men när det är motvind är det för jävligt och då skulle jag vilja ha lite assistans.

Är många som cyklar där med relativt snabba elcyklar, men jag upplever inget större problem med den saken där. En annan sak är väl inne i stan med alla mixade gång och cykelbanor. Där får man ju vara lite varsam.

Har testat Elcykel på jobbet, men jag tycker inte de gav tillräckligt med assistans även om jag satte inställningen på den högsta, och dessa cyklar lär ju vara lagliga. Skulle inte ha något emot att ha en som har bra kraft och som kanske kommer upp i 40 km/h. Men då ska det vara en bra grundcykel med, som har bra bromssystem, ram mm. Men det viktigaste är assistansen tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Jag köpte en elcykel på eBay med 1000 watts motor. Första gången jag provkörde mötte jag en buss och bara några minuter därefter mötte jag en vit Volvo med tre antenner. Verkade som om busschauffören hade slagit larm! Så jag svängde in på en sidogata och strax därefter såg jag att Volvon körde åt andra hållet! Så jag körde vidare upp i skogen och gömde mig.
Så blonda blåögda människor som cyklar på elcykel är något som snutjävlarna prioriterar högt i dessa tider av upplopp och massvåldtäkter, det är en sak som är säker. Allt annat vore ju rasism...
Cykeln var dock dåligt byggd (fästet för cykelstället lossade ur ramen efter ett par gånger av normal användning) så jag sålde den strax därefter.

Jag håller med dig! Jag tror de kommer kolla elcyklar mer framöver, just för att det är vita arbetande och i övrigt skötsamma människor som kör dessa cyklar. De kommer vara ofarligt att bötfälla och de som får böter kommer betala och det kommer föras till statistiken som "uppklarade trafikbrott" eller något liknande. Självklart skall man inte cykla som en idiot, men i proportion till annat så kommer det te sig löjligt.

Måste säga att det är ett fåtal som jag tycker far fram som idioter med sina elcyklar, utan ca 100 ggr värre är de 45+ gubbarna i spandex.

Men allt eftersom elcykelmarknaden fylls på och blir större så kommer ju fler trimmade komma ut.
Citera
2017-04-19, 01:43
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag håller med dig! Jag tror de kommer kolla elcyklar mer framöver, just för att det är vita arbetande och i övrigt skötsamma människor som kör dessa cyklar. De kommer vara ofarligt att bötfälla och de som får böter kommer betala och det kommer föras till statistiken som "uppklarade trafikbrott" eller något liknande. Självklart skall man inte cykla som en idiot, men i proportion till annat så kommer det te sig löjligt.

Måste säga att det är ett fåtal som jag tycker far fram som idioter med sina elcyklar, utan ca 100 ggr värre är de 45+ gubbarna i spandex.

Men allt eftersom elcykelmarknaden fylls på och blir större så kommer ju fler trimmade komma ut.

Ja jag cyklade inte som en idiot. Jag körde bara upp för en väldigt brant backe i hög fart, så att man förstod att det var en elcykel. Det fanns nästan ingen annan trafik i närheten, jag körde inte om nån eller höll på och lattjade såsom mopedbarnen i förorten brukar göra. Så att snuten ingrep berodde inte på att det fanns någon fara för någon, utan för att de anser att individer inte bör ha någon frihet att ha kul, och för att de vill förtrycka människor med "fel" ras/religion. Det är ju också därför snuten stoppar bilister i fina bilar för fortkörning trots att de inte gjort något som utsätter någon för fara, för att de vet att de är ordentliga skötsamma människor. Talesättet "skjut en snut" känns allt mer legitimt...
Citera
2017-04-27, 17:44
Medlem
Vet om en del folk som har elcykel och inte av dom lagliga varianterna. Men ingen har åkt dit än vad jag vet.
Sen verkar ju inte polisen själv veta vad lagen säger, eller snarare hur den ska tolkas. Den är skriven av en som inte fattar sig på elmotorer i alla fall. Och dom har tyvärr nyligen ändrat den så man kan inte ha lika stark motor som förutom om man håller sig under 20km/h.

Håller på att bygga om en liten fyrhjuling till eldrift och fixa så den faller inom ramen för en laglig cykel. Så har småkidsen nått att brumma på som dessutom är helt laglig att framföra på vägen.
Citera
2017-04-30, 12:53
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott

Ha, ha, ha! Så att du ser en buss med att det strax dyker upp en förmodad civilpolisbil, kopplar du som att bussföraren larmat polisen och de är där på sekunden?

Det tar oftast några minuter att ens anropa trafikledningen, de i sin tur ska ringa polisen, där kan man ju få vänta en halvtimme om man har tur.. Där efter ska en patrull anropas och ta sig till platsen..

Du förstår hur osannolikt det är att bussföraren golade på dig?

Har du sedan en kilowattmotor till hjälp så bör det bli en enkel sak att köra från snuten, jag har gjort det på en vanlig MTB, så omöjligt är det inte,!
Citera
2017-05-06, 21:25
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ha, ha, ha! Så att du ser en buss med att det strax dyker upp en förmodad civilpolisbil, kopplar du som att bussföraren larmat polisen och de är där på sekunden?

"Förmodad" civilpolisbil? Finns det någon vit Volvo V70 med tre korta antenner på den bakre delen
av taket, som INTE är en polisbil?

Till saken hör (om vi nu verkligen ska gå in på detta) att vägen ifråga är lågt trafikerad och poliser sällan rör sig där men samtidigt geografiskt nära ett centralt område.

Visst, kanske var civilpolisen där i ett annat ärende, spelar det nån roll? Vände gjorde den iallafall.

Citat:
Har du sedan en kilowattmotor till hjälp så bör det bli en enkel sak att köra från snuten, jag har gjort det på en vanlig MTB, så omöjligt är det inte,!

Beror väl på hur terrängen ser ut? På motorväg hade det nog varit svårt. Men nu fanns det ju en stig upp i skogen som tur var. Cykeln är ju inte snabbare än en polisbil - men den kan ta sig fram bättre i terräng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in