Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
I Göteborg finns det bara en cykelpolis som också kontrollerar elcyklar, men denne går snart i pension och då kommer det inte att finnas någon cykelpolis alls i Göteborg. Det gör att riktade kontroller mot cyklister kommer att minska.
Det är ganska vanligt med trimmade elcyklar eftersom de flesta väldigt enkelt kan ställas för en annan rullomkrets på hjulen typ 18" istället för de 26" som cykeln har. Skulle tro att runt en tredjedel av elcyklarna är trimmade mer eller mindre. Det är samma kategori av cyklister som trimmar elcykeln som alltid cyklar mot rött ljus..
Nja, jag vet inte om jag håller med dig. De värsta cyklisterna jag vet är de som är 45+, som köpt värsta racinghojen, är klädda i spandex och far fram som idioter överallt. DE är de som jag ser oftast cykla mot rött och kasta sig handlöst ut i trafiken.
Jag cyklar själv ToR till jobbet, men har inte köpt mig en elcykel ännu. Funderar dock på att göra det. Cyklar utmed gamla Säröbanan och får upp rätt bra tempo på min sjuväxlade. Men när det är motvind är det för jävligt och då skulle jag vilja ha lite assistans.
Är många som cyklar där med relativt snabba elcyklar, men jag upplever inget större problem med den saken där. En annan sak är väl inne i stan med alla mixade gång och cykelbanor. Där får man ju vara lite varsam.
Har testat Elcykel på jobbet, men jag tycker inte de gav tillräckligt med assistans även om jag satte inställningen på den högsta, och dessa cyklar lär ju vara lagliga. Skulle inte ha något emot att ha en som har bra kraft och som kanske kommer upp i 40 km/h. Men då ska det vara en bra grundcykel med, som har bra bromssystem, ram mm. Men det viktigaste är assistansen tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebrott
Jag köpte en elcykel på eBay med 1000 watts motor. Första gången jag provkörde mötte jag en buss och bara några minuter därefter mötte jag en vit Volvo med tre antenner. Verkade som om busschauffören hade slagit larm! Så jag svängde in på en sidogata och strax därefter såg jag att Volvon körde åt andra hållet! Så jag körde vidare upp i skogen och gömde mig.
Så blonda blåögda människor som cyklar på elcykel är något som snutjävlarna prioriterar högt i dessa tider av upplopp och massvåldtäkter, det är en sak som är säker. Allt annat vore ju rasism...
Men sammanfattningsvis: Snuten 0 - friheten 1!
Cykeln var dock dåligt byggd (fästet för cykelstället lossade ur ramen efter ett par gånger av normal användning) så jag sålde den strax därefter.
Sedan dess finns busschaufförer med i min hatt.
Jag håller med dig! Jag tror de kommer kolla elcyklar mer framöver, just för att det är vita arbetande och i övrigt skötsamma människor som kör dessa cyklar. De kommer vara ofarligt att bötfälla och de som får böter kommer betala och det kommer föras till statistiken som "uppklarade trafikbrott" eller något liknande. Självklart skall man inte cykla som en idiot, men i proportion till annat så kommer det te sig löjligt.
Måste säga att det är ett fåtal som jag tycker far fram som idioter med sina elcyklar, utan ca 100 ggr värre är de 45+ gubbarna i spandex.
Men allt eftersom elcykelmarknaden fylls på och blir större så kommer ju fler trimmade komma ut.