Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-07, 11:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
"Förmodad" civilpolisbil? Finns det någon vit Volvo V70 med tre korta antenner på den bakre delen av taket, som INTE är en polisbil?

Ja, det finns många som inte är polisbilar.
Jag känner minst tre stycken som har köpt på bland annat KVD.

https://www.fordonskammaren.se/objek...-rep-objekt-06

Sedan håller jag med om att tro att busschauffören ringt polisen angående det, OCH att polisen ens skulle köra dit, känns väldigt långsökt.
Citera
2017-05-07, 23:37
  #14
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trieste
Ja, det finns många som inte är polisbilar.
Jag känner minst tre stycken som har köpt på bland annat KVD.

https://www.fordonskammaren.se/objek...-rep-objekt-06

Sedan håller jag med om att tro att busschauffören ringt polisen angående det, OCH att polisen ens skulle köra dit, känns väldigt långsökt.

Ok, tidigare tog de av antennerna innan de såldes och detta inträffade för 2-3 år sedan. På den tiden sålde inte KVD några polisbilar med antennerna kvar.

Inte för att jag förstår varför detta är relevant... Jag trodde tråden handlade om elcyklar.
Citera
2017-05-08, 09:34
  #15
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ok, tidigare tog de av antennerna innan de såldes och detta inträffade för 2-3 år sedan. På den tiden sålde inte KVD några polisbilar med antennerna kvar.

Inte för att jag förstår varför detta är relevant... Jag trodde tråden handlade om elcyklar.

De jag ser brukar ha kvar antennerna. Vad menar du att de gör med hålen i plåten om de tar bort antennerna?
Citera
2017-05-09, 03:31
  #16
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
De jag ser brukar ha kvar antennerna. Vad menar du att de gör med hålen i plåten om de tar bort antennerna?

Såna pluggar man brukar använda när man ska sätta igen hål.
Citera
2017-05-10, 19:17
  #17
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
"Förmodad" civilpolisbil? Finns det någon vit Volvo V70 med tre korta antenner på den bakre delen
av taket, som INTE är en polisbil?

Till saken hör (om vi nu verkligen ska gå in på detta) att vägen ifråga är lågt trafikerad och poliser sällan rör sig där men samtidigt geografiskt nära ett centralt område.

Visst, kanske var civilpolisen där i ett annat ärende, spelar det nån roll? Vände gjorde den iallafall.



Beror väl på hur terrängen ser ut? På motorväg hade det nog varit svårt. Men nu fanns det ju en stig upp i skogen som tur var. Cykeln är ju inte snabbare än en polisbil - men den kan ta sig fram bättre i terräng.
Skulle säga att på motorväg skulle det vara extremt enkelt att köra ifrån snuten, bara sakta in lyfta cykeln över eventuellt räcke och ge sig av ut i naturen!

Vad man nu skulle göra på motorväg med cykel?

Jo,de var nog ute på något annat uppdrag, kanske på väg tillbaka efter något annat ärende och råkade se dig..
Citera
2017-05-16, 10:00
  #18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Såna pluggar man brukar använda när man ska sätta igen hål.

De pluggar inte antennerna utan de sitter kvar på alla polisbilar som säljs.

När det gäller elmotorer så är det tillåtet att ha elmotor som ger 1000 watt i uteffekt men gränsen är att den inte får ge mer än den effekt man själv ger på pedalerna och max 250 watt kontinuerligt och max 25 km/h. Dvs motorn får ge högre effekt t.ex. när man accelererar under kortare tid. Vissa märken av elcyklar känns därför kvickare än andra som bara är maximerade till 250 watt.
Citera
2017-05-18, 10:23
  #19
Medlem
Tillssons avatar
Bra sammanställning:

"Vad är en elcykel?

Enligt Transportstyrelsen ska en cykel med elassistans vara konstruerad på följande sätt för att räknas som cykel:

Motorn kopplas in när du trampar.
Motorn får endast förstärka kraften från trampandet upp till en maxfart på 25 kilometer i timmen. Den får inte ersätta ditt trampande.
Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt.
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet anses vara motordrivet, närmare bestämt en moped. För att cykla elcykel finns varken åldersgräns, krav på körkort eller hjälmtvång. Du får skjutsa ett barn under 10 år om du är över 15 år, om lämplig plats för passageraren finns. Är du över 18 år får du skjutsa två barn på 6 år eller yngre.

En motoriserad cykel räknas som moped klass II. Då gäller detta:

Motorn får ha en kontinuerlig märkeffekt på 250-1 000 watt
Maxhastigheten med elassistansen är 25 kilometer i timmen
Du behöver inte trampa för att få elassistans
Krav på körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass II
Åldersgräns 15 år
Fordonet ska ha trafikförsäkring
Krav på hjälm
Du får skjutsa om lämplig plats finns, samma regel som för elcykel
Du får köra på cykelbana om ingen skylt förbjuder mopeder klass II

En elcykel som går upp till 45 kilometer i timmen räknas som moped klass I. Då gäller detta:

Maxhastighet med elassistansen är 45 kilometer i timmen
Motorn får ha en kontinuerlig märkeffekt på upp till 4000 watt
Du behöver inte trampa för att få elassistans.
Åldersgräns 15 år med krav på körkort (moped, klass 1)
Krav på registreringsskylt
Fordonet ska ha trafikförsäkring
Krav på hjälm, ej cykelhjälm utan mopedhjälm
Du får skjutsa om lämplig plats finns
Fordonet får inte köras på cykelbana"

Källa: http://www.bicycling.se/artiklar/nu-testar-vi-elcyklar.htm
Citera
2017-09-10, 11:26
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Hej! De kollade bara så effekt och sånt stämde. Rutinkontroll. Tydligen vanligt att ungdomar trimmar elcyklar. Det finns elcyklar med mopedmotor (Yamaha) men då behöver du givetvis vespakortet.

Hej, ursäkta om jag drar igång något gammalt men hur kollar dom effekten? Letar klisterlappar på cykeln eller provkör?
Citera
2017-09-10, 12:18
  #21
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schimpy
Hej, ursäkta om jag drar igång något gammalt men hur kollar dom effekten? Letar klisterlappar på cykeln eller provkör?

De provkör någon kilometer så du får snällt vänta.
Citera
2017-09-10, 12:46
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
De provkör någon kilometer så du får snällt vänta.
Ok tack, bra att veta!
Jag har 1000w motor men den går att spärra på 25km/h. Kan vara klokt att göra i stan då
Citera
2017-09-10, 20:55
  #23
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schimpy
Ok tack, bra att veta!
Jag har 1000w motor men den går att spärra på 25km/h. Kan vara klokt att göra i stan då

Det kan det vara, oftast kan de dessutom ta med din cykel till en verkstad och undersöka den om de är riktigt misstänksamma. Men det händer ju inte ofta.
Citera
2017-09-10, 21:55
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Det kan det vara, oftast kan de dessutom ta med din cykel till en verkstad och undersöka den om de är riktigt misstänksamma. Men det händer ju inte ofta.
Oftast, men inte så ofta? Svårt att tänka mig att dom skulle få för sig det när den har korrekt hastighetsspärr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback