• 1
  • 2
2017-04-17, 00:39
Medlem
Det hela började med att jag fick acne vid 16 års ålder. Hade tidigare bara haft pormaskar och någon enstaka finne här o där. Fick iaf utskrivet tetralysal som jag tog i 3 månader, acnen försvann. Det fick jag utskrivet på våren men finnarna kom tillbaks under hösten/vintern. Körde igenom ännu en omgång av tetralysal våren efter, finnorna försvann men kom sen tillbaka på vintern. Nu så där 2.5 år efter är jag inne på tredje omgången av tetralysal o tror ärligt talat inte att det kommer hjälpa... Blir så less på läkarn också. Det enda han gör är att han skriver ut tetralysal och differin trots att det inte hjälp tidigare gånger. Är det ett hopplöst fall och borde jag dra till en annan läkare?
Senast redigerad av allstar1 2017-04-17 kl. 00:42.
Citera
2017-04-17, 00:46
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allstar1
Det hela började med att jag fick acne vid 16 års ålder. Hade tidigare bara haft pormaskar och någon enstaka finne hör o där. Fick iaf utskrivet tetralysal som jag tog i 3 månader, avnen försvann. Det fick jag utskrivet på våren men finnarna kom tillbaks under hlsten/vintern. Körde igenom ännu en omgång av tetralysal våren efter, finnorna försvann men kom sen tillbaka på vintern. Nu så där 2.5 år efter är jag inne på tredje omgången av tetralysal o tror ärligt talat inte att det kommer hjälpa... Blir så less på läkarn också. Det enda han gör är att han skriver ut tetralysal och differin trots att det inte hjälp tidigare gånger. Är det ett hopplöst fall eller borde jag dra till en annan läkare?

Prova muskotnöt. Man blandar riven muskot, kanel och honung till en ansiktsmask. Funkar alldeles utmärkt om man inte har några mans-komplex. http://www.lizmarieblog.com/2014/04/...meg-face-mask/
Citera
2017-04-17, 01:24
Medlem
Börja sola solarium 1 gång i veckan.

Du har mindre finnar på sommaren för att solen torkar ut finnar effektivt. När man bränner huden måste kroppen reparera den, vilket gör att finnarna läker ihop snabbare.

Detta är givetvis inte hälsosamt i längden. Men kan vara värt det om du vill vara fri från acnen ett tag. En kille i min skola gjorde detta med goda resultat. På sommaren så såg han bara till att sola utomhus lite extra.
Citera
2017-04-17, 01:29
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Har själv haft väldigt grov akne. Åt tetralysal, hjälpte lite för stunden men kom sen snabbt tillbaka.Får nån enstaka finne nu när jag inte tvättar ansiktet morgon/kväll annars är min helt borta.

Det som fungerade, Isotretionin/ Roaccutan. Fick bort min akne helt, så gå till en hudläkare (tror bara de får skriva ut) och du kommer märka skillnad.

In här och läs lite:
(FB) Den stora Roaccutan-tråden (sammanfogad /mod)
Citera
2017-04-17, 01:50
Medlem
Var skeptisk till skit läkare skriver ut. Köp hellre naturläkemedel och på egen hand istället.

https://se.iherb.com/pr/Queen-Helene...-oz-227-g/5796

https://se.iherb.com/pr/Acure-Organi...oz-30-ml/36391

Dessa tror jag kan hjälpa.
Citera
2017-04-17, 04:14
Medlem
Browngreeneyess avatar
Du ska inte sola så du får läderhud....
hade själv acne när jag var yngre och har det än idag dock lite mildare form. Idag är jag stolt över min acne and dont give a fuck what other thinks. Jag har dock försökt hålla den i schack inte för någon annans skull utan för min egna!

Så här kommer naturliga råd:
-är du tjej eller kille? Tjej sluta sminka din hud med tunga lager av conceler, foundation, puder, du täpper till huden, huden behöver andas.
-tvätta ansiktet i kallt/ljummet vatten undvik varmt vatten i ansiktet. Din hud är känslig och behöver bli behandlad skonsamt.
-skonsam gel, fukt kräm för fet/oljig hud. Apoteket har bra och skonsama produkter köpte dyra krämer förr men dom retade upp huden vart röd och kliade, fick acne ändå. Så nej dyra är inte bättre.
-ha en tvättrutin på morgon och kväll, ta gel, toppa med dagkräm på dag och Natt kräm på kvällen. Håll den.
-kost, vad äter du? Eliminera allt socker ät naturligt och bra. Många som äter vegetariskt/veganskt kan få acnen att läka ut.
-peta inte finnarna!!!!! Peela inte huden, inga konstiga produkter, eller ansiktsmasker.
-byt handduken till ansiktet kontinuerligt. Kanske 2 ggr/veckan + påslakan 1ggr/veckan.
-När man är ung spretter hormoner i kroppen omkring ha tålamod...det ger sig....
-medicinska behandlingar är tillfälliga så försök hitta ett hållbart sätt att hålla din acne i schack.
-peta inte i din hud...rör inte på den...
-zinkpasta på finnar ska motverka ta bara på finnarna alltså lokalt.
-ät fräscht, rör på dig, undvik socker, alkohol, tobak.
-basta men inte överdrivet men det kan huden må bra av... det känns fräscht.
-hade en manlig bekant som hade mycket acne och inte använt ett enda preparat, huden har läkt ut jätte fin, frågade hur, sade bara att han åt bra och använde tvål och vatten. Man ska inte krångla till det.
-om du ska göra ansiktsmasker så gör egna av naturliga produkter.
-såklart man inte vill gå med gula finnar så lokalt kan du lägGa conceler på det gör jag men annars låter jag det vara.

Vore jättekul att följa och se om något av råden förbättrade din acne för mig hjälpte det även om det tog sin tid. Och kom ihåg att alla har olika hud...hade en kompis som hade världens finaste hud själv önskade jag då att jag hade det...men idag vet jag att vi alla är olika och att skönheten inte sitter i huden.
Citera
2017-04-17, 10:05
Medlem
Elwys avatar
Här får du verkligen tips från alla tänkbara väderstreck. Och nu får du ett av mig: Dra ner på kolhydraterna. I synnerhet de av det enklare slaget.
Läs: https://www.acneeinstein.com/low-carb-diet-acne/

Det relevanta sambandet verkar handla om insulinnivåer. Sikta på att sänka dina.
Senast redigerad av Elwy 2017-04-17 kl. 10:07.
Citera
2017-04-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browngreeneyes
Du ska inte sola så du får läderhud....
hade själv acne när jag var yngre och har det än idag dock lite mildare form. Idag är jag stolt över min acne and dont give a fuck what other thinks. Jag har dock försökt hålla den i schack inte för någon annans skull utan för min egna!

Så här kommer naturliga råd:
-är du tjej eller kille? Tjej sluta sminka din hud med tunga lager av conceler, foundation, puder, du täpper till huden, huden behöver andas.
-tvätta ansiktet i kallt/ljummet vatten undvik varmt vatten i ansiktet. Din hud är känslig och behöver bli behandlad skonsamt.
-skonsam gel, fukt kräm för fet/oljig hud. Apoteket har bra och skonsama produkter köpte dyra krämer förr men dom retade upp huden vart röd och kliade, fick acne ändå. Så nej dyra är inte bättre.
-ha en tvättrutin på morgon och kväll, ta gel, toppa med dagkräm på dag och Natt kräm på kvällen. Håll den.
-kost, vad äter du? Eliminera allt socker ät naturligt och bra. Många som äter vegetariskt/veganskt kan få acnen att läka ut.
-peta inte finnarna!!!!! Peela inte huden, inga konstiga produkter, eller ansiktsmasker.
-byt handduken till ansiktet kontinuerligt. Kanske 2 ggr/veckan + påslakan 1ggr/veckan.
-När man är ung spretter hormoner i kroppen omkring ha tålamod...det ger sig....
-medicinska behandlingar är tillfälliga så försök hitta ett hållbart sätt att hålla din acne i schack.
-peta inte i din hud...rör inte på den...
-zinkpasta på finnar ska motverka ta bara på finnarna alltså lokalt.
-ät fräscht, rör på dig, undvik socker, alkohol, tobak.
-basta men inte överdrivet men det kan huden må bra av... det känns fräscht.
-hade en manlig bekant som hade mycket acne och inte använt ett enda preparat, huden har läkt ut jätte fin, frågade hur, sade bara att han åt bra och använde tvål och vatten. Man ska inte krångla till det.
-om du ska göra ansiktsmasker så gör egna av naturliga produkter.
-såklart man inte vill gå med gula finnar så lokalt kan du lägGa conceler på det gör jag men annars låter jag det vara.

Vore jättekul att följa och se om något av råden förbättrade din acne för mig hjälpte det även om det tog sin tid. Och kom ihåg att alla har olika hud...hade en kompis som hade världens finaste hud själv önskade jag då att jag hade det...men idag vet jag att vi alla är olika och att skönheten inte sitter i huden.

Tjej, använder inte smink av just de anledningen. Jag bryr mig inte om vad andra tycker om min acne. Men finnarna gör ont och det är fult så jag gör det för min egen skull.

Har redan testat att äta mat med lågt GI men det funkade bara lite. Skulle inte vara hållbart i längden
Citera
2017-04-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Har själv haft väldigt grov akne. Åt tetralysal, hjälpte lite för stunden men kom sen snabbt tillbaka.Får nån enstaka finne nu när jag inte tvättar ansiktet morgon/kväll annars är min helt borta.

Det som fungerade, Isotretionin/ Roaccutan. Fick bort min akne helt, så gå till en hudläkare (tror bara de får skriva ut) och du kommer märka skillnad.

In här och läs lite:
(FB) Den stora Roaccutan-tråden (sammanfogad /mod)

Tack ska läsa!
Citera
2017-04-17, 12:03
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Har redan testat att äta mat med lågt GI men det funkade bara lite.
Kanske skulle det funka bättre om du gick in för det lite mer?
Citat:
Skulle inte vara hållbart i längden
Varför inte det? Kolhydrater är inte på något sätt livsnödvändiga.
Citera
2017-04-17, 16:06
Medlem
Browngreeneyess avatar
Citat:
Tjej, använder inte smink av just de anledningen. Jag bryr mig inte om vad andra tycker om min acne. Men finnarna gör ont och det är fult så jag gör det för min egen skull.

Har redan testat att äta mat med lågt GI men det funkade bara lite. Skulle inte vara hållbart i längden

Du behöver hitta något som håller i längden, lägg om din kost, och hitta en sund och bra balans bara fräsch mat! kommer bli bättre! sen är det naturligt som tjej att ha lite vid mens...får det också....
Citera
2017-04-17, 16:24
Medlem
Citat:
Det hela började med att jag fick acne vid 16 års ålder. Hade tidigare bara haft pormaskar och någon enstaka finne här o där. Fick iaf utskrivet tetralysal som jag tog i 3 månader, acnen försvann. Det fick jag utskrivet på våren men finnarna kom tillbaks under hösten/vintern. Körde igenom ännu en omgång av tetralysal våren efter, finnorna försvann men kom sen tillbaka på vintern. Nu så där 2.5 år efter är jag inne på tredje omgången av tetralysal o tror ärligt talat inte att det kommer hjälpa... Blir så less på läkarn också. Det enda han gör är att han skriver ut tetralysal och differin trots att det inte hjälp tidigare gånger. Är det ett hopplöst fall och borde jag dra till en annan läkare?

http://www.acne.org/regimen.html

Går ut på behandling med basiron, läs på där!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in