Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-16, 14:43
  #1
Medlem
Pojkekorvs avatar
Nu börjar ju odlingssäsongen dra igång. Så vad fipplar ni upp för ätbarheter?

Något jag undrar över är om det är värt mödan att försöka sig på sparris? Det är ju gott men det tar ju några år innan en rimlig skörd och så verkar de bli ordentligt med buskage efter skörd och uppbyggnadsfasen. Fast det är ju väldigt trevligt med perenn skörd. Men får du en skörd som är så stor som är värt besväret och platsen den tar upp?
Citera
2017-04-16, 14:45
  #2
Medlem
Egen sparris är mycket trevligt. Tre planter i en pall krage räcker för två personer
Citera
2017-04-16, 14:56
  #3
Medlem
Andersdamaans avatar
Hemma så har jag ingen trädgård då jag bor i lägenhet, men frugan odlar litet chili i kruka. Sorten är en Habanero/Bhut Jolokia-hybrid och är hyggligt stark (Mellan 800000-900000 på Scovilleskalan)
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2...9#.WPNrVaIlFEY

Vid sommarstugan så odlas det mera dock. Förutom fruktträd (Äpplen och bigarråer) och div bärbuskar så brukar vi odla jordgubbar, ett par sorters tomater i hängande krukor, potatis, morötter, squash, lök, vitlök och kryddörter. I år så skall vi även försöka oss på litet purjolök och bondbönor. Har även införskaffat några vindruvsrankor till pergolan.
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-04-16 kl. 15:02.
Citera
2017-04-16, 15:26
  #4
Medlem
dwgs avatar
Sparris och jordgubbar men gubbarna rycker i år då vi inte har fått några på 2år.
Blir att sätta nytt
Citera
2017-04-16, 15:54
  #5
Medlem
SvartaBjorns avatar
Tycker absolut att du ska satsa på sparris om du har ett lämpligt ställe.

Här hemma har vi mest saker som Gud Fader själv sköter vattningen av då somrarna spenderas till stor del på landet (typ fruktträd, bärbuskar och liknande samt även sparris).

Sedan har vi en drös med diverse kryddväxter då vi har en kanin som "kräver" att bli utfodrad med dessa. Vi brukar säga att hon är den mest välmarinerade kaninen i grannskapet.

Personligen gillar jag att gå runt i trädgården och mumsa på det som är moget just då så att ha växter som mognar vid olika tidpunkter passar mig.
Citera
2017-04-16, 15:58
  #6
Medlem
RadikalFails avatar
Jag har bara balkong. Men har sått: 3 olika tomater, fortsätter på en jordgubbsplanta från förra året, mangold, vitlök, dill, persilja, kinesisk gräslök, ramslök och smultron som inte verkar vilja komma. Ja chili och gurka också och glömde salladslök som är röd.

Märks det att jag har lite att göra?
Citera
2017-04-16, 15:59
  #7
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Nu börjar ju odlingssäsongen dra igång. Så vad fipplar ni upp för ätbarheter?

Något jag undrar över är om det är värt mödan att försöka sig på sparris? Det är ju gott men det tar ju några år innan en rimlig skörd och så verkar de bli ordentligt med buskage efter skörd och uppbyggnadsfasen. Fast det är ju väldigt trevligt med perenn skörd. Men får du en skörd som är så stor som är värt besväret och platsen den tar upp?

Glömde ju skriva att klart att du ska testa sparris. Det tar ju ett tag men det är ju kul när du väl får det.
Citera
2017-04-16, 18:19
  #8
Medlem
l150s avatar
Brukar ha ett grönsaksland på ca 4x4 meter.
Bönor, mangold, sallad, rädisor,morötter, kål, potatis etc etc. Lite allt möjligt.
Sen så en hörna med olika kryddväxter, tomater och ett korspollinerande chilikaos.

I år blir det något liknande.

Sniglarna lär dyka upp och förstöra en hel del som vanligt.
Citera
2017-04-18, 03:11
  #9
Medlem
Jag har gräslök, svarta vinbärsbuskar, hallonbuskar samt smultron som permantenta inslag i min trädgård. När det gäller hallonen så är det mesta röda sommarhallon, men jag har även några gula hösthallon. Samtliga är ju perenner, så därför är det fasta inslag.

I övrigt gillar jag att pröva nya saker och experimentera. Det brukar också bli så att jag sakta men säkert utökar antalet sorter varje år. Jag brukar dock ha chili och tomater varje år, men jag prövar gärna nya sorter. Brukar också odla dill och persilja varje år, då jag använder det ofta och gärna i matlagningen. Odlar återigen isbergssallad, vinterpumpa och brytbönor, då jag provade det förra året och det gick bra.

I år har jag bestämt mig för att pröva plocksallad, märgärtor, kålrot, rödbetor, morötter, basilika, oregano, druvgurka, sockerärtor, rädisor, nyzeeländsk spenat samt gurkört för första gången.

Ganska mycket ja, men varför inte utnyttja den stora trädgården liksom? Skulle dock vilja ha lite fruktträd samt fler bärbuskar, men det brukar inte ge utdelning förrän efter några år. Så jag är lite otålig. Ungefär som trådskaparen och sparrisen.
Citera
2017-04-18, 03:49
  #10
Medlem
Dreamtimes avatar
Peyote så klart!
Citera
2017-04-18, 05:13
  #11
Medlem
dobbelinas avatar
Skulle vara kul och driva upp en Carolina Reaper chili, sen lura nån kompis att tugga på den
Citera
2023-10-08, 16:45
  #12
Medlem
Vildbloms avatar
Tomatas!
Bananplantor
Nektariner
Flera superhöga avokadoträd
Aprikoser
Vitlök
Paprika (Flera där också)
Dadlar
Potatis
Mango

Skördar snart tomaterna, skördat potatisen, mangona går käpp rätt åt h-e (vägrar växa upp), aprikoserna och nektarinerna går bra, bananerna vägrar, avokadona går oerhört bra, superlätta växter att få upp, vitlöken får stjälkar men det händer inte mycket i roten, paprikorna är snabba som fan i växandet, dadlar också förvånande snabba, har taggar dock, potatisen tar ju hela sommaren på sig men jodå, de kom.

Mangona o jag har en beef med varann alltså. ALLT annat växer i det fönstret men mangona hånar mina försök. Enträgna jävlar. (Och ja jag har skurit ur kärnan or kärnan)

För jävla roligt att hålla på med, är det. Så sjukt intressant och ..renande på något sätt, en självförtroende boost när man ser dem växa trots en mörk lägenhet. Att växter trivs runt en känns...toppen alltså. Brukar duscha dem och spela musik för dem också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback