2017-04-14, 18:50
Medlem
EveyHammonds avatar
Den numer välkända Svenska Dagbladet-artikeln "Alla ensamkommande bör få sexualundervisning" av RFSUs Kristina Ljungros och Maria Andersson avslutades med följande ord:

”Sex och samlevnadsundervisning som bygger på en genusmedveten och normkritisk bas har visat sig vara en nyckelfaktor för att inte bara stärka ungas hälsa utan också motverka könsbaserat våld. Det gäller för alla unga oavsett bakgrund. Det är en rättighet och en möjlighet Sverige inte får försumma”
(min kursivering)
(https://www.svd.se/ensamkommande-bor-fa-sexualundervisning/om/overgreppen-under-we-are-sthlm)

Nu har RFSU och RFSL, som ett led i detta åtagande att bl a motverka könsbaserat våld, gett ut följande undervisningsbroschyrer: Sexualundervisning på lättare svenska (http://www.rfsu.se/Bildbank/Dokument/Metod-Handledning/L%C3%A4ttare%20svenska/lektionsunderlag2015web.pdf) och Sexuell hälsa och rättigheter i Sverige (http://www.rfsl.se/wp-content/uploads/2017/04/RFSL_sexuell-halsa-och-rattigheter-i-sverige_v2.pdf).

De här broschyrerna har diskuterats lite på Flashback men främst då i fråga om hur extrema de på olika sätt är, t ex bildmässigt, språkmässigt och ur genusperspektiv. Men de här av svenska skattebetalare finansierade broschyrerna anser jag behöver diskuteras mycket mer.

I tråden "(RFSL)-SEX för/med nyanlända" skrev sylvia.borin:

"Det i broschyren som gör mig förbannad har ingenting med sex eller sexuell läggning att göra. Jag blir förbannad på att det står så mycket om rättigheter men ingenting om skyldigheter eller om tacksamhet. "Du har rätt att genomgå könsbyte". "Du har rätt att få bromsmediciner." "Om du har HIV påverkar det inte din möjlighet att få stanna i Sverige". Alla dessa rättigheter kostar svenska staten en förmögenhet."
( (FB) (RFSL)-SEX för/med nyanlända)

I tråden "RFSU-bisarr utbildningsbok med bl a barnporr, könsstympning och muslimska homopar" skrev kuntakinte55:

"Boken tycks mest gå ut på rasblandningspropaganda och bögeri, det enda de lär sig är att de även kan våldta i andra hålet och båda könen. Det vore bättre med en bild på en grupp nakna negrer som slår och överfaller en försvarslös liten vit blond blåögd flicka, markerat med ett stort rött kryss över."
( (FB) RFSU - bisarr utbildningsbok med bl.a barnporr, könsstympning och muslimska homopar)

Jag håller verkligen med om vad dessa personer uppmärksammar här. Detta är enligt min mening det största problemet med det här undervisningsmaterialet. Om nu meningen med att ge nyanlända sexualkunskap till stor del är att motverka könsbaserat våld, VARFÖR tar då inte någon av dessa broschyrer klart och tydligt upp deras skyldigheter på detta område, vad Sveriges lag säger och vilka straff som väntar om man inte följer den? Kanske någon Flashbackmedlem som arbetar på eller på annat sätt har kopplingar till RFSU eller RFSL kan förklara detta för en svensk skattebetalare enormt irriterande och märkliga?
Citera
2017-04-14, 22:24
Medlem
Varför är det dåligt, i stora delar av världen är homofobiskt. Vissa personer som kommer hit kommer ha den biologin.

Det finns personer i Afrika och Asien som är könstumpade.
Citera
2017-04-14, 23:03
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveyHammond
I tråden "(RFSL)-SEX för/med nyanlända" skrev sylvia.borin:

"Det i broschyren som gör mig förbannad har ingenting med sex eller sexuell läggning att göra. Jag blir förbannad på att det står så mycket om rättigheter men ingenting om skyldigheter eller om tacksamhet.

I skuldkulturer, där människor håller sig i skinnet till stor del för att de får dåligt samvete om de inte gör det, gör det sällan någon skada att informera om rättigheter. Skyldigheterna får stöd av skuldkänslorna ändå.

I skamkulturer, där människor håller sig i skinnet mest för att de är rädda för att åka fast och få skämmas, kan ensidig information om rättigheter göra stor skada, för då finns inget att skämmas över om man utnyttjar systemet, och ingen skuldkänsla som kan motivera att utföra skyldigheter.

Sverige är traditionellt en skuldkultur. Migranterna kommer till övervägande delen från skamkulturer.

RFSL och RFSU lever i villfarelsen att alla människor är som svenskar.
Citera
2017-04-14, 23:58
Medlem
EveyHammonds avatar
Citat:
Varför är det dåligt, i stora delar av världen är homofobiskt. Vissa personer som kommer hit kommer ha den biologin.

Oj, nu tror jag inte du har läst mitt inlägg så noga. Jag skriver att det stora problemet med RFSUs och RFSLs material är att det inte tar upp nyanländas skyldigheter på sexualområdet, vad Sveriges lagar säger och vilka straffen blir om man bryter mot dem. Detta framför allt i ljuset av den stora ökning av sexuella trakasserier, våldtäkter och gruppvåldtäkter som massinvandringen från Mellanöstern och Nordafrika fört med sig. Som du själv säger, de här människorna kommer från kulturer där man inte har någon större respekt eller förståelse för HBTQ-personers eller kvinnors sexualitet och deras gränser. Ja, HBTQ-personer förföljs och trakasseras och kvinnor är skyldiga att ställa upp på sex närhelst deras man har lust. Än värre, kvinnor utan slöja (vilket de flesta svenska kvinnor ju inte har) ses ofta som "horor" som är OK att "ta" även om man inte ens känner dem. Även sex med barn är OK i vissa av de här länderna. Det första som borde tas upp i dessa broschyrer är just den strikta sexualrespekt vi har här i Sverige och förklara vad vi definierar som brott, i detalj.

Citat:
Det finns personer i Afrika och Asien som är könstumpade.

Ja, och det är fruktansvärt. Själv är jag motståndare till både kvinnllig och manlig könsstympning, det är rena rama vidrigheter. Är fullständigt förbluffad över att omskärelse av pojkar inte är förbjudet i Sverige när alla former av omskärelse av flickor är totalförbjudet sedan länge. Har skrivit en massa artiklar om det där. Tror dock det nämns i RFSUs broschyr att det inte är tillåtet för föräldrar i Sverige att låta omskära sina flickor, och det är ju positivt, men självklart borde de också förklara varför.
Citera
2017-04-15, 00:21
Medlem
EveyHammonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
I skuldkulturer, där människor håller sig i skinnet till stor del för att de får dåligt samvete om de inte gör det, gör det sällan någon skada att informera om rättigheter. Skyldigheterna får stöd av skuldkänslorna ändå.

I skamkulturer, där människor håller sig i skinnet mest för att de är rädda för att åka fast och få skämmas, kan ensidig information om rättigheter göra stor skada, för då finns inget att skämmas över om man utnyttjar systemet, och ingen skuldkänsla som kan motivera att utföra skyldigheter.

Sverige är traditionellt en skuldkultur. Migranterna kommer till övervägande delen från skamkulturer.

RFSL och RFSU lever i villfarelsen att alla människor är som svenskar.

Jag håller i och för sig med dig om att många i Sverige, främst vänsterorienterade feminister, är såpass naiva, ja. Men titta på vad Ljungros och Andersson själva skriver i SvD-artikeln!

"Under veckan har ämnet sexuella trakasserier och övergrepp varit på allas läppar. Händelserna i Köln, Stockholm och Kalmar har upprört och uppenbarligen även förvånat en del."... "En stor del av de ensamkommande flyktingpojkarna kommer från samhällen med normer kring kön och sexualitet som på många sätt skiljer sig från det svenska majoritetssamhällets. Därför behövs utbildning för dem när det gäller sex- och samlevnadsfrågor."... "Behovet av kunskap om alltifrån könssjukdomar och kondomer till aborträtt, jämställdhet, lagstiftning och hbtq-rättigheter är akut. " (Min kursivering)

Det här visar ju att RFSU visst känner till den här olikheten och behovet av undervisning om skyldigheter. Vad sjutton skriver de att de ska lägga in det här viktiga i undervisningen för när de sedan inte gör det??
Citera
2017-04-15, 00:27
Medlem
HBOLLs avatar
"Boken tycks mest gå ut på rasblandningspropaganda och bögeri"

Många muslimer är homo, tror Mohammed var smyg bög också med kameler.
Citera
2017-04-15, 00:42
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
"Behovet av kunskap om alltifrån könssjukdomar och kondomer till aborträtt, jämställdhet, lagstiftning och hbtq-rättigheter är akut. " (Min kursivering)

Det här visar ju att RFSU visst känner till den här olikheten och behovet av undervisning om skyldigheter. Vad sjutton skriver de att de ska lägga in det här viktiga i undervisningen för när de sedan inte gör det??

Det är lätt att rabbla bra-ord i en debattartikel, "preaching for the choir", och för att vigga anslag, men att "informera" om bra-ordens innehåll för sådana som kanske inte säkert håller med är mycket jobbigare. Då "glömmer" man lätt den biten. Konflikträdsla.
Citera
2017-04-15, 00:47
Medlem
EveyHammonds avatar
Nu läste jag lite noggrannare vad det står på allra sista sidan i RFSL-broschyren:

"Den här broschyren är en guide för dig som är nyanländ i Sverige och identifierar dig som homosexuell, bisexuell, trans eller queer (hbtq). Lär dig mer om sexuell hälsa, hiv och sexuellt överförbara infektioner. Lär dig också mer om dina rättigheter och skyldigheter i det svenska systemet."

Jaha? Och skyldigheter? Var? Menar de att den informationen finns någon annanstans, kanske på rfsl.se? Isåfall, varför gömmer de undan den på andra ställen så nyanlända får sitta och leta? Varför denna luddighet? Varför inkluderar de inte den viktiga informationen om skyldigheter i de här broschyrerna som är specifikt riktade till nyanlända? Alltså, vad är det här för organisationer som våra skattepengar går till? Aarrgghh...
Citera
2017-04-16, 15:39
Medlem
EveyHammonds avatar
Citat:

Glömde säga att jag tyckte det här med skuld- vs skamkulturer var en intressant teori och att jag håller med dig om den. Men våra makthavare skulle förstås inte ta i en sådan teori med tång. Ja, det skulle väl möjligen vara om SD fick makten då.

Citat:
Det är lätt att rabbla bra-ord i en debattartikel, "preaching for the choir", och för att vigga anslag, men att "informera" om bra-ordens innehåll för sådana som kanske inte säkert håller med är mycket jobbigare. Då "glömmer" man lätt den biten. Konflikträdsla.

Ja, jovisst... Men nu känns det som om vi låter RFSU, RFSL och politikerna komma undan för lätt. Det här är mycket större än så. Det är inte bara Ljungros och Andersson som har basunerat ut att vi makthavare nu minsann, i kölvattnet av sexövergreppen i Köln, Stockholm, Kalmar et c, kommer införa sexual- och jämställdhetsundervisning för nyanlända. Även flera andra myndighetspersoner och politiker har lovat oss att detta nu ska ske. Här är fler artiklar, byggda på intervjuer med självaste jämställdhetsministern Åsa Regnér:

Ensamkommande tonårspojkar ska utbildas om flickors rättigheter (http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article22275291.ab)

Ministern: Vi måste stärka sexualundervisningen för nyanlända (http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/ministern-vi-maste-starka-sexualundervisningen-for-nyanlanda)

Regnér: Nyanlända unga ska utbildas i jämställdhet (https://www.svd.se/regner-nyanlanda-vuxna-ska-utbildas-i-jamstalldhet)

Notera att Regnér är f d generalsekreterare för RFSU och även att Ljungros och Andersson nämner Regnér i sin artikel, så man får utgå ifrån att RFSUs och RFSLs material utformades i samråd med henne.

Alltså vad är det här? I skräck har vi sett hur de nyanlända som en löpeld gett sig på kvinnor och unga flickor, t o m pojkar och barn, med sexuella trakasserier, våldtäkter och gruppvåldtäkter. Och plötsligt har ett ljus gått upp för makthavarna, varefter åtgärder utlovats oss. "Vi tar tag i det här, vi ska skydda er från det här sexuella våldet, var lugna, vi ska omgående lära de här pojkarna och männen vad som gäller här!" Och vi har glatt oss, känt oss lugnare, sett fram emot en riktigt klar och tydlig utbildning av de nyanlända om deras skyldigheter. Och så kommer materialet ut. Men vad innehåller det? Ingen information om deras skyldigheter ALLS, bara deras rättigheter!!?? Vad är detta? De har ju ljugit oss rätt upp i ansiktet! Vilket svek! Jag är mållös, tappar andan, är rosenrasande... Varför talas det inte mer om detta enorma svek??
Citera
2017-04-17, 00:54
Medlem
Citat:
Glömde säga att jag tyckte det här med skuld- vs skamkulturer var en intressant teori och att jag håller med dig om den. Men våra makthavare skulle förstås inte ta i en sådan teori med tång. Ja, det skulle väl möjligen vara om SD fick makten då.

Ja, jovisst... Men nu känns det som om vi låter RFSU, RFSL och politikerna komma undan för lätt. Det här är mycket större än så. Det är inte bara Ljungros och Andersson som har basunerat ut att vi makthavare nu minsann, i kölvattnet av sexövergreppen i Köln, Stockholm, Kalmar et c, kommer införa sexual- och jämställdhetsundervisning för nyanlända. Även flera andra myndighetspersoner och politiker har lovat oss att detta nu ska ske. Här är fler artiklar, byggda på intervjuer med självaste jämställdhetsministern Åsa Regnér:

Ensamkommande tonårspojkar ska utbildas om flickors rättigheter (http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article22275291.ab)

Ministern: Vi måste stärka sexualundervisningen för nyanlända (http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/ministern-vi-maste-starka-sexualundervisningen-for-nyanlanda)

Regnér: Nyanlända unga ska utbildas i jämställdhet (https://www.svd.se/regner-nyanlanda-vuxna-ska-utbildas-i-jamstalldhet)

Notera att Regnér är f d generalsekreterare för RFSU och även att Ljungros och Andersson nämner Regnér i sin artikel, så man får utgå ifrån att RFSUs och RFSLs material utformades i samråd med henne.

Alltså vad är det här? I skräck har vi sett hur de nyanlända som en löpeld gett sig på kvinnor och unga flickor, t o m pojkar och barn, med sexuella trakasserier, våldtäkter och gruppvåldtäkter. Och plötsligt har ett ljus gått upp för makthavarna, varefter åtgärder utlovats oss. "Vi tar tag i det här, vi ska skydda er från det här sexuella våldet, var lugna, vi ska omgående lära de här pojkarna och männen vad som gäller här!" Och vi har glatt oss, känt oss lugnare, sett fram emot en riktigt klar och tydlig utbildning av de nyanlända om deras skyldigheter. Och så kommer materialet ut. Men vad innehåller det? Ingen information om deras skyldigheter ALLS, bara deras rättigheter!!?? Vad är detta? De har ju ljugit oss rätt upp i ansiktet! Vilket svek! Jag är mållös, tappar andan, är rosenrasande... Varför talas det inte mer om detta enorma svek??

Verkligen obehaglig info.

Och sedan att annan info ju också sprids - även till presumtiva "nyanlända" våldtäktsmän: att många inte får något straff alls för
begånget brott. Våldtar man en skolkamrat får man gå kvar på skolan - så lite tycker svenskarna att svenska kvinnor är värda?!?

Istället borde signalen kanske hellre vara: våldtar du blir du utvisad.
Citera
2017-04-17, 02:01
Medlem
"Kvinnor och tjejer går inte trygga, blir våldtagna och överfallna. Våldtäktsmän får inga straff som avskräcker och lär en gång för alla vad som gäller – istället sänks straffen i fall efter fall. Vad är respekten till dessa våldsoffer? Hur kan ni utan att skämmas finna er i dessa låga straff vi har i Sverige, som dessutom sjunker när ålder på immigranterna ändras? Varför ställs inga krav? Varför talar man inte om klart och tydligt vad som gäller här i Sverige? Att kvinnan inte har ett värde i deras kultur är en sak men att ni svenska politiker försvarar det genom att inte stå upp för kvinnan gör er till medskyldiga. Ni skyddar gärningsmännen och inte offret."

http://politikfakta.se/2017/03/svenska-hjartan-bloder/
Citera
2017-04-17, 16:15
Medlem
EveyHammonds avatar
Tack för länken JaJinda, ja det hela är mycket skrämmande. Självfallet borde signalen vara "Våldar du blir du utvisad!!", och detta med stor, röd, lysande text och utropstecken, istället för "Välkomna, välkomna, här är våra slöjfria kvinnor och här är era sexuella rättigheter!".

Jag håller just nu på med att mer noggrant gå igenom hela RFSUs material "Sex- och samlevnadsundervisning för nyanlända" (http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/Nyhetsbrev/Januari-2016/Sex--och-samlevnadsundervisning-for-nyanlanda/) och tänkte sedan fortsätta med RFSLs material. Jag återkommer till tråden när jag har en mer samlad bild av detta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in